Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1979 ggr
Sofiieeee
0

Sjuk?

Hej!

Jag har en dvärghamster som nyss blivit 1år och 2 månader. Han har alltid varit superpigg, men nu på senare månader är han lite slöare, vilket jag förstår eftersom han nu är "gammal"

Men för någon vecka sen har han börjat kala, alltså tappat päls runt armarna. Jag tänkte att det kunde vara loppor men jag gör rent hans Bur ca en gång i månaden ibland varannan. Han har en stor Bur men kissar och bajsar inte på "golvet" utan på alla plattor som finns. Så jag brukar ta av överdelen på buren och duscha av allt kiss varannan vecka ( annars går han i det vilket inte är bra )

Han har även fått ett jättelitet sår brevid ryggen som uppenbarligen aldrig försvinner. Det läker men dagen efter är det rött igen. 
Nu är det ganska fint och mycket mindre.

Men vad kan det vara? Imorgon ska jag handla ökensand tänkte jag, så han kan tvätta sig i det.

Men någon som vet nåt om detta?

mjuhm
0

För det första så tycker jag personligen att 1 gång i månaden eller varannan månad är ALLDELES för sällan.

Mina dvärgar tappade också en massa päls på magen, runt benen osv när dom blev äldre & det berodde inte på ohyra. Dock vet jag inte vad det berott på.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Sofiieeee
0

Dåå vet jag.

Frosstis
0

du städar buren alldeles för sällan! :O

jag städar min Bur vare vecka, det har bara hänt en gång att jag bytt varannan vecka.

fy på dig :(

men jaja. jag vet inte vad det är heller :P

NinjaKakan
0

Om du städar så sällan så kan han mycket väl ha fått ohyra, har nämligen varit med om det själv när jag åkte på semester och mina djurpassare inte städade burarna på över 1 månad! Dom fick ohyra. Kan dock tillägga att det var marsvin det handlade om.  Speciellt om du ger han pinnar från naturen och dom inte var ordentligt uppvärmda så bakterierna dött.

Amun-Ra
0

Om en hamster börjar kala på pälsen så kan det ofta bero på att de har brist på någon vitamin,spårämne mm. Så försök att ge så mångsidig kost som möjligt så att de får i sig både vitaminer,antioxidanter,omge 3, proteiner mm

Bara för att hamstern blir gläs i pälsen så betyder som de redan sagt här att det inte behöver betyda ohyra. Oftast så betyder det på att de har brist på något..

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

NinjaKakan
0

Kan man inte åka in till vet och ta sånna prover så man kan se om dom har någon vitaminbrist eller sådär ?

Amun-Ra
0

Jag tror att man kan det, men det kostar! Men det går ju att tästa sig fram med en mångsidig kost åt hamstern. När mina hamstrar har blivit gläsa i pälsen så brukar jag ge lite oftare kokt lax så att de får i sig av omega 3. Samt vitaminrika grönsaker och grönsaker som har bra med antioxidanter! Då brukar pälsen blit friskare igen och glansigare.. Speciellt vintertid är det ganska vanligt att hamstrar kan bli kalare i pälsen eftersom vintern är den tid på året när de behöver lite extra vitamin tillskott, omega3 och antioxidanter. Även människor behöver lite extra intag av vitaminer,omega3 och oxidanter på vintern så att de skall hållas friska och må bra under den hårda vintern…

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

[Em_I_Am]
0

Det första jag tänker på är antingen ohyra eller att hamstern ligger i sitt egna kiss inne i sitt hus och får irriterad hud. Titta efter kryp i pälsen och STÄDA buren :S

Ohyra uppkommer som sagt om man inte städar buren som man ska. Även om din hamster mest kissar på hyllplanen som du sa så kissar dom även där de ligger o sover hela dagarna. Hamstrar proppar kinderna fulla av mat som de sedan lägger på utsedda platser i buren som de använder som skafferi. Där ligger maten ofta o möglar eller ruttnar om man inte städar. Skulle inte just pälslösheten bero på ohyra eller kontant med frätande urin ska du ändå tänka på att städa så hamstern inte blir sjuk i framtiden…

[Em_I_Am]
0

Kan tillägga att här städas och skuras burarna en gång i veckan men sanden kollas rutinmässigt varje dag och byts flera ggr i veckan eftersom mina hamstrar använder sandbadet som toalett. Sandbad ska de ha tillgång till varje dag och den ska hållas så fräsh att den går att sandbada i.

Att kolla efter bortglömd eller ratad mat i gömmorna tillhör också en daglig rutin. Så även att kolla om bomaterial (jag använder hushållspapper) börjar bli sunkigt o behöver bytas.

goldenhamsters
0

Ohyra kommer inte från att man inte städar buren? Den brukar komma ifrån maten man köper, nya burar, torrfoder, hirsolvar, jag fick genom mitt toa-lätt strö en gång.

Kliar sig din hamster mycket? Han kan ju ha fått röda hönskvalster, de suger ju endast blod på hamstern. Sen går de ner och sover och lurar undert vattenskålar, matskålar, toaletten m.m. Så då ser man dem ju inte. Försök titta överallt på din hamster och i buren för att se om du hittar svarta/röda små kryp.

Det där med såret som aldrig försviner, har han något i sin burr som han kan göra illa sig på? Det är ju inte bra att alltid ha ett sår, det kan ju bli infekterat.

Mvh Alicia.

UlrikaD
0

#10 Ohyra kan man visst få om man bor i en smutsig miljö. Bor du instängd i ditt eget kiss i mer än en månads tid så kan du få både det ena och det andra. Räcker med att titta på uteliggare som inte har möjlighet att byta kläder på väldigt länge. För att göra en drastisk paralell.

Dålig hygien är inte bra för någonting. Det kan ge ohyra och har djuret småsår, eller dåligt immunförsvar så läker inte sår och hamstern kan bli sjuk överlag.

[Forest]
0

jag städar 1 gång i veckan o sen gör jag ren lådan dagligen.

[Em_I_Am]
0

Precis som Ulrika skriver kan ohyra visst det uppstå från en smutsig Bur. Går att läsa om man googlar tex.

Att ligga i sin urin ger säkerligen sår eftersom urin är frätande.

goldenhamsters
0

Jaha, trodde inte att ohyra bara uppstod för att det var en smutsig miljö. Men nu vet jag det :)

Ja att sova i sitt eget kiss är ju inte trevligt och det kan nog vara möjligt att kisset frätte hål på ryggen.

TS du får tvätta buren oftare och sätta dit en toalett med Sand i åt din hamster så blir det nog bättre :) Lycka till!

Mvh Alicia.

Sofiieeee
0

Hoppas ni är beredda på att läsa, för nu ska jag förklara lite för er !

Jag har haft många djur innan, tro mig jag är inte *fter*liven .

Min lilla Babe, som han heter, har en väldigt stor Bur, som jag faktiskt har skrivit i mitt inlägg kissar han BARA på de 4 plattorna som finns i buren (våningarna) Därför brukar jag ca 1gång i veckan ta av överdelen och duscha av allt med hett vatten , då försvinner kiss, bajs mat osv.

Anledningen till att jag inte byter underlag för ofta, är följande.

Jag använder en tidning som underlag, sedan ett högt lager spån.
Babe är väldigt pedantisk i hur han vill sova, så då jobbar han i dagar, alltså 7-8 dagar med att gnaga sönder tidningspappret till bädden.
När det har gått 3-5 veckor är han helt klar och jobbar nästan inget alls. Då är hans bo hur stort som helst med massa tidningsspån och dylikt.
Ska jag då förstöra allt genom att slänga ut det VARJE vecka ?
Stackarn kommer ju för tusan jobba ihjäl sig ! Så länge inte buren stinker, vilket jag aldrig låter den göra eftersom den står i mitt rum och jag har öppen garderob och kisslukt fastnar så har jag ALDRIG buren smutsig ! Så ni behöver INTE tro att jag missköter min lilla plutt .

Han har alltså över 8 rör, 4 våningar och stor yta att röra sig på. Han har saltsten, gnaggrej & stor sandskål så det går ingen nöd på honom.

Antagligen är det en åldersgrej dehär med pälsen , men tack för mattipsen ! Jag har tänkt ge honom mer broccoli för det är mycket c-vitaminer.

Jag brukar ge honom varannan dag: lite ost, skinka(han ääälskar det) knäckebröd, pasta, sallad, gurka och tomat. Kräsen som han är äter han bara det i mitten av gurkan.. Men vad ger ni era?  Självklart får han även lite dvärgblandning som består av massa frön nötter och dylikt. Någon hund/kattmat bit får han oxå. jag brukar ge honom lite av det vi har framme helt enkelt, så han får en hyfsat varierande kost …

Wand
1

Jag byter toalettsand till mina hamstrar varje, ibland varannan, dag. Städar burarna varannan vecka - då byter jag allt Bottenmaterial och skurar rent burarna så att det blir rent och fräscht. Tycker att mina intervaller är de absolut längsta då det kommer till hamstrar, att städa en gång i veckan är självfallet allra bäst. 

Jag vet inte vad det kan tänkas vara som din hamster lider av, men du kanske ska åka till veterinär så denne får genomsöka päls och hud och avgöra helt och hållet?

Tycker att du ska börja städa mycket oftare. Han lider inte av att riva sönder papper till sitt bo, det är snarare en bra syssla. Annars kan du ge honom toalettpapper som du själv river i tjockare strimlor för att underlätta det för honom. 

Dessutom blir det smutsigt i burar av annat än urin också. T.ex så bajsar de, och de spottar ut mat här och där. Sedan smutsas det ner på naturliga sätt med.
Tänk t.ex din egen säng, den börjar lätt lukta om man inte byter på länge. Trots att man inte kissar eller bajsar i den. Det blir damm och det blir kroppslukt och smuts från hår och övrigt.

Det är inte bra att vänta med städning för länge, framförallt inte till djuren som inte själv kan förklara att de tycker att det är smutsigt. Vi håller dem i Bur och då ska vi väl i alla fall ge dem regelbunden städning så de har det städat, rent och fint?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

mjuhm
2

#15 Kan väl passa på att säga att hamstrar inte ska ha saltsten då det ger ökande risk för urinsten. Dom ska inte heller äta skinka & ost om det inte ges i väldigt liten mängd & sällan då det är väldigt salt för hamstern. & ost är däremot väldigt fett.

Har du en hög Bur? Det undrar jag med tanke på att han hade 4 våningar.  Jag vill även tillägga att man helst ska undvika höga burar då det är det mest onaturliga för en hamster att klättra i naturen då dem gräver gångar & inte sitter uppe i träd. Dock så kanske han inte klättrar på gallret? :)

Ber förövrigt om ursäkt om jag låter otrevlig i detta inlägg. Det är ofta det blir så utan att jag själv vet om det.

Lycka till med din lilla pojke! Glad
(Ni andra får rätta mig ifall jag har skrivit nåt galet där uppe)

mjuhm
0

#16 Håller med. Glad

Sofiieeee
0

#17, det är lugnt, men det känns bara som att så fort man lägger upp ett inlägg på denna iFokus sajten så går det aldrig till ämnet, utan det ballar ur och man känner sig alltid som en dålig djurägare, vilket jag vet att jag inte är. 

Ja, jag har en hög Bur, den kostade mig 800kronor med våningar och lite rör. Han klättrar på gallret , springer i rören och gnager papper. I mitt förra rum brukade jag släppa honom lös i någon timme varje dag, men vi har nyss flyttat så har inte vågat släppa honom här i detta rummet riktigt än. Däremot har jag en boll man stoppar hamstern i så får de rulla löst, men den används inte för ofta..

Sanden byter jag ut såfort jag ser att det är smutsigt. (varannan dag typ) för jag fyller på varje dag eftersom han skvätter ut allt över hela buren och byrån han står på.

Men åter till maten då, det tycker jag är intressant.

Innan jag skaffade honom( han är min tredje ) så läste jag på en massa. Och då stod det att man skulle ge dom ALLT. Alltså kyckling, pannkakor, pasta, kött osv osv. Men vadå för salt, vad händer då?

För det roliga är såhär, när jag ger honom en skål med vi säger det vanliga: Stort salladsblad, några skivor gurka, en cocktailtomat, bit knäckebröd, liten bit skinka, liten bit ost osv tar han ALLTID skinkan först, sen osten, sen salladen. Resten brukar ligga kvar någon timme innan han smakar lite. Han är alltså en köttälskare. Fått smaka på lite kyckling, köttbulle osv. Han väljer alltså det före allt annat.

Jag shoppade nämnligen lite igår, och då sa kvinnan i kassan att de ska ha fri tillgång till sandbad och saltsten???

vad ger du dina hamstrar?

Sofiieeee
0

okej då, jag ger mig, jag ska byta åtminstone varannan vecka! I promise:)

mjuhm
0

#19 Precis som du säger så ska hamstrar ha kött. Dom är allätare & ska helst ha en varierad kost dagligen, men inte allt för varierad då vissa hamstrar kan vara känsliga.

Saltsten, mineralsten & alla sådanna olika stenar ger som sagt ökad risk för urinsten & så är det med det mesta som innehåller salt. Ska man ge hamstrar kött, köttbullar, köttfärs, kycklig osv ska det INTE innehålla kryddor/salt. Och som du säger ska man även ge dem pasta, pannkaka & hela köret.

Detta är det vanligaste jag ger mina dvärgisar, t.ex:

• Kokt potatos
  • Kokt pasta
  • Kokt ris
  • Tillagad kyckling (utan salt/kryddor)
  • Rå nötfärs/köttfärs
  • Knäckebröd
  • Sallad
  • Broccoli
  • Ruccoluasallad
  • Babyspenat
  • Havregrynsgröt (utan salt)
  • Ägg
  • Omelett (endast på vatten & ägg)

Osv. Var det på djuraffären du handlade? För dom brukar oftast ha väldiga fel, men inte alla djuraffärer. Dom brukar t.ex rekomendera hamstervadd vilket inte är bra. Även plasthus & gallerhjul ska man inte ha, vilket personalen på vår mindre braiga djuraffär rekomenderade.

mjuhm
0

#20 Härligt! :)

Sofiieeee
0

Okidoki, tack för tipsen! :)

men varför ska man inte ha plasthus?:o

mjuhm
0

#23 Plasthus är tätt & kan ge hudproblem i form av exem, klåda mm. Det blir även dålig luftkonditionering & det kan blir väldigt varmt efterssom hamstern andas & täpper för hålen på plasthuset med hjälp av bomaterialet.

Trähus däremot, det andas.

Sofiieeee
0

men ska jag ta bort det huset då? han har ju ändå en jädra massa papper så han bor ju ändå som i en iglo.. fast ibland kan jag ha ganska svalt i mitt rum så det kanske inte gör något heller han lägger sig ju där självmant.. finns ju som sagt massa annan yta han kan välja.

mjuhm
0

Jag skulle själv ha tagit bort det & ifall du inte har något trähus, bara enkelt byta ut det mot en kartong eller liknande :)

Dock vet jag inte hur stor risken är att det händer något, men inte värt att ta risken :)

Sofiieeee
0

jag får tänka på saken, ska iaf byta buren på lördag tänkte jag så han får ha den ett tag till.  eller som du säger en liten karton:)