vad skulle ni göra, äldre hamster.
Dottern har en äldre hamster, jag har sett att han har tacklat av ger mycket gott till honom och extra feta frön. Jag vänta på att vetrinären ska ringa upp, jag tror att han är mer sjuk än vad man tror eller så är det åldern. Men hur ska man göra ska man ta bort honom nu när han ser halvskaplig ut eller ska man låta honom leva ett par månader till sen ta bort honom? Hur har ni haft det med era hamstrar?
Jag tänker inte låta han gå och ha ont o pina sista tiden. Ursh svårt detta han är min o dotterns lilla pälsboll som vi kelar med ganska mycket. Tacksam för trevliga svar.
jag brukar ge mina äldre lättuggad mat, tex gröt, välling, omelett, köttfärs(rå) rårivna morötter, hackad gurka,osv.
de får ofta problem med tänderna på äldre dar och får de i sej mat brukar de pigga på sej och inte se så risiga ut.
oftast har de då sett pigga ut i veckor, månader och en natt somnat in utan att vakna upp igen när man minst anat det.
så försök ge er lite lättuggad mat å se om han blir snyggare å piggare.
1 han får redan skalade fröer pumpafrö,solrosfrö mm. Hackad gurka för jag tänker på vatten om han inte dricker så bra. Sen ger jag färksa solrosskott,ärtor o bönor. Riven morot ska jag ge. ger lite välhackad äpple. Jag städar som vanligt 1 gång i veckan o gör rent hans toa. Han är någ lite skröpplig, o visst hoppas jag att han knall o fall går bort när det är dags. jag tycker bara så synd att han tacklat av så snabbt, dok är han lika glad i komma upp o vara med. Sover mer men det gör äldre hamstrar ja djur av alla slag sover i regel mer.
är han pigg å vill vara med som vanligt då har han inte ont vilket är bra.
jag skulle ha låtit ha få vara kvar tills större skillnad märks tex om han har ont å lider.
nu låter det mer som ålders symtom.
3 tack för svaret, känner mig lite lugnare. 
Babymat för 4-5 månader som ex potatis,majs och morot i puré form brukar göra susen tillsammans med en droppe vitamin droppar. Jag ger inte vitamin droppar till mina vuxna eller ungdjur! Enbart till gammla hamstrar eftersom en gammal kropp inte tar upp lika bra med vitaminer och näring som en ung kropp gör. Har en underbar gammel gubbe här på snart 2½ år och han började tappa sin vikt en del. Så jag började ge babymat i pure form samt olika grönsaker och frukter, kokad osaltat och okryddad lax,spagetti (okryddat och osaltat),rå nötmaletkött samt kötbullar ala hamster, tillagas endast på maletkött (nöt,gris,får,brojler mm),ägg vatten och skorpmjöl.
Du kan även kolla på hamsterns tänder. OM tänderna ser för långa ut så kan du låta en veterinär klippa dem så att de blir i den normala storleken igen. Ser tänderna normala ut alltså inte för långa så är det nog bara så att din gamlings kropp inte längre kan ta upp all den näring och vitaminer som en unghamster eller vuxen hamsters kropp klarar av! Då är det mångsidig kost som gäller med daglig servering av babymat i pure form tillsammans med färska grönsaker mm. Frön skall alltid finnas till handa men just nu behöver han babymat samt god mångsidig kost av Färskmat som grönsaker,frukt,lite kokt lax för att få omega 3 (som är bra för hjärtat,blodkärl och pälsen, men se till att det är en benfri bit du ger den) 2 dagar i veckan kan du ge kött ( rå nötmalet, färsk kattmat med oxkött, eller kokad maletkött (gris,får,brojler) vilket den får proteiner som är viktigt för både muskler och hälsa…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
5 vad är det för vitamindroppar? Tänderna är normala inte för långa kollar dom varje vecka.
#6 Det är vitamindroppar som man lägger i maten. Som exempel om du serverar lite bebymat kan du lägga en droppe av vitamindroppar som du kan hitta i djuraffärer och i vissa matvarubutiker på djursidan! Det är vitamindroppar för alla sorts gnagare och man lägger en droppe per 100 gram alltså gnagarens vikt. Så en droppe för en hamster mellan 100-190 gram 2 droppar om hamstern väger 200 gram och lite över. Men i ditt fall så är det en droppe.
Man kan även lägga en droppe vitamindroppar på ex en broccoli eller något annat som den gillar att äta.
En gammal hamster behöver man inte avliva så länge den inte har njurfel,cancer eller liknande! Min gammla gubbe är frisk annars, springer i lugna tag i bollen eller lunkar i sakta mak lös på golvet!
Naturligtvis har inte lika mycket spring i benen som de hade när de var unga! Men huvudsaken är ju att de får lite motion och massor med kel så länge de lever, förutsatt att de inte får njurfel cancer eller liknande så att säga…
7 o 8 tackar för svaret. Jag har nu pratat med vetrinären så nästa vecka ska vi dit o kolla hälsan, jag ville dit o kolla till gubben lite ändå. Vitamindroppar det ska jag köpa :)
#9 Ja det är alltid bra att kolla upp dem om man är osäker! Speciellt när de är gammla.