Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 1602 ggr
sanso
0

Dela akvarium?

Om man ska dela av ett akvarium i 2 delar hur gör man det på bästa sätt och vilket material är att föredra?

Jag har funderat på att dela av med en glasskiva men vet inte hur jag ska fästa den. Om jag fäster med silicon, finns inte risken att hamstarna "gnager loss skivan och får den över sig? Finns det andra lämpliga material?

Tar tacksamt emot tips och bilder på hur ni andra gjort :-)

Akvariet jag tänkt dela har måtten 150*50cm så varje fack skulle då bli ca 75*50cm.

sanso
0

puff

[Jessica_91]
0

Jag testade nyligen att dela av ett avkarium. Använde en glasskiva jag fått från glastmästaren (ca 48 x 48 cm för 100 kr) och glassilikon som används till akvarium, dvs inte giftigt.

Men då jag tyckte att det blev för litet efter att silikonet torkat och jag började inreda så fick jag börja skära bort silikonet. 
Det tog lååååååång tid innan jag fick bort tillräckligt mycket för att få loss skivan, fick skära med rakblad mellan skivan och akvarieväggarna, och där kommer ju inga smådjurständer åt. Så jag skulle tro att det är i stort sett omöjligt för en hamster att gnaga tillräckligt mycket så att skivan ska lossna.

För att silikonet ska fästa bra och inte lossna får man först torka ytorna som ska silikonas med någon sorts sprit, jag använde aceton. Sen får man se till att inte ta på de ytorna med fingrarna eftersom det då blir "fett" igen, så handskar är att föredra.

sanso
1

Tack för svaret! Har börjat leta efter typ aluminiumorofiler med spår där glasskivan kan glida igenom, på så sätt kan man lätt ta bort skivan om man vill ha större yta igen.

[Jessica_91]
0

#3 Låter som en jätte bra idé! Jag och säkert flera andra skulle vilja se bilder om du fixar ihop något sådant.

Skulle vara väldigt praktiskt om man slapp skära bort allt silikon om man vill ta bort glasskivan. Särskilt bra om man har flocklevande djur som dvärgar eller gerbiler, om gruppen skulle börja bråka så skulle man enkelt kunna dela av akvariet.

[Tassy]
0

jag har också haft delat akvarium som bestod av en glasskiva som siliconerats fast. Jag stod så sent som i natt och försökte få bort den förbaskade skivan, vilket tog mig halva natten med en kniv i högsta hugg.. Det är tämligen säkert att skivan sitter där den sitter om du siliconerar ordentligt Glad

[Jessica_91]
0

#5 Haha skönt att höra att det inte bara är jag som haft såna problem med att få bort en glasskiva! Muttrade mer än en gång att "så här j***a svårt ska det väl inte vara" Tungan ute

[Tassy]
0

Jotack, jag svor så det osade i natt, haha!

Mina jirdar höll på att äta sig ur sin Bur, så jag var glad att jag hade ett tomt delat kar som stod och väntade på att bura in lymlarna! Men fy innan jag fick bort skivan, var på väg att banka ut skiten med en hammare!