Övertala föräldrar!
Som typ de flesta vet nu så vill jag avla hamstrar. Men vill såklart ha dem för sällskapet också! Men hur sjutton övertalar man föräldrarna?? Har inte sagt nått än för vill vänta på att de liksom är på bra humör. Övertalar jag mamma så tror jag att pappa går med! Pappa jobbar mån till Tors varje dag så då är jag hemma själv med mamma o brorsan. Har moster på besök nu i några veckor för att mamma fyller år o ska ha fest. Vill _VERKLIGEN_ göra detta. Har funderat över ett halvår och tänker på det heeeeeela tiden! Är så himla intresserad och sjukt sugen på att starta uppfödning. Finns inte ord som beskriver hur mycket jag vill detta. Kommer bli sjukt arg/ledsen om mamma o pappa inte låter mig ;/
Några tips på hur man övertalar?
Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(
Du behöver ju inte "starta uppfödning" direkt. Du kan ju börja med att ta en kull, för att se hur det känns och hur det fungerar.
Sen är det jätteviktigt att du har bra avelsdjur. Dvs helst djur med känd bakgrund/stamtavla och inga zoo-djur.
När det gäller att övertala föräldrar så är det ingen idé att tjata. De ska vara med på detta till 100%, eftersom det i slutändan ändå är de som har huvudansvaret när det gäller veterinärbesök osv.
// Sofia
Jag blev SJUKT ledsen när jag och min bästis inte fick! :( Vi har tänkt på namn och sånt redan! Ibland leker vi tillochmed att vi avlar på hamstrar!
// Julia
Jo men har du haft nån kull innan? Det kan ju vara bra att prova på innan säger att man ska föda upp.
// Sofia
#3 Hade tänkt säga till mina föräldrar typ: Men snälla kan jag inte iaf avla En kull? Och så får vi se hur det går..
Nått sånt. Har inte haft kull innan, undrar bara, tar de i djuraffären emot hamsterungar? IFALL de inte skulle bli sålda,
#4 Tycker inte du ska säga sådär, liksom "snääälla" utan mer bestämt. Alltså ungefär ta reda på jättemycket fakta och berätta sådär rakt på sak och visa att du har funderat på allt och inte lämnat några frågor obesvarade, t.ex. du har kanske redan hört med djurbutiken om ifall de tar emot hamsterungar, och kanske eventuellt hittat några som är intresserade av en framtida hamster. Och så kan du ju spara pengar och visa att du har råd, också med burar (eller lådor som kan användas som burar) ifall du inte får hamstrarna sålda innan de måste skiljas åt.
tycker ni ska diskutera i lugn å ro.
föräldrar har mkt livserfarenhet och vet hur mkt det krävs att ha ansvar för djur.
försök inte tvinga fram nåt utan låt det ta tid. om du blir sur å grinig och försöker tvinga på föräldrarna vad du vill då brukar de flesta reagera tvärt emot och sätta sej på tvären.
kolla om det finns nån uppfödare i er närhet. be ena föräldern kontakta den och fråga om ni får komma på ett studiebesök. passa då på att ställa alla frågor om avel.
sen kan ni hemma diskutera igenom det i lugn å ro.
att försöka vara snäll å diska,städa,tvätta mm brukar inte funka hos alla. var dej själv bara. börja inte fjäska för föräldrarna då blir de misstänksamma.
#3 Nej. Men jag får inte ens det! :(
// Julia
#4 Har kollat på alla möjliga sidor och till o med skrivit ner typ allt. Det ända jag tycker är lite svårt är typ när ungarna måste skiljas åt och när man får börja hantera dem och allt sånt men ska kolla extra på det. Ska försöka ta ett Seriöst talk med dem ^^ Vet en uppfödare som bor typ 10 minuter här ifrån, elle asså har inte kontakt med henne, hon är medlem här också ^^
#6 Tack för tipsen. Har faktist känt mig ''snällare'' på något sätt sen jag började fundera på det här. Som t.e.x idag så erbjöd jag mig att hjälpa till att skala alla morötter och hjälpa till till mammas födelseparty imorn ^^ Fyllde i disken nyss efter att jag ätit vilket jag inte brukar bry mig om.
#2 Skit tråkigt ju! Kommer bli skit ledsen om jag inte får D: Vart bor du? Bor själv i Motala :)
#8 En liten påpekan bara. Du säger att du läst allt och skrivit ner massor. Men du vet inte när ungarna måste skiljas åt? Det är en av de viktigaste sakerna man bör känna till.
Jag tror ni är lite förhastade. Ta det lugnt, ställ frågor på forumet, läs på om avel/genetik m.m.
// Sofia
#8 Så ta kontakt med denna uppfödare, be om att få komma och hälsa på. Bor du i närheten av göteborg är du och dina föräldrar välkomna hit.
// Sofia
#9-10 jo men asså jag vet ju det mesta har ju läst på och kollat runt ett halvår på detta men det är inte så lätt att komma ihåg allt. Plus att jag har det ju nedsrkivet så det är nt så svårt att kika lite när det blir dax. Blir det fler kullar (om jag nu lyckas övertala dem) efter den första så kommer jag ju lära mig det mesta tillslut. Det svåraste med att övertaöa dem kommer bli att de hela tiden kommer ställa från ''Vad gör vi när vi reser bort?''
Ska försöka fixa kontakt med henne. Bor i Motala så det är en bit :/
#11 haha mina föräldrar frågade också hela tiden innan jag skaffade min hamster: var lämnar du hamstern när du åker bort?
men jag har alltid haft den lösningen :) jag har ganska många kompisar som inte är borta alla samtidigt när jag är det, och de är frivilliga att ta hand om min hamster :)
ett annat råd som du kan säga när de frågar så, är ju att t.ex din granne kan komma och fylla på maten/vattnet och så typ varannan dag eller varje dag.
#12 Jätte smart! Har ju en kompis som säkert mer än gärna skulle sköta om hamstrarna om jag då skulle åka bort (: hon får nt ha hamster, sen har vu ju grannarna som brukar ta hand om katten när vi är borta. Visst de kan säkert inte släppa ut hamstrarna och så men de kan ju säkert ge dem mat o vatten (: Har ju såklart tänkt på att inte skaffa kull om jag vet att vi ska någonstans :) TackTack :)
Asså vet inte när jag ska prata med dem, om jag bara ska prata med mamma först elr båda samtidigt. Hur gjorde ni?
#13 ja alltså hamstrarna klarar ju sig :)
#14 jag har inte gjort det, men prata med en samtidigt, sen seäger det: men jag fick för mamma! (ex)
Ett djur ska enligt lag ha tillsyn minst en gång varje dygn.
// Sofia
#16 okej
#13 Tror att pappa kan gå med om mamma gör det ^^ Väntar på rätt tillfälle, vi har det rätt fullt upp här nu och svaret kommer då bara bli ''nej'' eftersom mamma inte vill ha mer att tänka på. Så tänker prata med henne någon kväll sådär när det är lungt. Pappa jobbar från mån till Tors så får se hur det löser sig. Hur gammal är du? Jag är 13 men känner mig mogen nog att ta det här ansvaret :)
#16 Det kommer dem ju få, katten måste bli matad varje dag lika så hamstrana, och min kompis kommer säkert att ställa upp om hon nt är borta då också, sätter 100 på att hon kommer ta ut dem o gosa :)
#18 jag är också 13. haha vi har typ precis likadana föräldrar bara att min papap är mkt snällare än pappa x) fast det är han som bestämmer om mig och mina hamstrar, hehe.
Vi säger att om ni får en kull på 15 bebisar. När de är 4 veckor måste man sära på honor och hanar. När de är 8 veckor så är det lag på att varje hamster ska ha egen Bur.
Om ni inte fått sålt alla, har ni råd att köpa massa nya burar, samt plats åt alla?
Visst, man kan sälja till djuraffär, men om de inte tar emot? Hur gör ni då?
// Sofia
#20 nu låter du lite som om du försöker få stopp på henne att inte göra det.. :/
#19 Haha kan jag adda som dig som vän :3 Du verkar väldigt shyst o erfaren ;)
#20 Då får jag väl köpa massa burar, kolla om mina vänner vill ha någon. Jag vet vilket stort ansvar jag kommer få. Kommer att lägga ner hela mitt hjärta på hamstarna. Vet att det kommer gå segt i början.
Hej Lollypoppii!
Ett tips är att förklara för dina föräldrar varför du vill ta en kull :)
Det gjorde jag när jag gärna ville ta en kull och mamma vet att jag tar ansvar för mina djur. Jag fick ta en kull och allt gick super. Alla ungar såldes och själv behöll jag två :)
Mamma tyckte det gick så bra att jag fick ta en till kull. Nu är det så att min mamma alltid varit en djurmänniska och ja ganska lätt övertalad. Nu har jag efter att jag tagit tre kullar och känt att det var en bra sak för mig bestämt mig att kanske bli en uppfödare. Men det börjar isf nästa år. Det du ska tänka på är om du verkligen har tid. Du kan behöva vara hemma och rasta hamstrar, sköta om dem osv medans dina kompisar är ute och har roligt. Det är sånt du också måste tänka lite på. Jag är inte ofta med kompiar men när jag är med dem tollererar de att mesta dels av tiden jag och mina kompisar är med varandra så byts vatten och rastas hamstrar. Sen så ska du se till att veta grunderna om avel. För första kullen behöver du inte veta exakt allt om hamstrar men grunderna ska du kunna. Sen så är det viktigt att din mamma är villig att åka med en hamster till vetrinären om t ex något går snett under förlossningen. Eller om en hamster blir sjuk och behöver medicinsk vård hos vetrinär. Lite pengar ska vara undan lagda för t ex om något går snett vid förlossningen. Ja nu vet du lite till hoppas din mamma föstår dig och lycka till 
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Nu har jag inte läst igenom hela tråden här så du får ursäkta om jag upprepar sånt som någon annan kanske redan har sagt.
Jag håller med om att man inte behöver registrera sig som uppfödare med en gång. Det är bättre att prova på först och se hur det fungerar och känna efter om det är något man tycker är roligt. Att avla är ju faktiskt ganska mycket jobb, fler burar att städa, svårt att få tag på bra köpare ibland och djur kan ju alltid bli sjuka osv.
Som mamma ska jag försöka ge dig tips om hur du bäst övertalar hehe. Jag själv hade lyssnat om jag märkte att mitt barn hade stort intresse och tagit reda på massa fakta. Eftersom du velat bli uppfödare ett tag antar jag att du har läst på om hamsteravel och sånt runt omkring. Försök bli en liten expert och läs på ännu mer. Plugga på en massa frågor och låt kanske en föräldre förhöra dig. Utan att tjata "snääälllaaa låt mig få föda upp en kull". Säg istället att du verkligen drömmer om att få föda upp en kull. Att det hade varit så roligt och att du själv känner att du kan så mycket om hamstrar och avel nu att du faktiskt hade klarat av det och varit bra på det. Försök vara förberedd på sånt de kommer säga. Som att ni kanske inte blir av med ungarna sen så sitter ni där med massa hamstrar där hemma. Säg att du är aktiv på forum där man annonserar. Ring djuraffärer i närheten och fråga om de kan tänka sig köpa ungar av dig om du får några över. Då har du en plan B om du inte får sålt dina ungar privat. Sånt imponerar på föräldrar ;)
#23 Oh Tack! En till anledning till att jag vill avla forutom sällskapet och intresset är för att jag vill ha en hobby. Är hemma varje dag, kanske med vänner någon gång i veckan eller på helgen. Är faktiskt oftast hemma. Hamstrar är så underbara och intressana och vill verkligen leva med dem! Hur fick du dem sålda? Skrev du annons och så? Hur mkt sålde du dem för? Tack för svaret, blir verkligen pepp och känner mig stark av sånna svar! Är lite nervös över hur mina föräldrar kommer reagera. Veterinär är faktist något som min mamma tycker är onödigt. Vet inte varför. Men hon tycker att hamstrar är så små och så. Fast om jag får börja med det här så tror jag säkert att mamma kommer bli mer intresserad! Pappa kanske skulle gå med på veterinär och sånt. Är lite ''pappas flicka'' så kommer säkert bli upprörd om de inte tar en hamster till veterinären i nöd och då kommer säkert pappa gå med på att göra det^^
#21 Hehe, nej absolut inte :) Jag har bara sett så många unga människor som "startar uppfödning" utan att ha läst på ordentligt, utan att ha tänkt igenom allt riktigt noga. Detta slutar oftast inte så bra.
Min poäng är bara att när det gäller uppfödning, så är det inte något man gör över en natt. Det krävs mycket tid, mycket pengar och såklart otroligt mycket kunskap.
// Sofia
Du och dina föräldrar är välkomna hem till mig och se alla djuren, de får ställa alla de frågor som de säkerligen har de oxå.
Jag kan berätta mer om vad det innebär och vilket ansvar faktist även dina föräldrar får även om det är du som vill ha djuren.
Jag bor ju som sagt i Motala och är lättillgänglig för det mesta och tar mer än gärna emot hela familjen :D
Okej, det låter bra. Ja vissa tycker ju att hamstrar inte ska ha vetrinär vård bara för att de är små. Och det är ett problem i dagens samhälle eftersomd et är lag på att djuret oavsett storlek ska få vetrinär vård om så behövs. Så innan du planerar att ta en kull, prata med dina föräldrar om att dem ska kunna ta hamstern till vetrinären om det behövs eftersom det är lag på detta. Jag la ut en annons på blocket och vipps var alla tingade och strax där på sålda :)
Jag sålde dem då för 100:- kr st. Men de hande som sagt inte stamtavla, om de har stamtavla så är oftast 200:- kr ett rimligt pris :)
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!
Alltid roligt att hjälpa och kunna peppa :)
Ja att pyssla med något vettigt man verkligen är intresserad av är både bra och viktigt tycker jag.
Hur gammal är du? Du kanske skrev det men jag har i så fall missat det. :S
Jag fick mina sålda via annons. Jag annonserade på olika forum jag är med i som här tex. Jag annonserade också på en annonssida som är för de som bor där jag bor och i närheten. Nästan som Blocket. Ljungbytorget heter det. Sen har jag facebook och där finns ju också annonssidor och jag skrev ofta om mina bebisar så flera blev sålda genom vänner som tipsade om att jag hade ungar.
Det är ledsamt att höra att dina föräldrar inte är så mycket för att gå till veterinären med hamstrar. Även fast de är små är det ens skyldighet att ge sina djur den vården de behöver. Det är mycket som kan hända både med avelsdjur och ungar som inte är allvarliga men som man ändå måste till veterinären för att få medicin och vård. Man kan inte låta djuren plågas eller rent av slå ihjäl dom för att de tex får en infektion i ett öga, eller ett infekterat bett osv. Så det är något jag själv tycker är jätte viktigt att ändra på innan du får en kull.
Får du någon månadspeng eller något så att du själv kan spara något? I så fall kan du säga att du själv kan spara ihop pengar som reserv om något skulle hända men att du behöver hjälp från dina föräldrar med att åka till veterinären och kanske få lite hjälp om det skulle kosta mer än vad du har. Om du så skulle behöva låna av dom.
#24 Hehe tack för svaret! Vet att det blir mycket mer jobb med burar och så. Men jag gillar det, degar för det mesta framför datorn och vill verkligen ha en hobby och en annan fritid. Hamstrar är så roliga och underbara djur som verkligen väcker mitt intresse och vill lägga ner hela mitt hjärta på dem! Hade inte tänkt att bli uppfödare på en gång utan kommer att prova på lite med några kullar. Hade tänkt att fråga i djuraffären ifall de tar emot hamsterungar innan jag parar, annonser på blocket och sen kanske lite lappar i ''kända'' affärer för att få ungarna sålda. Några vänner kanske köper någon unge :) Har läst. läst och läst de flesta sidorna står det samma saker. Kan nog rätt mycket om grunden och behöver veta lite som frågorna jag ställer här t.e.x hur gör man när man åker bort? Asså sånna frågor är det jag behöver veta innan jag pratar med mina föräldrar.
Hur mycket kan det kosta i början om jag ska köpa både hane och hona? Tänkte ha SAMLA- lådor som bur
Oj, du skrev visst inte till mig så jag ska inte ta åt mig äran haha. Men jag hoppas kunna hjälpa lite ändå. :)
#26 Hehe tack! Ska läsa på extra mycket innan :)
#27 Ja väldigt gärna!! Men hade tänkt att prata med dem innan då och sen nämna att vi kan hälsa på dig :) Skulle vara jätte kul!
#25 Aa, ska ta ett veterinär snack med dem också! Hade också tänkt att sälja för ca hundra kronor, med pengarna så kommer jag ju köpa mat o så. Har rätt mkt pengar nu, Hihi var en riktig sparare när jag var liten och gjorde inte av med mycket pengar, har fixat bankkonto och kan säga att jag har över 1000 spänn, mamma o pappa lånade mycket så nu har de fått plussa ihop alla lånade kronor och lagt det på kontot.
#29 -31 Hehe joo, alla som svarat ska ta åt sig, även du! Blivit skit pepp av alla svaren!! TackTack för svaren ^^ Kommer försöka att lägga upp annonser lite här och var, tror nog att det kommer gå bra med att sälja. Tycker även samma om veterinär. Ska ta ett veterinär snack med dem, även fast de är som de är så skulle de ALDRIG döda ett djur, asså de skulle aldrig slå ihjäl och så. Förhoppningsvis så kommer intresset växa för dem också. Vet ärligt talat inte om jag får måndaspeng o.O men har som sagt över 1000 spänn och vill mer än gärna lägga ner varända öre på hamstrarna!
HEHE alla skriver så mkt, hinner knappt svara ^^
#30 alltså, bäst är det ju om du har den största samla lådan, men de kostar 150 kr så det blir rätt mycket pengar om du ska köpa ungefär 5 lådor om du tänker spara ur kullen osv.
om du har en hamster nu och köper två till, då har du tre burar, sen kanske du sparar en eller två och då blir det fem burar, och vem vet om du sparar från andra kullar också? snart står du väl där med 10 lådor eller något. så det blir väl dyrt med bara lådor (om du nu tänker spara ur kullarna) och sen måste du ha spån, mat, inredning osv. :)
Haha nä här blev det himla förvirrande hihi. Men jag tror att det är riktigt riktigt bra att ta med föräldrarna till de uppfödarna som har erbjudit sig ta emot er. Det är nog det allra bästa för att få föräldrarna intresserade. För det är ju så att även om du är jätte duktig och kan sköta det allra mesta själv är det viktigt att ha föräldrarnas stöd.
Kanon att du har en liten buffert undansatt som du kan använda om du behöver det.
#33 hade tänkt att om föräldrarna går med på det här så kommer de ske efter jul. Har just nu en 2,5 årig hane i gallerbur. Vet inte hur länge han kommer leva eftersom han börjat bli lite segare o så. Men om han hunnit åka till paradiset när jag börjar så hade jag tänkt gör så här
Hanen: GallerBur
Honan: Duna
Ungarna: En till hanar, en till honorna
Extra: Typ 1-2
Hade såklart tänkt spara en från första kullen eftersom vill ju ha minne från första kullen. Vi säger att jag sparar en hona från första. Honans föräldrar kan ju paras en gång till då honan återhämtat sig. Ur kull 2 så sparar jag ingen utan säljer alla (sparar såklart om någon nt blir såld) Sen så blir ju ''mamma'' o ''pappa'' hamstrana pensionärer och då blir det ju att bara chilla o sköta om dem så mkt som möjligt. Sen när jag är redo för en till kull så skaffar jag en hane till ungen ut 1:a kullen. :) hehe jag planerar o planerar xD
#34 vad är "en liten buffert" ?
#34 känner också att det blev förvirrande, så många som svarar xD Hehe hade ju såklart tagit föräldrarna till uppfödaren och hoppas verkligen att det skulle få dem mer intresserade. Vill verkligen att mina föräldrar ska hjälpa till lite och ge stöd.
#38 okej tack ;)
#38 Smart! Har en sparbössa som jag kan fylla på och öppna i nöd. Om det fattas pengar så får jag lägga till extra elr så kanske mamsen o papsen hjälper till :)
#32 Ni är varmt välkomna hit 
Jag har 2 stycken ''spargrisar'' en finns pengar till mig själv och i den andra harjag pengar till hamstern & alla de andra djuren.