Fick sära på mina älsklingar.
Men lagen säger att dom måste vara 2 och 2?
Lagen! Du måste ju följa lagarna!
Ja. Sätt ihop dem så att de dödar varandra.
Bra förslag.
Jag tror #1 var sarkastisk, även om det var ett onödigt tillfälle att vara det.
TS, jag beklagar, det är alltid tråkigt när ens älsklingar slåss, särskilt när det gäller hamstrar. Det blir ju oftast bara värre och värre, och är sällan en engångsföreteelse. Kan du testa att sätta ihop dem i en ny Bur eller något sådant?
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag var lite sarkastisk där….
Själv tycker jag att lagarna är oerhört pinsamma och onödiga. Man får istället själv avgöra som ägare och ansvara för om hamstrarna kan vara tillsammans eller inte.
Det är som att säga att människor aldrig bråkar….det är väl självklart att alla organismer bråkar. Vet inte någon dvärghamster som inte har bitit sin rumskompis lite hit och dit.
Ändå så säger "lagen" att de bör vara 2 och 2. Jo, kul att dom dödar varandra som guldhamstrar då.
Blir ändå förbannad att alla här rabblar upp sina "lagar" såfort dem ser en ensam dvärghamster. Min ena dödade den andra efter era "rekommendationer" och jag var tvungen att ge bort den andra.

Hur gamla är de och hur länge har de bott ihop?
Samt hur stor Bur har de?
När jag hade mina större flockar med robbar så märkte jag att jag hade för liten plats till dem och det var därför det blev käppel. Satte sen tre stycken i en maxiduna och då gick det hur bra som helst.
Tog även de två som bråkade med varandra (också ordenliga bitsår i rumpan) och bytte gäng på dem, så de hamnade i varsitt annan tre-gäng. Och då gick det hur bra som helst.
Var först storleken på buren som spökade och sen var det väl personkemin just dem emellan antar jag.
De första tre-paret finns det bara en kvar i nu, en gamling men de bodde tillsammans tills de andra dog av ålder.
Det andra tre-paret bor de två kvar, den tredje är död, av ålder även där. Men de två som är kvar viker inte från varandras sida.
#4 För det första, lagen är jättebra. Det är väldigt många som inte alls kan avgöra själv, eller ta rätt beslut. Samma lag som säger att flockdjur ska ha sällskap säger även att de ska ha en fräsch Bur, möjlighet att boa, att gömma sig, och så vidare.
4 § Djur skall hållas och skötas i en god djurmiljö och på ett
sådant sätt att det främjar deras hälsa och ger dem möjlighet
att bete sig naturligt.
För det andra, vissa arter av dvärghamstrar är såvitt jag vet parlevande, och lever alltså hona+hane i det vilda, inte hona+hona eller hane+hane. Med andra ord inte särskilt konstigt om de börjar slåss. Lagen säger inte heller att man ska hålla individer som slåss tillsammans, tvärtom säger lagen att djur som stressar eller skadar varandra ska skiljas åt.
Mvh,
Moa
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Jag tycker i alla fall att det är en konstig grej när stackars sandra just nu bevisar att det inte alltid går att ha flockdjur tillsammans.
Därför är det förvirrande att tvinga en ägare att köpa fler än en dvärghamster när det finns en risk att dem börjar döda varandra.
#8 Självklart går det inte alltid att ha flockdjur eller parlevande djur att gå tillsammans, vem har någonsin sagt något sådant? Alla djur är individer, och vissa är enstöringar eller är överdrivet dominanta - eller överdrivet rädda, och triggar upp stämningen genom att försvara sig hela tiden. Vissa individer är födda hackkycklingar, och råkar ut för elände för att de i princip inbjuder till hackande från artfränder. Så är det inom ALLA djurarter, tycker du att det gör det helt rätt att hålla alla flockdjur helt själva, för att vissa individer inte accepterar andra eller blir accepterade av andra djur? När djur lever i en konstlad miljö, så som våra husdjur faktiskt gör, så är det VÅRT ansvar att se till att hålla uppsikt över dem. Om de börjar bråka så får man antingen sära på dem, eller ännu hellre finna ut en miljö eller flockuppbyggnad som fungerar för just de individerna. För dominanta råttor och liknande djur är kastration ett alternativ om det handlar om hanar, men dvärghamstrar är nog vanligtvis för små för att veterinären eller ägaren vill ta risken.
Mvh,
Moa
nej va synd
Jag tycker inte alls att det är förvirrande. Innan jag visste bättre tänkte jag köpt en Rysk Vintervit till min son. Fick råd av djuraffär givetvis. Men som alltid innan jag skaffar djur läste jag på mer i forum, på hemsidor osv och insåg att om jag vill ha annan hamster än guldis behöver jag köpa minst två men också vara förberedd på att dela dom OM det inte skulle funka. Det vill säga. Jag skaffade en stor Bur som går att dela i två redan från start så blir det liksom inga problem hur det än blir. Svårare än så är det inte.
Beklagar verkligen att de börjat slåss. Hoppas du hittar ett sätt så de kan bo ihop igen. Annars får de ju bo var för sig så klart. Går det inte så går det inte helt enkelt.
#11 Håller med. Huvudsaken är att flockdjur får möjligheten att välja om de vill bo ihop eller inte. Inte alltid personkemin funkar livet igenom, samt att det även är individuellt och temperaments/socialitets relaterat. Hur bra djuren kommer överens och hur deras förmåga att lösa konflikter sinsemellan avgör ju lite de också. Men de bör få välja själva hur de vill ha det :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Kan inte ett flockdjur dock bli "deprimerad" av att gå från en grupp till enbart vara ensam?
#13 Om man har en individ som inte funkar ihop med övriga finns det inte så mycket annat att göra än att sätta denne ensam. Om man inte har någon annan man kan testa med om de funkar bättre ihop.. en del vill kanske bo i mindre flockar medan andra går jätte bra ihop i större grupper.
Det du menar med "deprimerad" är väl att de inte får utlopp för sitt naturliga beteende, att leva och umgås med andra artfränder- de går ju miste om kommunikationen sinsemellan. Men de som inte funkar ihop med andra kan antingen ha någon störning (att de helt enkelt inte vet hur de ska bete sig ihop med andra djur) eller att de blir rivaler som äldre..
Det är lite det jag menar med att man måste ge dem en chans att få välja själva- sätter man ett flockdjur ensam på en gång har den aldrig ens fått möjligheten att utvecklas & lära sig "språket" osv. Då kan de må dåligt av den anledningen, att de bara saknar något.
Medan de som "valt" att bo själva kan må gott av det! :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#3 Jag testade ta ut båda nu på golvet och träffa varandra, men Piff hoppa direkt på Puff, så jag vet inte om det kommer funka mellan de framöver heller, så nu bor Puff kvar i de stora akvariet och Piff i en duna Bur.
#5 De är ungefär 6 månader gamla och har bott tillsammans sen den dagen de föddes, de är syskon.
Jag har ett stört akvarium till dom som är 95x35, och de har två hus, två matskålar, massa med leksaker och byter ut leksaker varje vecka. Så jag tror inte att det beror på deras hem.
Jag har inte lyckats få ihop de igen.
Men fick hem två till tjejer för ett tag sen, och testat lite hur de funkar med varandra och då har ja iallafall lyckats få ihop Puff med de.
Så nu är det Piff som bor ensam, men hon har fått testat träffa de två nya tjejerna också men det gick inge vidare, inte heller när hon fått träffat andra Robbar, så tyvärr så för hon bo själv :(
Men nu undrar jag om någon kunnig kan svara på hur det är att ha en grupp om 3 honor tillsammans?

Jag har haft två tre-grupper och den ena funkade jättebra och den andra funkade inte utan det blev en som blev utmobbad.
Tror det har lite med "person"-kemi att göra helt enkelt. För det var absolut ingen skillnad på mina grupper. De var i samma ålder allihopa.
Hoppas det funkar bra med din trio:)
Okej, jag hoppas verkligen att det här kommer funka då :) för jag vill helst ha de ihop eftersom Robbar trivs bäst i sällskap.
Men hittills har det funkat jätte bra och alla tre ligger på varandra och sover just nu :)
Puff är ungefär 6 månader och de två jag satt ihop henne med är 8 veckor gamla nu.
Tacl så mycket :)

Helt sant. Jag har inte så många robbar kvar nu i och med att de blivit gamlingar allesammans. Så jag har två töser som bor ihop och så har jag en kille som blivit själv. Och han tycker jag ser lite ensam ut, men han är 2 1/2 år gammal och börjar bli skruttig så det är ju inte läge att sätta ihop honom med någon nu ändå tyvärr.
Robbar brukar oftast häldre välja att bo i flock än i par. Har nu en honflock på 5 st, som aldrig har bråkat, är väldigt stabil. Även andra par/flockar jag haft har funkat till, åtminstånde nästan alla. :)
Hoppas det funkar mellan dom nya och den gamla.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida