Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1066 ggr
Lollypoppii
0

börja avla + andra frågor

Tjena, är 13 årig tjej,bor i motala och har stort intresse av att börja avla (guld)hamstrar. Kanske ska göra det tillsammans med en kompis. Min nuvarande hamster är 2.5 år, han har börjat bli sämre på sistonde :( Iaf har lite frågor om aveln. Jag har funderat på detta över ett halvår och läst på alla sidor som jag hittat! här kommer frågorna:

1. Ni som fortfarande bor hemma, hur fick ni era föräldrar att gå med på att börja avla hamstrar? Har inte pratat med mina föräldrar än, men är nästan 60% säker på att mamma skulle gå med men är bara 10% säker på att pappa kommer gå med D:

2. Jag har jätte svårt att fatta det där med alla färger. Någon bra sida eller tips? Håller på att lära mig vad färgerna heter men har svårt för att (ett t.e.x) om man avlar en offwhite med en normalfärgad vad kommer ungarna få för färg. Har problem med alla färgblandningar. Okej inte bästa exemplet men hoppas ni förstår!

3. Fattar inte det där med Svenska hamsterförengingen. Kostar det att bli medlem? Och sen det där med att regga sin hamster,stamtavlor och utställningarna? Såg förut på sidan att det fanns en utställning här i motala, bor inte alls lågnt ifrån där den skulle vara. Tror jag åkte förbi där idag också.

4. Hur gör ni när ni reser? Det är alltid problemet som mina föräldrar tar upp! Försökte en gång att låta mig få köpa en till hamster (asså ha två samtidigt) men då blev problemet vad vi ska göra av dem när vi åker någonstans?! Såklart så tänker jag ju se till att vi inte ska någonstans på de närmaste månaderna då jag parar.

Förlåt att det blir så många frågor men vill ju vara säker på allt innan jag börjar! Är SUPER tacksam över tips till hur jag får föräldrar att gå med eller andra sorters tips!

Tacksam för svar! Hälsningar Lollypoppii

Du kommer alltid att ha största platsen i mitt hjärta. Jag saknar dig ;'(

Lollypoppii
0

pött ;*

[Em_I_Am]
0

Jag kan bara besvara någon av dina frågar.

Ja det kostar att vara medlem i svenska hamsterföreningen. Man betalar helårsvis, alltså januari till december. Så det ska du ju inte göra nu. Man kan betala halvårsvis efter den 1 juli så vill du vara medlem den sista tiden i år kostar det 100 kr nu och så får du betala helårs sen i början av året istället.

För att få bli en registrerad uppfödare ska du ha varit medlem i ett år. Efter det kan du ansöka om att bli uppfödare. Du får då ta ett prov du ska få godkänt på.

När man skickar in och ansöker om att bli registrerad uppfödare skall registreringsavgift betalas som är 200 kr, i dessa 200 kr ingår registeringen av ett djurslag.

Varje år ska man också uppdater sina uppgifter och då betala uppdateringsavgift. Det är ett krav att man gör det årligen för att få kalla sig uppfödare.

Som uppfödare krävs det att man har minst 2 kullar per år.

Tror jag fattat det rätt, men är något fel får ni rätta mig.

Roxie
0

1. Jag bor inte hemma, utan med min sambo. När det handlar om att skaffa djur när man fortfarande bor hemma, eller främst när man fortfarande är omyndig (under 18 år) Är det OTROLIGT viktigt att föräldrarna godkänner till 100% att man skaffar fler djur. Detta just för att det är DOM som bär huvudansvaret. Dvs, skulle något gå fel, att tex hamstern blir sjukt, så är det DOM har som ansvaret att se till så hamstern kommer till veterinären.

2.När det gäller de olika färgerna, tipsar jag dig om att gå in på Svenska Hamsterföreningens hemsida och läsa under genetik, avel och färger. Man kan inte säga vilka färger som kommer enbart genom att veta vad föräldrarna har för färg. Det beror helt och hållet vad föräldrarna bär på, dvs vad mor- och farföräldrarna är för färg.

3. Som Em_I_Am svarade ovan så kostar det att bli medlem. MEN du behöver inte vara reggad uppfödare för att få registrera hamstrar och få stamtavla. Men självklart kostar det att bli medlem i föreningen, och det kostar även att få hamstrar registrerade. Det finns info om kostnader under registrering på SHF.
Den utställningen i Motala du tänker på är på söndag. Det är ett möte för uppfödare om guldhamster, bland annat om genetik. Efter mötet finns även möjlighet att ställa ut sitt djur.

4. När jag reser bort från alla mina hamstrar (ca 30st) är jag otroligt noga att se till att de får hamstervakt. Och detta ska vara någon som har ERFARENHET av hamstrar. Alltså, inte vilken kompis/släktning som helst, utan en person som har erfarenhet, kanske t.o.m. är uppfödare själv.
Man kan också höra sig för på forumet, både här och på SHF's forum om det finns någon som vill vara hamstervakt.

// Sofia

Lollypoppii
0

#2 Åh! Tack för svaret! Ska nog kolla in sidan lite mer och så (:

#3 Tack tack! Jätte bra tips, har bara ett litet problem/fråga. Vart/hur får man tag på erfarna hamstervakter? Brukar de då åka till dig varje dag och kolla till dem eller ha dem hos sig? Bor i Motala som sagt, känns som om denna stad ligger långt så ifrån alla andra städer, har kollat runt rätt mycket efter  hamsteruppfödare i Motala men hittar typ inga ^^)

Roxie
0

#4 Nej de kommer till mig, Har ca 30 hamstrar, så det blir lite jobbigt att flytta på allihopa ;)
Kolla på Svenska Hamsterföreningens hemsida, under uppfödare. Så ser du vilka reggade uppfödare som bor i närheten av dig. Men du kan ju också fråga på forumet efter hamsterägare nära dig.

// Sofia

Lollypoppii
0

#5 Haha tänkte väl det! ^^ Tackar för tipset ska kika lite på SHF redan nu :)

[Em_I_Am]
0

Just det. Man får registrera kull men man får väl inte använda uppfödarnamn utan att vara registrerad?

Roxie
0

#7 Precis. För att få ha ditt uppfödarnamn med i hamsterns namn så måste man vara reggad :)

// Sofia

Be-Bopz
0

#4 Hop Hopp, vink vink! Jag finns ju i Motala Glad

Jag brukar ställa upp som vakt om ngn behöver.

Jag finns bla på mötet på söndag, bor ju på luxorgatan.
Du är välkommen hem till mig och kolla på mina hamstrar och ställa alla frågor du kan tänkas ha Flört

Lollypoppii
0

#9 Nejmen hejsan xD Såg din sida och hade faktist tänkt att kontakta dig och fråga lite men hade inte tid just då o sen så glömde jag bort. Om jag minns rätt så bor du inte alls så långt från mig. Kanske typ 10 minuter :) Skulle vara jätte kul att träffa dig o se dina små pälsbollar ^^) Jag bor i villa och bor i närheten av Lidl. Hittade din uppfödnings-sida på Hamsterföreningen och kollade lite. Jätte kul att ha någon i närheten

Wand
1

1. Jag behövde knappt argumentera för min sak, då min far tycker om mina djur lite smått och egentligen inte bryr sig sålänge jag har dem på mitt rum, betalar för dem själv och håller lukt borta. Men att just argumentera med det: Jag betalar själv, har dem på mitt rum och städar regelbundet för att hålla lukt borta, är nog det bästa du kan göra. Förstår inte varför man inte kan få ha djur om man själv vet och kan visa att man klarar av det. Nu är du ju dock ung, så kan även förstå om dina föräldrar kanske inte tror att du kan klara av att ha många djur. Det kräver utgifter och uppoffringar.

2. Svenska Hamsterföreningen har bra beskrivningar av färgerna tycker jag, även en del om genetiken. Kolla där. Sedan kan du även lära dig mycket här på forumet.

3. Det kostar 200 kronor att bli medlem, och stamtavlor och reggningar kostar. Utställningar har anmälningsavgifter om jag inte tar helt fel. 

4. Jag reser aldrig, de största bortavistelserna jag gör är då jag åker hem till min mor i någon/några nätter. Detta kan jag enbart göra om min lillasyster är hemma, då det är hon som ger dem mat och vatten då.
Att åka bort under en längre tid skulle för mig vara omöjligt då jag dels inte har något djurpensionat i närheten och sedan är det nog lite krångligt att ta med alla burar till pensionat. Flört Så jag har tur som helt enkelt är socialfobisk och samtidigt en ensamvarg och därmed alltid är hemma. 

Sedan finns det ju andra saker att tänka på vad gäller avel. En hamster kan få MÅNGA ungar i en kull - finns många här på forumet som fått 16 ungar i en kull, och om inte alla dessa får nya hem måste du självfallet ha dem hemma. Då måste du ha extra burar, plats och råd till extra grejor för att kunna ha dem. Du behöver mycket olika hamstrar och nytt blod för Att undvika inavel, och det kräver också plats och pengar. 
Krävs mer Färskmat med många hamstrar, och det ökar summan en del. 
Även basfodret tar slut fortare.

Det blir mer att städa och fler hamstrar att aktivera, alltså kräver det mer tid och omvårdnad. Och sedan måste man ju även tänka på att saker alltid kan hända - har du möjlighet och råd till att akut behöva ta en dräktig hona till veterinär om något skulle hända? T.ex att en unge ligger död i magen eller att hon går över tiden och måste kollas?

Det finns tusentals andra saker att tänka på också. 
I övrigt önskar jag dig lycka till!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Lollypoppii
0

#11 Tack Tack fö svaret!

Tycker själv att jag är mogen nog till att sköta om hamstrarna. Hade tänkt att köra med Ikea SAMLA-lådor eftersom de är billiga och verkar bra. Har ju en Gallerbur till min nuvarande hamster. Mitt rum är väldigt litet och för tillfälligt ganska stökigt eftersom jag haft mycket med skola och så. Men jag kanske kan lyckas piffa till rummet lite. Kanske kan bygga hyllor på väggen att ha hamsterburarna på eller möblera om lite. OM mamma o pappa skulle gå med på detta så tror jag att de skulle hjälpa till med mat, Sand, spån, tilläggsmat och så. Hade tänkt att fråga i djuraffärerna om de har plats för hamsterungar innan jag parar IFALL jag inte lyckas bli av med alla men tror nog att det kommer funka! Som du skrev nästan längt ner, det där om fler burar att städa och så. Har faktist tänkt på det! Ett till skäl till att jag vill börja avla hamstrar är för att jag vill ha en speciell hobby, och eftersom jag ääääälskar djur så tycker jag att hamsteruppfödning passar bra. Spenderar det mesta tiden av dagen framför datorn och vill ändra på det. Vet inte när jag ska snacka med mamma o pappa. Har mkt födelsedagar och sånt igång just nu. Plus att moster är här och pappa åker till jobbet varje måndag och kommer hem varje fredag. Väntar på det rätta tillfället, vilket känns som om det inte kommer komma