missbildade dvärghamstrar!
min kompis har fått en dvärghamsterkull hemma hos sig. och ungarna ärr missbilade, en har tre ben den andra har inga ben, sen är det en som har 1 halvt ben! hon säger att det inte är inavel och att det är normalt hos dvärghamstrar! men det är det väl inte? :O
och hur många dvärghamstrar får högst vara i en Bur?
Ang inavel så ska jag låta det vara osagt, men det finns ju något som heter linjeavel och det är ju i princip samma sak, fast man borde då vara väldigt påläst om man ska syssla med det.
Gällande dessa ungar så tycker jag att det bästa är att avliva dem då jag inte tror att de kommer få ett värdigt djurliv som så gravt handikappade.
Och nej, dvärgar ska ha fyra ben om det var din fråga, om det är vanligt att de har färre antal ben.
Nej det är verkligen inte normalt. Kanske honan haft en svår förlossning och fått dra ut sina ungar och på så sätt skadat dem. Fast lite konstigt att alla ungarna är drabbade.
Hur många man kan ha i samma Bur beror helt på hur stor buren är.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Ja det är väl inte speciellt vanligt med så pass många i en och samma kull som faktiskt är missbildade, smådjur brukar väl vara rätt tåliga trots inavel och liknande.
Men det kan ju vara som Carjos säger, att det hänt vid förlossningen. Å andra sidan verkar det lite konstigt om alla ungar blev skadade på så vis.. :(
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Oj det låter rätt mycket, även om man har en bauta stor Bur.
Funderar på om kanske någon av dessa 7 hamstrar har ätit av någon av ungarnas ben? Låter helt groteskt och det kanske inte kan hända. Men ifall de får för lite mat och måste slåss maten så vet man aldrig…
Fast det låter rätt konstigt det med. 
Mvh Alicia.
Har varit med om att en mamma (dvärghamster) åt upp sin unge levande. Hemskt men sant, tror det är så som det är med kaniner att om dom känner på sig att något är fel så äter dom upp ungen!
Så det kan mycket väl vara så att någon har ätit upp benen..
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Har själv märkt att ifall någon unge är svagare eller groft missbildad/skadad så brukar mamma äta upp ungen hos de flesta gnagare jag har fött upp(gerbil,kanin,möss,råttor,nataler och hamstrar) dock kan de även bita/äte på de vid stress i ren panik göra det utav misstad… Som min ena råtthona när hon fick sin första kull drog ut ena ungen i svansen så den gick av och åt upp den senare,inte mysigt men naturensgång ju?