Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 3077 ggr
Nannah
0

bur mått + guldis

Hej!

Är en Bur med måtten 54x37x26 bra för en guldhamster?

Roxie
0

Ja det funkar så länge hamstern får komma ut och springa dagligen.

// Sofia

Nannah
0

55,00cm x 39,00cm x 26,00cm då?

Verkar vara lite större? (nej, jag är inte bra på matte!)

:P

källa: http://www.savic.be/rody-hamster

Roxie
0

Hehe, nja det skiljer inte så mycket ;)

// Sofia

Nannah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En sånhär Bur..

Suskiv
0

Skulle inte vilja ha så liten till guldis. Vi har ungefär de måtten till robbarnas Bur.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Nannah
1

måtten på duna Bur till guldhamster som du anser vara rimligt?

Hamstern kommer dock, vistas en del utanför buren.

Har hört att vissa hamstrar blir "galna" i för stora burar…

goldenhamsters
0

Det där är ju en miniduna. har haft guldhamstrar i sånna men de trivdes inte i en miniduna. Har två dvärghamstrar som trivs superbra i en miniduna, men de flesta guldhamstrar vill ha större burar.

Ett tips är att köpa Ikeas största SAMLA-låda på 130 L. Det är bra storlekar på dem :) 149 kr utan lock

Mvh Alicia.

Roxie
0

Jag har miniduna till dom av mina hamstrar som är mindre aktiva. De trivs kanon. Men självklart måste ju hamstern få komma ut minst en gång om dagen.

// Sofia

Nannah
0

#8 Roxie … Jag funderar på att köpa en hamsterunge från dig. När vet jag inte dock.

Vill gärna ha en kelig, lugn, hamster… Men är det isf okej att ha den u denna buren?  :P :-)

Wand
0

Jag rekommenderar också samla faktiskt. Billigare och större!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Nannah
0

Njah.. jag är inget "fan" av samla burar. Den där kanten som går in i buren verkar vara jobbig… Sen vill jag gärna hänga klättersaker i buren,vilket kan vara svårt om hamstern klättrar ur samla lådan… Och att fixa ett lock med galler … Jag tar den enklaste vägen.;)

Och ja. Tyvärr så är jag en "slösa". Kom gärna med förslag på större duna/Rody burar. :)

UlrikaD
0

Duna-burar funkar ju om man som tidigare skrivit sysselsätter dem varje dag.

Men om man bara har en hamster så tycker jag att man kan se till att den får det så stort som möjligt. Med massa roliga leksaker i buren.

Har hittills aldrig träffat någon hamster som fått panik när de fått större yta att röra sig på. Däremot har jag några stycken som jag varit tvungen att byta Bur på pga att de börjat dra i vattenflaskan om de inte fått komma ut tillräckligt varje dag.

Nannah
0

#12 Jag har väldigt mycket fritid (ovanligt mycket för att vara 22…) hur som helst… Jag kommer ta ut hamstern varje dag så att den kan springa av sig och leka.

UlrikaD: Vad tycker du om just den buren? Har beställt en sådan via en zoo affär i Göteborg. De skall köpa in den. Ligger på 400…

Wand
0

Ja, visserligen. Ska man enbart ha en så kan man kanske lägga ut mer plats och pengar på det, och då skulle jag nog välja akvarium. Jag har ett akvarium som är 92x35x37 cm till min ena guldis, och hon visar aldrig tecken på att hon vantrivs. Hon verkar snarare trivas bättre där än när jag släpper ut henne! 

Har dock också problem med min ena hamster som drar i vattenflaskan, fast det kanske du vet. Han har dock slutat med det nu sedan jag bytte Bottenmaterial och möblerade om.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

UlrikaD
0

#13 Som jag sa innan, hade jag bara haft en eller några stycken hamstrar så hade jag satsat större.

Från början hade jag enbart maxi-dunor till mina.

Men nu när jag har över 30 då har jag även mindre burar, tyvärr. Försöker byta ut till större nu allteftersom igen.

De är små djur, men de gillar att sträcka på tassarna.

Beställ hellre en större duna om det är duna-burarna du gillar, de finns ju i olika storlekar.

Eller som Roxie ovan har (vi bor nästan grannar:), akvarium eller terrarium. Finns ju billigt begagnat på blocket om man har tur. Eller nya på Hornbach.

Det är snyggt och behöver inte bli så dyrt heller.

Suskiv
0

#6 Vi har mellanduna 71x46x31,5 till vår guldis. Den tycker jag är på gränsen. Funderar på att fixa större till henne och stoppa ner en av dvärgarna i hennes Bur istället.

Nannah
0

Okej, hörni…

Jag fick en idé då jag kollade här i forumet i en "bur-inrednings tråd".

Det var en som hade en mindre Bur till en guldhamster,och som satte ihop buren med en samla Bur via ett hål och rör…

På så sätt hade hamstern större frihet. Smart va?

Nannah
0

tänkte en samla 45liters och en Bur som sitter ihop.. via rör antagligen..:Pvad tkr ni?

jollycox
0

om du ändå ska köpa en samlalåda så köp en 130 liters på en gång. då slipper du fixa med hål för röret.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Roxie
0

Som sagt en mini-duna, som du kollat på, funkar om man aktiverar hamstrarna varje dag. Men jag skulle faktiskt föredra att ha en större Bur om man bara tänkt ha en hamster.
Jag har strax över 20 hamstrar just nu, och har både akvarium, mini-dunor och maxi-dunor.
De stora dunorna har jag till honor med ungar.

Men helt klart att du kan bygga ihop med en till låda! :)

Och vad kul att du är intresserad av en liten bebis från mig :) Jag har ju en hel del kommande kullar nu framöver :)

// Sofia

Nannah
0

#20 Roxie

Ja, jag tycker ju också att mini duna för guldis är för litet. Så jag hoppas att detta blir ett bra bygge för en liten hamster. Självklart skall jag ta ut den och låta den springa och leka av sig. Det gjorde jag alltid då jag hade mina två marsvin hemma… de sprang alltid i racer fart på parket-golvet och jagade varann! :P

Roxie, jag kommer höra av mig de närmaste månaderna (ev. kan jag skaffa i December månad.) Jag kollar jämnt och ständigt på din hemsida. Din uppfödning verkar vara väldigt fin, då du verkar ha lagt mkt med tid och omsorg på den. :-)

Nannah
0

Om ni undrar hur jag tänker göra, så är det såhär jag tänkt mig. Taget ur länken; "Mini duna utbyggnad". här iFokus.

http://hamster.ifokus.se/discussions/4d974d43c5c6a71544000132-mini-duna-utbyggnad

Frosstis
0

jag har den största SAMLA buren till min hamster, han verkar trivas :)

Nannah
0

Vet någon hur mkt en mellan duna eller stor duna kostar på Arken zoo?

Suskiv
0

På Arken Zoo i Eskilstuna tar de 599 för en mellanduna.

Nannah
0

Aha…Då är "privat" affären billigare…den jag beställt dunan ifrån. :p

Nannah
0

Är denna lådan bra och funktionell för hamstern?

http://www.jysk.se/210/232/3921156/a/catalog

Den kanske ser liten ut, men tänk på att jag kommer bygga ut den med en mini duna…

Tack!

Roxie
1

Det du bör tänka på när det gäller låda är att det inte får finnas nåt som buktar/nån kant inne i lådan. En guldis gnager sig ur direkt!

Sen om du ska bygga ut en duna till en plastlåda, så bör du tänka på att ett vanligt plaströr från djuraffär kan bli för litet för en guldhamster att ta sig igenom. Jag hade nog inte valt ett rör som är mindre än 10cm i diameter. Mina guldisar jag föder upp brukar bli ganska stora, runt 180-210g ;)

// Sofia

Nannah
1

Eller denna?

http://www.bauhaus.se/forvaringsbox-33-l.html

Större och rymligare…

Ursäkta för att detta blev en så lång tråd! Men jag vill försäkra mig av er "hamster experter" där ute, för det bästa till min kommande hamster. ;)

Inte dåligt att vara extra nogrann på saken, eller hur?

Roxie
0

Nej det är jättebra att du frågar :)

// Sofia

Nannah
0

Roxie

Jag tycker snarare att Samla låderna har buckliga insidor… även om lådorna är starka i sig.

Dessa två lådor jag länkat till, har ingen innerkant vad jag sett, och jag tycker det är bra.

Oj! Vad fina hamstrar isf. :D Ja,jag tänkte på att det skulle bli ganska trångt. Men en zoo affär på Linnegatan (känner du till den?:) ) har bra sortiment av olika delar och rör. Ska försöka hitta en stor och bra!

UlrikaD
1

Varför köper du inte en stor Bur från början istället för att köpa två mindre och bygga ihop dem?

Nannah
0

#32 Jag är ganska påhittig av mig. Jag känner just för att göra så. Visst, att köpa en stor Bur för ca. 700 lappar är även det smart, men jag vill hellre slösa på mat, leksaker, och mera aktiviteter utanför buren med hamstern.

:)