Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2150 ggr
[TeamGuldhamster]
0

Vad har hänt?

Min hamster är alldeles snart 2 år pch hennes mage har nu blivit typ stor och typ "vattnig" eller vad man ska säga.

I torsdags gav jag henne mat och idag när kag bytte buren så hade hon ätit lite mer än hälften av matskålen och det har gått fem dagar.

Hon brukar vanligtvis ha ätit upp en matskål på 2-3 dagar men jag kolla varje dag om hon har slut.

Hon är inte heller sig själv för när jag tar upp henne brukar hon gå runt lite på armen och gå runt lite på magen och så men när jag tog upp henne så vände hon huvudet jättefort mot mig hon väste inte elr så.

Men när jag skulle ta upp henne andra gången så tog jag längre fram och försökte att itne ta på magen där hon verkade ha ont.

När jag hade henne i min famn så stod hon bara stilla sedan gick hon typ två steg sedan var hon stilla.Och sedan stod hon mest stilla under hela tiden som jag höll i henne.

Så jag funderar nu vad har hänt?

Hon har heller inte druckit så mycket men hon har ju iaf druckit lite…

tack!

teamguldhamster

DeniceP
1

Om något är fel ska du självklart ringa veterinär omgående?

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

[malin12345678910]1
1

#1 Samma som Syynwhore jag tycker också att du ska kontakta vetreniär så fort som möjligt.

[TeamGuldhamster]
0

Ja,men det jag ville veta var om nån visste vad som möjligen kunde vara problemet?:)

marty94
0

Hon kan vara förstoppad.
Kolla om hon bajsat eller kissat något.

[malin12345678910]1
0

Men är hennes mage blå eller är den som den brukar vara eller är den bara stor?

marty94
0

Så kan du känna så magen inte är hård.
Om  det ändras och så.

[TeamGuldhamster]
0

#4 hon har kissat som vanligt.

#5 Den är stor och typ mjuk som att det är vatten i magen så den är inte hård.

#6 Magen är inte hård den är stor och mjuk och det känns som vatten i magen.

[malin12345678910]1
0

Men är hon iretterad eller brukar hon bita dig när du tar upp henne.

Men när hon går,går hon stelt då?

Om jag var dig skulle jag kontakta veterinär.

Eller är du bara ute efter vad som har hänt med henne?

goldenhamsters
1

Kan ha varit något organ som spruckit. Men jag tycker verkligen att du ska ringa och prata med en veterinär.

Enligt lag är man skyldig att ta sina djur till veterinär om de behöver det, vare sig det är en häst eller hamster.

Mvh Alicia.

[TeamGuldhamster]
0

#8 Nej hon har aldrig bitits eller naffsat mig eller nån annan hon är inte irreterad utan vänder bara huvudet snabbt åt mig om jag tar där hon har ont.

Jag ska prata med mamma om att ringa vet.

För jag vill inte att hon ska ha ont ju.:(

#9 Ja jag ska prata med mamma om att ringa vet. imorgon idag så blir det nog försent att ringa.

[TeamGuldhamster]
0

#8 hon går liite stelt och hon går inte snabbt hon går sakta och försiktigt.

[malin12345678910]1
0

Då är det nog bra om du ringer veterineren.

Hoppas hon mår bättre när du har gått dit.

[TeamGuldhamster]
0

Ja,jag ska nog gra det imorrn:)

Ja det får vi hoppas!

[malin12345678910]1
0

Stackarn :(

UlrikaD
2

Har varit med om samma sak själv, då var det inre organ som slutat fungera. Hon behöver veterinärhjälp snarast.

Är det samma som min hade så kommer hon inte att klara sig. Har hon tur är det någonting annat, men i vilket fall som helst så är det jobbigt och smärtsamt och hon behöver hjälp, annars kommer hon inte att klara sig.

Har de så mycket vätska i buken kan det gå riktigt snabbt om man har otur, så jag hade haft ordentlig koll under natten om du inte kan åka nu direkt.

UlrikaD
0

Vad sa veterinären?

[TeamGuldhamster]
0

Vetrinären sa att vi skulle avvakta.

Hon har inte ätit/druckit nått på typ två dagar men nu var hon ute och drack liiiite.

Hon klättrade också på taket av hennes hus.

Men jag undrar varför har hon knölar på magen då?

UlrikaD
0

#17 Det är det din veterinär ska svara på.

Har hon knölar nu då? Du skrev att det kändes som vätska. Knölar och vätska är två olika saker.

Men en hamster som inte ätit eller druckit på flera dagar, och mår dåligt tycker jag det är dumt av en veterinär att säga att man ska avvakta.

Alltså, inte dumt av dig nu, utan av veterinären.

[TeamGuldhamster]
0

#18Alltså hon har knölar och det känns som vätska i magen.

Ja,hon har inte ätit på fyra dagar och hon har bara druckit några droppar vatten.Hon är fortfarande inte sig själv och sover typ hela tiden.

Telefontiden för idag är slut så vi får ringa imorrn…

UlrikaD
0

Det blir ju inte bättre av sig själv. Hon svälter ju sakta ihjäl:(

jolinak
0

tass* vill se hur det går för henne Rynkar på näsan

Magda
0

vill inte låta hemsk och elak.. men är det inget som veterinären kan göra för henne nu direkt så hade jag nog valt avlivning om det var min hamster, hellre än att hon går och mår sämre och sämre och svälter ihjäl Gråter

Amun-Ra
0

Eller så kan det vara lever cancer,livmoder cancer mm, Ring veterinären så ni får tid så att ni kan ta hamstern till veterinären för kontroll. De kan nog säga vad problemet ligger när de får ta en titt på hamstern

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

[TeamGuldhamster]
0

5 dagar har gått och hon har nästa inte ätit någonting.Hon var ute i buren i går och kikade,sedan återvände hon t buren…

Och  nu äre helg så vi kan inte ringa då…:(

UlrikaD
3

#24 Nu blir jag arg, irriterad och ledsen på riktigt. För att inte tala om att jag skulle kunna slänga ur mig ord som djurplågare.

Man får inte som djurägare skita i sitt djur så totalt så att man låter det ligga och självdö. Det har INTE varit helg hela veckan. Det här är så under all kritik så jag skulle kunna sätta mig och stortjuta över det hela.

Det ni gör strider mot svensk lag för att inte tala om vanligt sunt förnuft.

Det här är djurplågeri och helt ärligt, kan man inte klara av att ha en hamster så ska man inte ha djur över huvudtaget.

Och nu kanske många tycker jag är hård och elak men just nu struntar jag i det. Just nu ligger en ensam, rädd hamster som lider som ingen tar hand om. Som ligger och självdör i sin ensamhet för att ingen bryr sig om den.

Den kunde lika gärna blivit utsläppt i skogen, så bra klarar den sig.

Skäms!

Frosstis
0

jag vet inte.. vänta och se vad som händer helt enkelt. hon kanske är jättegammal och håller på att dö. :S

UlrikaD
0

#26 Man väntar inte och ser när ett djur mår dåligt.

Och TS har tagit bort sitt konto från iFokus.

[SweetRose]
0

#25 Onödigt och rent ut sagt uttalande när man inte vet all fakta.

Om hamstern inte ätit på 5 dagar skulle den redan vara död, samt att eftersom de är nattaktiva äter den säkert på natten när ni inte ser. Samma hände min hamster, jag "motionerade" honom då och gav mycket fiberrika grönsaker och han vart mycket bättre.

Veterinärer gör ingenting för att hjälpa hamstrar, de flesta veterinärkliniker har aldrig ens fått in smådjur över huvud taget. Det finns undantag såklart men oftast är det så.

UlrikaD
0

#28 Tycker jag inte alls.

Om en hamster uppvisar de symptomen så tar man den till veterinär. Såklart en veterinär inte kan göra någonting om hamstern inte är där. Eller hur?

De flesta veterinärer vet alldeles utmärkt hur man avlivar ett djur som lider.

Roxie
5

Veterinären direkt! Detta är fruktansvärt! Man låter inte ett djur ligga och självdö.

Varför i hela friden har ni inte ringt veterinär i veckan? Såhär gör man inte mot ett djur. Hamstern är med säkerhet sjukt, lider, har ont och är rädd! Stackarn ligger ensam i sin Bur och dör sakta men säkert.

Djurplågeri, rent ut sagt!

Nu är jag riktigt arg! Skäms på er säger jag bara!

// Sofia

jolinak
2

Håller med! Jag tyckte hela tiden att det lät som att de inte tog det på allvar och liksom bara hoppades på att den skulle må bättre!