Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1669 ggr
NinjaKakan
0

Är guldhamstrar arga av sig ?

Låter möjligen som en okunnig människa nu, MEN satt och grävde i arkivet och hitta ett inlägg om djuraffärer som försökte trycka på en köpare med hamstervadd,mineralsten mm.

Så, till saken så när jag skulle handla min hamster så hade jag tänk mig en guldis först, men stark avrådd av djuraffären för guldisar inte passade som första hamster och att man var tvungen att hantera dom med hanskar det första tiden eftersom dom bets något djävulsk. Just därför kom jag hem med en dvärg.

Meeen, är dom så "elaka" som dom säger ? Vet om att djuraffärer är oftast okunniga, men jag hade velat ha en guldis men vill gärna behålla fingrarna om nu det skulle vara fallet…

Trollhassel
0

Jag har säkert haft 50 hamstrar och bara blivit biten en gång. Då blev hamstern rädd för en katt och drabbades av panik. jag har aldrig upplevt guldisar som arga. Däremot har jag haft ett par dvärghamstrar och de var inte att leka med!

Jag kanske har haft tur, men enbart miljöbetingat är det inte. Mina erfarenheter säger mig att det finns snälla djur och skygga/bitska djur. De bitska djuren får man aldrig helt 100% "tama" medan de snälla djuren är snälla utan att man behöver hantera dem speciellt mycket alls.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Wand
0

Nej, guldhamstrar är verkligen inte elaka. Men jag har hört att guldhamstrar i djuraffärer tenderar att bli riktigt aggressiva, och att vissa djuraffärer t.o.m låter bli att ta in dem bara därför. Men det har nog mest med levnadsförhållandena och aveln att göra - köper man en guldhamster ifrån en bra uppfödare så får man det mjukaste och underbaraste man någonsin kan stöta på! Har blivit biten och nafsad på enbart en gång, och då var hon rädd. 
De är lugna och mysiga. Som små nallebjörnar. Kyss

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Suskiv
0

De två guldisar jag haft har varit och är hur mysiga som helst. Till och med mina småbarn kan hålla på med dem. (Däremot har jag blivit biten två gånger av våra dvärghamstrar)

Köper man en hmaster från en uppfödare som hållt på med ungarna så får man mysiga gostroll. Om man däremot inte pysslar med dem som i tex djuraffären klart de kan vara rädda för händer och blir de skrämda kan de bitas. DÅ får man jobba ännu mer på att få dem trygga i händerna.

//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Luisa
0

Du borde verkligen inte ha lyssnat på djuraffären utan gått och köpt en hampis av en uppfödare. Och jag tycker defenitivt att du inte skulle ha köpt en dvärg utan bara gått därifrån! Enligt mig är guld hamstrar lättare att ha som första hamster då de är tex lättare att handskas med eftersom de är lite större och inte lika lätta att tappa. Dessutom är det lättare att hitta en försvunnen guld hamster än dvärg då det räcker med lite mer än 1,5 cm hål och hela hamstern kommer igenom utan problem.

Har du verkligen läst på om guldhamstrar? och kan du något överhuvudtaget om dvärgar?

Du vet väl att det är lag på att man måste ha två dvärgar och du måste alltså köpa en till inom kort!

Djuraffären kommer att försöka att övertyga dig om att dvärgar inte får leva ihop pga att de kmr döda varandra osv men har du nu köpt en dvärg måste du ta ansvar och skaffa den en burkompis.

Det finns många nackdelar med att köka djur från en djuraffär:

1. De i affären är ofta okunniga.

2. Djuren kommer oftast från grossister.

3. Man brukar alltid få fel info från allt om skötsel till färg till Foder osv…

4. Djuren lever inte lika länge som från en uppfödare.

5. Genom att köpa ett djur ifrån en djuraffär bidrar du till vanskötsel av fler djur.

6. Djuren har ofta sjukdommar.

7. Det finns ingen garanti på att hamstern dör dagen efter att man köpte den.

8. Djuren är oftast otama och mycket rädda och nervösa av sig.

NinjaKakan
0

Tack ni som svarat men 4# FÖR det första har jag suttit och läst om dom i ex antal månader innan jag skaffade en hamster överhuvudtaget men det är inte spec lätt som en nybörjare att veta allt och ingenting. OCH JA, jag vet om att det är lag på att ha dom minst 2 och 2, men pengarna till en Bur och en dvärg till finns inte just nu, och detta fick jag reda på efter jag köpt henne. Det är ingen billig investering att köpa allt nytt.

Ja, jag vet saker om dvärghamstrar, jag är inte 12 år och tror att man matar dom med salt för att någon säger det, utan jag har gjort mitt bästa. Det fröken jag har köpt är dessutom en av dom snällaste djuren jag någonsin haft, kanske hade jag tur men hon var fruktansvärt snäll och har aldrig gjort något (visst nafsat men jag har luktat mat vid dom tillfällena.)

Dom har sjukdomar ? Nja, inte hon jag har. Verkar vara frisk som en nötkärna men alla djur blir oftast sjuka någongång i sitt liv. Då ska du nästan ha tur om du slipper!

Djuraffären jag köpte henne ifrån har inte övertygat mig om någonting förutom att just guldhamstrar kunde vara knepiga och bitska att hantera det första tiden, vilket möjligen var felaktig info. Men inget annat, fick i godan ro välja vad jag tyckte såg bra ut med burar och dylikt.

Det värsta av allt är att jag tycker du dumförklarar mig riktigt i inlägget över, du menar säkert bara väl och är rädd om hamstern men jag kan i princip garantera att hon har det j*vligt bra, antagligen bättre än många andra. Enda felet är att ja, det fattas en burkompis.

Men om jag lägger det såhär då, jag köper en fröken till som kompis till henne och det visar sig att dom inte går ihop alls. Då ska jag köpa en Bur till, och sen 2 dvärgar till för att dom ska få varsin kompis ? Sen så fungerar det kanske bara med den ena och så sitter jag väl med 5 dvärgar och 3 burar för att för att där är enbart 2 som fungerar. jag har planer på att köpa en till, men det får vänta tills jag har fått mina pengar, jag är inte rik.

Wand
1

#5 Köper man ett djur så får man ju se till att prioritera det före egna behov, jag har låtit bli att köpa både det ena och det andra till mig själv nu i höst/vinter bara för att kunna ge mina hamstrar och gerbiler allt som behövs och vara säker på att jag har pengar om olyckan är framme. 

Det är ingen som har dumförklarat dig alls tycker jag? Men i ditt inlägg så får du det att låta som att du inte är så påläst då du för det första pallrar dig iväg till djuraffären för att köpa en guldhamster men låter dig övertalas till en dvärghamster för att de säger att guldhamstrar är aggressiva. Om du vore påläst så bör du väl ha läst innan att guldisar inte är det. 

Sedan vad gäller Bur så är det inte dyrt, du kan köpa SAMLA på IKEA för 79 kronor, sedan bör du väl ha underlag, mat och liknande redan så då blir det nästan inga utgifter för det alls.

Vill inte trycka ner dig alls, men det kändes lite knepigt bara. 

Och sedan måste man inte vara 12 år för att tro fel om deras skötsel, och för den delen så är det inte alla 12-åringar som gör det heller. Flört

Odette
0

Om guldhamstrar var så elaka som den där djuraffären ville mena, så skulle det inte vara ett av världens vanligaste smådjur ^^ 
Konstigt att de ens tar in hamstrar på affären, om de ändå tänkt råda folk att inte köpa dom ;D

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

NinjaKakan
0

#6 Tro mig, jag prioriterar mina djur, jag har 3 katter och denna lilla fröken och jag har inte köpt en smack till mig själv utan allting går rätt ut till dessa djuren för att dom ska ha det som är bäst. Jag hade ingen aning att man kunde ha en samla låda heller innan, men det är en av de saker jag funderade på sen när det ska bli burbyte, eftersom dom inte kan bo 2 i den jag har nu. Kan kan dom men jag vill det ska vara ännu större. Och dessutom hade jag planerat en dam från en uppfödare och inte från en djuraffär men har man en skitmånad med pengar så är det inte så mycket att göra åt det. Hyra och annat ska betalas, that's it. Djuren ska ha mat och allt annat som hör till. Det går först då hon inte änsålänge verkar ha varit sur eller ledsen för att hon är själv.

Påläst var jag mycket väl, men för mig så har jag hört det mesta om just guldisar, att dom kan vara bitska. Det kan säkert alla djur med fel behandling t.ex men jag ansåg då, då vi plockade upp Kakan att hon verkade vara perfek då guldisen sprang som en dåre för han blev rädd.

Nej uppfödning hade jag inte en tanke på då, att det faktiskt finns. Du kanske köpte din första hamster från en seriöst uppfödare, inte vet jag och det är superbra. Dock gjorde jag detta "misstaget" och köpte henne från en djuraffär.

"Har du verkligen läst på om guldhamstrar? och kan du något överhuvudtaget om dvärgar?" Du kanske inte tycker det är att dumförklara, men jag tog ganska illa vid mig :)

Och 12 behöver inte vara okunniga, jag frågar saker för jag vill lära mig, för att jag inte kan allt och lär aldrig kunna. Det var ett exempel.

Luisa
0

#5 jag har läst alla böcker jag kom åt i biblioteket. Men sedan kom jag in på denna sida och då förstod jag hur fel nästan allting i de böckerrna var… Dessutom jag är inte 12? När jag var tolv kunde jag redan mycket mer om hamstrar än en massa vuxna! Så ålder har ingenting med hur mkt man kan…

Jag skrev det för att ofta när folk har köpt hamstrar från djuraffären har de inte levt mer än en vecka och vissa lever inte ens 2 dagar. Och en annan sak är ju att du inte kan veta med 100% hur gammal din hamster är… Den kanske är 5 mån men de skriver 2….

Jag skulle gärna vilja veta i vilken mening jag påstod att din hamster har det dåligt eller att du är en dålig hamsterägare?

Och ja så kan det gå när man köper dvärghamster. Man skaffar sig två men tillslut kan det vara så att man plötsligt har 5 eller 6 och det är en chans man får ta helt enkelt om man skaffar dvärg. Eller så skaffar man tillräkligt stor Bur med mkt gömställen, flera hus och matskålar och sånt så kanske man slipper bråk.

#8 det var verkligen inte meningen med att dumförklara dig men jag reagerade på att du skrev gick för att köpa guldis, kom hem med dväg… Och avrådd från affären… Så där tänkte jag och #6 lika. Det låter inte direkt som att du är påläst. Dessutom finns det en massa bra uppfödare här på forumet som har fantastiska och snälla hamstrar.

Ja min hamster är från en uppfödare och jag kan säga att jag är mkt mer än nöjd. Att köpa från en uppfödare har många fördelar:

1. man kan få veta om de har någon sjukdom i släkten.

2. Man har en person som man kan vända sig till i hela hamsterns liv och fråga om allt möjligt.

3. Större chans att den lever längre.

4. Hamstern är tam.

NinjaKakan
0

#9, Att jag var en dålig hamsterägare har ingen sagt men det var #6 som skrev "Köper man ett djur så får man ju se till att prioritera det före egna behov, jag har låtit bli att köpa både det ena och det andra till mig själv nu i höst/vinter bara för att kunna ge mina hamstrar och gerbiler allt som behövs och vara säker på att jag har pengar om olyckan är framme." Det var det jag svarade på.

Som fortsatt svar till #9 - Och om du läst ännu längre ner så tog jag 12 år som ett exempel. Jag sa inte att du var 12 år eller någon annan. Kunde lika gärna kunnat skriva 5,6,10,30 år. Hade kvittat.

Men, jag kan visst det sitta här med 6 dvärgshamstrar, och ännu fler men det skall finnas pengar till det också. Man kan inte köpa 20 stycken för att dom ska ha burvänner och sen har du inga pengar till deras mat,spån,sand och dylikt. Det fungerar inte i praktiken.

Det är bra att den är köpt från en uppfödare och jag säger inte imot argumenten, men jag själv gjorde detta valet och ett misstag möjligen men jag ångrar mig inte att jag köpte henne.

Jag kan sitta och rabla upp allt jag har lär mig under den senaste tiden sen jag hittade hit till detta forumet, men det är ju själv som du säger att hamsterböckerna är dåligt uppdaterade, sen får man själv välja vad som är rätt och fel och jag tror att de flesta förstår det själv. Iallafall i din och min ålder. Jag har sökt internet, plogat igenom böcker av alla slag, engelska som svenska. ALLT. Dock hittade jag som sagt inte detta forumet förrens efter jag köpt henne.

Påläst? Jo det är jag men du kan aldrig veta allt men du kan vara erfaren vilket du och wand verkar vara, och vilket jag inte är av just hamstrar.

NinjaKakan
0

#7 - så sant som det är sagt (skrivet) Dock tänkte jag inte snäppet längre när jag väl stod där. Var väl snarare överlycklig för att jag skulle få lov att köpa mig en hamster.

UlrikaD
1

Man kan ta det mesta som påhopp om man läser det på ett visst sätt.

Jag kan ju säga att jag tycker det är märkligt att man läser på i flera månader, vet att dvärgar ska vara två men köper en för att man inte har råd med fler.

Väntar man då inte tills man har råd att köpa två kompisar som kan bo tillsammans från start? Varför göra det krångligare för sig.

Man går ju inte och köper en bil först och motorn sen för man hade inte råd med allting på en gång. Då väntar man väl.

Detta kan säkert ses som påhopp men för mig är det mest sunt förnuft om man nu vet detta från början.

NinjaKakan
0

#12 , Om jag inte skrev det längre upp så skriver jag det nu att jag inte visste att dom skulle vara 2 och 2, eftersom jag, trots en del påläsning inte hittade att dom skulle vara 2 och 2, och läste att dom skulle vara själva pga bråk till döden om man har otur, om inget annat en del obehagliga skador.

Men som sagt, så ska jag hitta en uppfödare och köpa 1 dvärg till så får jag väl se om det fungerar. Hon är inte så gammal ännu.

NinjaKakan
0

Om jag hade vetat det från början så är det väl klart jag köpt 2, och inte en.

UlrikaD
1

Lättast är ju alltid att ta två stycken som bor ihop redan, två syskon t.ex. Det kan ju vara svårare att få det att klaffa med att få två stycken från olika ställen som är i rätt ålder. Men har man tur så kan ju det naturligtvis gå jättebra också.

Vad var det för sorts dvärghamster du köpte?

Sen måste jag hålla med om att det är märkligt att en djuraffär har hemma djur som de avråder folk från att köpa. Det kan ju inte vara någon bra affärsidé. De brukar ju vilja sälja sina "varor".

Kan väl tillägga att efter att ha fött upp guldhamstrar i några år nu och för tillfllet har 35 stycken hemma så har jag blivit biten en endaste gång. Och det var en hona som var gammal och mådde dåligt.

Sen om jag skulle smörja in händerna med jordnötssmör eller något liknande så tror jag säkert att någon skulle försöka smaka på mig:)

Luisa
0

#15 oftast blir man biten om manden/fingret luktar något eller om hamstern blir rädd eller mår dåligt. Annas är väl ingen hamster speciellt bitska om man köper en tam hamster från uppfödare. Min hamster har bara bitit mig en gång och det var för att jag hade lagt ner någon grönsak tror jag det var och han fick för sig att smaka :P

NinjaKakan
0

#15, antagligen en Hybrid, som det flesta från djuraffärer är.

Dom sa såhär; Är det din första hamster ? så svarade jag ja, så sa dom att då är det bättre med en dvärghamster, för guldhamstrar kan vara bitska och ska hanteras med hanskar den första tiden.

Jag var antagligen upp över öronen glad att jag fick plocka hem en hamster så jag lyssnade, fast jag borde vetat bättre helt enkelt.

Ja, antingen får jag köpa 2 som bor ihop redan och försöka sätta ihop dom till 3, eller chansa och bara köpa en.

[Em_I_Am]
2

#8. Jag kan hålla med om att du skulle varit lite bättre påläst innan du tog hem någon hamster alls. Du va väl inte tvungen att köpa en hamster precis den dagen? Jag va också ny för inte så länge sen men läste på både om guldisar o dvärgar innan jag beslöt mig för att det va dvärg jag ville ha och att jag då skulle köpa två.

Att guldar inte är så bitska om de inte är helt snedavlade kunde du ju gott ha vetat innnan du gick till affären o skulle köpa något djur.

Men gjort är gjort.

Har man två dvärgar i en större Bur (du kan göra en Bur av en transparent plastback med lock o göra lufthål i locket. En mycket billig o rymlig Bur om du köper rätt storlek) och de börjar bråka så har du rätt i att man måste dela dom. Och behöver man göra det kan man köpa en plastback till för en hundring o göra hål i. Man behöver inte ha fancy dyra burar. Jag köpte dyra burar först men har själv valt att ställa dom i källaren o övergå till backar. Mycket smidigt. Har man så tight Budget att man inte kan lägga två hundringar på en Bur till i nödfall tycker inte jag att man ska ha djur. Den dagen djuret blir sjukt har man i så fall inte råd med veterinärvård o det är oförlåtligt.

Måste jag dela på mina kommer jag inte att köpa nya partners till mina.  Det är det ingen som kräver. Vill det sig illa kan man ju sitta där med 10 hamstrar till slut om inga funkar med en hamster Fast en dvärg som är köpt hos uppfödare som har avlats på bra o normalt temperament brukar nog gå bättre med kompisar än dåligt uppfödda grossisthamstrar. Fast självklart kan man ha tur med djuraffärshampisar också. Där jag bor köper djuraffären sina hamstrar från uppfödare så man får med sig uppgifter o stamtavla. Tycker jag är kanon.

Jag tycker att man åtminstone ska erbjuda hamstrarna ett naturligare liv till en början genom att inte sätta den ensam. Går det sen inte så går det inte. Men då har man iaf försökt.

Wand
0

#18 Mycket bra formulerat!

Allamej
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Guldisar är underbara särskilt om man får dom från bra uppfödare. Jag är så otroligt nöjd med min lille Torkel att det inte är klokt, aldrig ens försökt bitas. Tackar Odette för en underbar liten vän

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

NinjaKakan
0

Jag kan tillägga att jag har en olycks Budget på mitt sparkonto som går till när olyckor händer, och om jag inte har fel så skrev jag tidigare i mina inlägg att just denna månaden var kass, har varit mycket utgifter. Jag hade alltså tänk mig att köpa en till.

Men det spelar ju ingen roll vad jag säger för det verkar ju vara så att jag är dåligt på ett eller annat vis.

Så hoppar denna disskutionen nu.

NinjaKakan
1

#20, det där var en söt en :D

Odette
1

#21 Jag förstår att du känner dig lite påhoppad men se det såhär, folk reagerar alltid på det här med "dåligt pålästa" för att det finns extrema fall där det inte gått så bra i slutändan. Nu vet du ju bättre å som någon skrev ovan så är gjort redan gjort- nästa gång kan du köpa en guld utan att tvivla. Nu vet du att dom är snälla om man (som med alla djur) tar dem från ett bra ställe ^^

Ta inte illa upp, du kan vara glad över att din tös är snäll och fin trots att djuraffären verkar helt koko! Nästa gång får du helt enkelt testa en guld- eller två dvärgar. Ingen ide att disskutera sönder det beslut du fattade förr. Det är alltid lätt att vara efterklok ;D

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

goldenhamsters
0

Har inte läst alla inlägg. Men jag har köpt ett par guldhamstrar från djuraffär som ursprungligen kommer från grossist. Alltså de är typ galna i början… De är så rädda och argsinta. När jag köpt från djuraffär (för några år sedan) så skriker hamstrarna när de läggs i transportburen för att de är så otama och rädda.

I början fick jag ärligt talat ha handskar när jag skulle ge mat för de högg efter en så man började störtblöda.

Efter några veckor så brukar man få det bitiga bort från dem, men de brukade vara rätt springiga. Men jag gillade mina hamstrar från djuraffär väldigt mycket när de blivit tama :) Mina djuraffärs hamstrar levde länge.

Jag tycker nästan en dvärghamster är bättre som första hamster. Jag hade det och den dvärghamstern var snäll från början, hon kunde naffsas ibland men annars supersnäll.

Men jag måste hålla med om att det är lite fler fördelar med att köpa hamstrar från uppfödare. Men ändå så tycker jag det är lite kul med en Djuraffärshamster eftersom man verkligen får lägga ner mycket på den, och så blir det stora framsteg. Att få hem en rädd liten stackare och sedan göra den till en bästa vän är underbart.

Lycka till med din dvärghamster :)

Mvh Alicia.

NinjaKakan
0

#23 Det är sant, jag vet ju egentligen själv när man ser någon som har sitt djur på fel sätt så blir man väldigt sur och fundersam, iallafall jag blir det. Jag hade tur denna gången med min fröken och jag tar åt mig av allt jag lär mig på en kort tid och ska iväg och handla en samlalåda och en fröken till som kompis när jag har hittat en uppfödare i skåne. Kanske ni vet någon ? Skrev på dvärghamster.ifokus men då frågade jag efter just campbells..

#24 Ja, man har så olika åsikter om allt :) Jag hade ingen aning att djuraffärsdjur kom från grossister innan, trodde det var uppfödare som sålde sina hamsterungar dit faktiskt.

Men en allmän fråga, eftersom hon antagligen är en Hybrid, vad ska hennes homie vara för ras ? Vilken tycker ni passar bäst ? för det har jag ingen aning om vilken man kan föra ihop henne med..Och sen ska personen som föder upp helst vara i skåne så jag själv kan hämta henne..

Magda
0

http://www.lejonhjartas.se/index-old1.htm

henne har jag pratat lite med om dvärghamstrar, hon är jättetrevlig Skrattande och finns i skåne

NinjaKakan
0

#26 Detta ska jag minsann kika på. Tack så mycket :)

Frosstis
1

jag köpte min guldhamster från en djuraffär och han är huuur snäll som helst! så ja. jag venne ^^

NinjaKakan
0

#28 , detta är ett sånt ämne som är svårt att diskutera också ^^ Vad som är rätt och vad är fel. Har nämligen haft tämligen många djur från djuraffärer som har varit underbara, men jag har kanske haft tur..