Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 5140 ggr
Lovizaa
0

Leksaker för hamstrar...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!                                                                                          Vad är leksaker för hamstrar? Kan ni ge tips på leksaker man kan göra själv åt hamstrar?

Tacksam för svar…

Em--ma
0

Oh det skulle jag vilja veta mkt spännande

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

[Mariaxx]
0

Kartonger kan man göra lite med…äggkartonger, träsaker…

Lovizaa
0

Hm…

Em--ma
0

Vad kan man göra m. kartonger??

/ Emma
Kolla in min blogg, väluppdaterad och högt rankad hästblogg- http://enallroundryttare.blogg.se !

Lovizaa
0

vad gillar dom för slags grejer då?

Em--ma
0

Då prövar jag med att lägga in en bit äggkartong om det går bra Cool

/ Emma

Lovizaa
0

hehe

[findusen]
0

hade en strumpa som hängmatta ti mina dvärghamstrar. den va iaf skön o sova i :P

Sara87
0

#4 Du kan skära/klippa några hål i kartonger så det blir som en "kub" med lite hål att klättra ut å in igenom :)

#5 Det är olika från hamster till hamster, men dom är marklevande djur å även offer för t.ex. fåglar (i det vilda alltså) å vill ha nånting att gömma sej under eller i, så kartonger, rör (ex. Pringles), andra kojor av olika slag, "urtagna" kokosnötter som funkar som hus eller blomkrukor brukar va uppskattat :)
Tänk på att INTE använda mjukplast till hamstrar. Leksaker i "luftig" plast eller trä/kartong är att föredra.

#6 Jadå! Det går bara fint :)

Lovizaa
0

#8 hur hämgde du upp strumpan som???

Ellsa
0

Toalettrullar?=)

Imasy
0

när jag var liten tog jag en massa böcker och byggde gångar med, och där i de smala gångarna hade jag gjort små "hopp-hinder" av lego. det var så uppskattat att jag och en vän anornade tävligar :)

[findusen]
0

#10 ja klippte upp den o gjorde ett hål i varje "hörn" (4 "hörn") sen knöt ja upp den me snöre i taket :) (en tvåvåningsbur me inte så högt ti tak på andra våningen) men d passar sig ju bäst om inte hamstern e sån som strimlar allt den kommer över :P isf kanske fleece hade passat bättre?

glasburkar brukar va uppskattade att ligga i/kissa i :)

har även gjort toalettrulls-gångar o satt ihop många toarullar o klippt hål o satt dom på tvären så d blivit mer än bara rakt fram :) perfa o ha i lekhagen ju :) kanske lite trångt i buren…

Em--ma
0

Kan man lägga in nästan vad som helst allt utan det som #9 sa??

/ Emma

flikkan
0

Små rör, Papper, Saker att krypa in och ut i, Dom gillar även att leka med godis av ngt slag, men inte för mkt det är inte bra för magen…  Lycka till, hoppas du hittar ngt roligt till din hamster :D

Lovizaa
0

#11 Hon får inte plats i toarör… hon är en guldis <3

[Katteeen]
0

#13: Glasburkar blir väl lite tätt? Har hört att det varken ska vara bra med glas eller plast, för det blev nåt med pälsen? o.O

[findusen]
0

#17 inte hört nåt om att d inte ska va bra för pälsen.
inte tätt? där e ett stort hål (typ syltburk) :) mina gillar d iaf!

Sara87
0

#16 Guldisar kan göra sej MKT smala så toalettrullar är inget problem för en guldis, brukar inte va det iaf. men mina här hemma struntar blankt i toalettrullar :D Det är pringlesrör som gäller :)

[Katteeen]
0

#18: Jag sa inte att hamstrarna inte gillar det, men de kan få pälssjukdommar av för tätt material, som inte "andas". Jag har iallafall läst att man varken ska ha glas eller plast till hamstrar. Sen är ju det ditt beslut vad du vill ha till de eller inte, jag bara påpekade. ;P

[findusen]
0

#20 men bur(underdel), rör, hus o allt annat som finns till hamstrar är i plast? d beror ju på hur stor plats där e… mina hamstrar brukar använda glasburken ti toalett mest..vilket e väldigt praktiskt.

[Katteeen]
0

#21: Ja, men det är ju lite skillnad på en burunderdel i plast och ett litet hur i plast, det är väldigt många som inte rekommenderar att använda de små plasthusen som ofta följer med burarna när man köper dem.. Det är mycket bättre att använda ett trähus, en halv cornflakeskartong eller inget alls.    Rören är ju inte till för hamstern att sova i, och om inte dina hamstrar sover i glasburkarna så är det nog ingen fara heller, tänkte mest på om de sover där, då skulle det antagligen bli för tätt.              Och bara för att det finns tex hus som är i plast, så betyder ju inte det att det är bra att ha?!    ;)    Det är ju inte alla djuraffärer som alltid tänker på djurets bästa (jag säger inte att det inte finns såna djuraffärer), utan det ligger nog mest i pengar…

[findusen]
0

#22 trähus e väl ingen höjdare? dom kissar ner d så går d inte att rengöra..?

[Katteeen]
0

#23: Det var ju inte det vi pratade om, utan vi disskuterade vad som är tätt och inte. Men ändå, trähus är iallafall bättre än plast. Sen om man inte vill skrubba rent dem när det behövs, eller köpa nytt hus då och då, så kan man ta ett halvt cornflakespaket eller en halv mjölkförpackning. Dem kan man slänga när de blir nerkissade eller utslitna, så det blir ju lite billigare. (Men kanske inte lika snyggt)

Lovizaa
0

#19 Hon får inte plats, jag la ner en toarulle, hon var mkt större en den, men det är kanske olika storlekar på torullarna :O

Sara87
0

#23 Det går visst, med hett vatten å en nagelborste eller liknande å sen låter man huset lufttorka, men man behöver ju bara göra rent där det är smutsigt.

#25 Haha. Okeej! Jag tror inte att min Astrid heller får plats i toarullar, men Pringles-rören är perfekta :)
Vad jag hört så kan en guldis komma in i en 2 cm smal springa (om den är inte är smällfet såklart) så en toarulle ska nog inte va nåt problem om den verkligen vill igenom :P Vet inte om det med 2 cm stämmer, det är bara nåt jag hörde för många år sen..

Lovizaa
0

#26 Haha okej ;) Men min hamster vill inte krypa in i såna där plaströr i olika färger…. Hon VÄGRAR. (jag har inte försökt tvingat henne ;) )

Sara87
0

#27 Nej, såna gillar inte mina hamstrar heller. Mirella gillade dom som bebis, men inte så mkt nu längre :P

Lovizaa
0

vet du vad det beror på???

Sara87
0

#29 Ingen aning.. Dom gillar dom väl inte helt enkelt :)

Lovizaa
2

Okej, vet du hur man ska göra för att hon ska sluta bita i ett vattenflaske hål? Hon biter jättemycket i det och jag vill att hon ska slita men jag vet inte hur jag ska göra… :S :(

Sara87
0

#31 Ta en bit av en linjal eller klipp sönder ett cd-fodral t.ex. Fila så att plastbiten inte är vass å limma fast den på insidan av buren vid flaskhålet.

Lovizaa
0

Okej, menade bita, inte slita ^^

Frosstis
0

#19 min guldis får inte plats i toarör, han fastnade en gång haha x)

Frosstis
0

btw titta min söta hamster när han var bebis! alltså titta hans mjuka päls! <3

"varför väcker du mig?" tänkte han nog haha x) sovde i min toffla, Det gör han ALDRIG längre.. :( <3

men jag har en Special K flingpaket nu, men jag vet inte vad jag kan göra av det. några förslag? :D

NinjaKakan
0

jag byggde ihop detta huset, en vippbräda och ett hus till. Annars toarullar som jag gör en massa hål i, man kan hänga upp toarullarna en liten bit ovanför spånet så det blir som en liten gunga, och jag har sytt en egen hamsterkojja jag både kan hänga och ha på marken så att säga. Ska även borra hål i en kokosnöt så jag kan ha den ena halvan som hus, och den andra halvan hängande hade jag tänkt mig :)

Frosstis
0

#36 vad kreativ du är! :D och mkt ideer :)

NinjaKakan
0

#36 Tack så mycket :) Försöker aktivera henne så mycket som möjligt, hon har ett Hjul men det ska inte vara den enda hon kan pyssla med utan det ska finnas möjligheter för henne :D

Frosstis
0

#37 aa , men jag är inte så kreativ .. :( och jag har inte så mkt kapplastavar jag kan bygga med, haha. min brorsa kanske vill leka med de nån dag och så finns det inga kvar, hehe :(

ska iaf ta och bygga lite legogrejer till puff nu :)