Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 3447 ggr
Caroline.H
0

Nej nu...

Ännu ett fall av dålig djurhantering på djuraffärer. Var på en djuraffär jag aldrig varit i förut. Det första jag reagerade på var att djuraffären sålde djur, trots att det låg mitt i ett köpcentra, fullsmockat i princip jämt. Men sen så sa jag till mig själv "Om man skyndar sig till närmaste utgång med djuret så går det nog ganska bra ändå." Sen kom jag in i djuravdelningen, och fick en chock. TRE nio veckor gamla guldhamsterhonor i samma Bur. Alla djuren hade saltsten. Och dom sålde dessutom nätselar för hamstrar? Trodde först även att dom inte hade något vatten, men sen såg jag att dom hade en skål. Jag ångrar att jag inte sa till, men jag vågade ärligt talat inte, och vi hade jättebråttom… -.- Skrikandes (snälla, ingen "kritik" på det där sista)

//Caroline

TildaH
0

Kan väl inte påstå att de där var sämre än någon annan dålig butik.

Här sitter hamstrarna ihop tills de börjar slåss, har inga hus, använder vadd, ej fri tillgång på Foder osv

Tyvärr verkar det mera vara en regel än ett undantag den typen av djurhållning i butik

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Caroline.H
0

#1 Nej, jag påstod inte att det var värre än någon annan butik heller. Jag ville bara skriva om vad som hade hänt men…

Kom på två saker till; Dvärghamsterhonorna pep och pep och pep och pep åt varandra inuti huset, det var ingen som brydde sig om att "titta efter" om dom slog ihjäl varandra - jag tror att lika gärna som att det bara kunde ha varit lite smågnabb så kunde det ha varit blodigt slagsmål, för dom pep ganska intensivt och länge, plus att alla djuren hade hamstervadd.

//Caroline

91Marran
0

försök att hålla en djuraffär igång på ett stället utan mycket människor. eftersom du bara var där en kort stund, för första gången, vet du ju inte hur det brukar vara. ofta så är man i en djuraffär upptagen av annat så man brukar inte höra när djuren små bråkar.

Mvh
Mig

Caroline.H
0

#3 Okej, du har rätt, men om man bortser från det då ås tycker jag att det inet var så bra, men vem vet… Obestämd

//Caroline

Linda3046
0

#3. Om personalen i djuraffären inte kan hålla koll på om djuren bråkar kanske dom ska hålla djuren åtskillda? Eller varför inte låta bli att sälja djur överhuvud taget om man inte kan ta hand om dom ordentligt?

vegetarian
0

Låter som mycket oansvarigt-finns inga ursäkter.

Cindy
1

Jag jobbar i zooaffär och vi tycker alltid att det är positivt när vi får feedback! Har man synpunkter så tycker jag man ska prata med personalen direkt i butiken.

Ibland rör det sig om rena missförstånd, och då är det bra att vi kan reda ut dom. Ibland är det viktig kritik. Oavsett så borde butiken ta till sig av vad som sagts, eftersom ingen butik vill ha dåligt rykte!

Jag har själv anmält butiker till miljö och hälsa när djuren haft det dåligt och personalen ignorerat mina synpunkter. Såg en spindel halvvägs på väg ut ur ett terrarium en gång, ägarens kommentar var "jaha, nu igen?". Eeerp!

Vänliga hälsningar
Cindy

Caroline.H
0

#6 Du menade inte att det var oansvarigt av mig va? :) Bara en fråga ;P

#7 Jag ångrar som sagt att jag inte sa till, men jag tror att jag hade fastnat där i diskutionen då, men jag var verkligen tvungen att hinna med spårvagnen… :P

Jag kan ju inte åka dit igen heller, kommer inte ihåg var det ligger längre… plus att jag inte kan ta mig dit själv, och ingen vill nog skjutsa mig dit…

//Caroline

91Marran
0

#5 hålls dvärghamstrar ensamma i djuraffär, så får de kritik för det. det är oftast djuren som drar folk till djuraffärerna, så utan dur har många svårt att gå runt.

Mvh
Mig

[Bibbo]
0

Kan börja att säga att det finns vissa bra djuraffärer , här i malmö i loprensborg finns det en liten superbra djuraffär som INTE har saltsten till djuren och de har vattenflaska också…. så det är en superbra djuraffär fast här nere i malmö! :D

Rebbie
0

Min guldhamster som var fyra månader gammal satt tillsammans med ca fyra andra guldhamsterhanar i en Bur i djurbutiken… Ett under att de inte har bråkat, eller vad vet jag, kanske de har gjort det.

[Em_I_Am]
0

Det är för mig helt ofattbart varför personalen i djuraffärer inte kan läsa på lite. Det är sällan så att de har vääääldigt många olika o krångliga arter. De brukar mest ha det vanligaste… hamstrar, gerbiler, marsvin, kaniner o kanske råttor. Varför kan man inte läsa på lite då? Varför jobbar man ens i en sån butik om man inte har något intresse för hur djuren ska hållas?

[Dominik]
0

Ibland är det så…Här i Malmö finns det jätte många dåliga djuraffärer, men några är faktiskt bra :D Det borde uppskattas.

Men så synd om hamstrarna :/

[Em_I_Am]
0

Tyvärr har vi ingen bra här. De kan ingentin om något alls. Dvärghamstrar ska ha hamstervadd o FÅR ABSOLUT inte bo fler än en för då dödar dom varandra direkt.

De fattar inte vad som är bra mat varken till hund eller katt o de kan inget om fiskar heller.

Skönt att höra att det finns några bra på annat håll iaf.

nakuta
0

Kan hålla med om att det finns många djuraffärer som verkligen är av "sämre" kvalitet, håller djuren i små utrymmen, hamstrar tillsammans för länge osv.

Men kan också säga att där finns dom som sköter det nästan helt fel fritt, och som gärna tar emot tips och råd, har aldrig haft problem med djuraffären i råå(helsingborg) är ofta inne och kollar på på deras djur då  vi köper en del av våra andra grejor där, exempel går guldhamstrarna var för sig och dvärghamstrarna går i grupper, vet dock inte vad dom rekomenderar när det gäller dvärhamstrar då jag inte frågat och så, men alltid trevligt bemötande

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

[Doario]
0

Mollis, vart i Sverige var det?

Du säger spårvagnar, så jag antar Göteborg?

Vilken affär i Göteborg då?

Caroline.H
0

#16 Ärligt talat så var detta så länge sen att jag inte kommer ihåg var det var… Fast jo, nu läste jag mitt inlägg igen och i stockholm var det! Kommer tyvärr inte ihåg vad butiken hette eller var i stockholm det var…

//Caroline

[Doario]
0

Finns det spårvagnar i stockholm? Där har man något nytt.

Caroline.H
0

#18 Det gör det inte vad jag vet utan det var bara jag som messed it up litegrann och skrev spårvagn, skulle förmodligen egentligen skrivit tunnelbanan då det var den jag skulle till… :)

//Caroline

ks.gerbil
0

ni är inte dem ända som tycker synd om smådjur i affärer. vi på gerbiler i fokus har haft ett lång prat om vad vi tyckte om de stackars djur i djuraffärer:http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4ea295bfd4ebea0604000f82-typiskt-djuraffar#discussions-3

men de det finns många saker man kan göra för att djuraffären ska sluta behandla smådjur som skit  t.ex. inte köpa där ifrån och ge nya lappar så att dem i djur affären kan förstå vad djuren behöver för att må bra. om de inte slutar att behandla djuren illa så kan man ammäla dem för att ha missbrukat l80.

Gerbil-hemsidan hittar du R

[Doario]
0

Det fanns en djuraffär i Askim som hade otroligt bra kvalité på deras hamstrar. De använde akvarium med stora ytor och hade inget vadd eller saltsten.

Miljön var jättebra och hamstern var tam redan när jag fick den. Kan inte säga något ont om dom.

Alla djuraffärer är inte alls dåliga som man tror.

goldenhamsters
0

#21 Jovisst finns det sånna bra djuraffärer. Men tyvärr är majoriteten av djuraffärerna inte så bra :/

Mvh Alicia.

[malin12345678910]1
0

När jag köpte min hamster så hade den massor av sår på pannan och kroppen.

[malin12345678910]1
0

Men vissa kan ju vara bra.