HJÄLP IGNORERA INTE!!!
jag går förbi buren ser Harley helt vettskrämd han står stilla när jag tar upp han.. vad ska jag göra är super rädd jag gråter ignorera inte snällas hjälp
Troligen blev han rädd. Du kom kanske fram för plötsligt.
// Sofia
nej jag kom inte plötsligt han står fortfarande stilla i min haqnd vad ska jag göra hjälp :( !!!!!!!!!!!!
Ta det lugnt. Sätt dig ner och håll honom mot din bröstkorg. Troligen är han rädd för något.
// Sofia
okej , jag är livrädd ska försöka lugna mig
han kansk blev skrämd för något och sen känner han att nu är du rädd också, och då måste det ju vara farligt.. det bästa du kan göra är nog att försöka lugna dig så tror jag att han slappnar av med..

Jag blev också helt förskräckt en gång när min hamster gjorde så. Trodde något hade hänt invärtes, han rörde sig inte varken när jag tog upp honom eller satte ner honom. Men come down, han blir snart sig själv igen. Han har chockats över något men det bör lägga sig snart.
Mvh Ellenfyrkant
okej jag la han i buren han gick lite och sen la han sig och sommna…
Det är inget farligt, inte ovanligt heller att det händer hamstrar någon gång. På nätet nämns det ofta vid "Hamster freeze" - en ganska bra beskrivning eftersom de riktigt fryser till i en position. Jag tror att din hamster blev rädd för något, troligen att du råkade överraska honom när du gick förbi/fram till honom. Eller så kanske han hörde ett okänt/misstänksamt ljud. Eller så såg han någon skugga stryka förbi som han inte riktigt visste vad det var. Det kan vara vad som helst, men mest troligt att han blev överraskad av dig. Behöver ju inte vara så att du rusar fram till honom för att han ska bli överraskad - är han i sina egna tankar och helt plötsligt ser en stor figur framför honom så är det klart att det är en liten chock.
Hamstrar ser inte alls så bra, så även om man går lugnt fram så är det svårt för hamstrar att se vem det är. Vill du undvika att skrämma honom så kan du prata lugnt med honom samtidigt som du går fram. Fryser han till någon gång när han är i handen tycker jag du kan lugnt sätta honom tillbaka i buren medan du lugnt och fint pratar med honom. Spänn dig inte och hetsa inte upp dig, då övertygar du bara honom att det finns något farligt i närheten. Vara bara cool och låt honom få lugna ner sig i sin trygga Bur.
Är du stressig så stressas han upp och det i sin tur kan vara farligt eftersom deras hjärtan tål inte för mycket stress. Den största faran är inte att han stelnar till för en stund, det är om du (om än omedvetet) stressar upp honom ännu mer genom att själv bli rädd/stressad över situationen.
Jag förstår att det kanske känns läskigt när man inte har sett ett sånt beteende förut. Var cool så ska du se att allt går bra. 
När mina hamstrar blir rädda så pratar jag lugnande med den och smeker den om jag har den intill bröstet eller i handen! Och som de säger så är det en förutsättning att man inte själv är närvös och rädd för då hjälper det inte! Lite som med en häst, en nervös häst lugnar inte ner sig om ägaren är nervös. Det är bara att vara cool och lugn och visa hamstern att det finns inget att vara rädd för att han kan vara lugn, matte är ju här! Matte som han kan känna sig trygg hos…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/