Risgrynsgröt?
Kan man ge kall risgrynsgröt till hampisarna? 
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥
Det är väl massvis med mjölk och grädde i det? Hamstrar och nästan alla djur är väl laktosintoleranta om jag inte missminner mig.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Du kan ge det om gröten är laktosfri eller låglaktos… Inte annars just pga den höga laktoshalten i risgrynsgröten… och det är sant som Wand säger. Så gott som alla djur är laktosintoleranta…
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Vad händer om den får för mycket mjölk?
Samma sak händer som när människor med laktosintolerans äter mjölkprodukter, de får diarré. Inget man vill ska hända en liten hamster! ;)
Det är faktiskt vi människor som är konstiga som fortfarande kan dricka mjölk i vuxen ålder! x]
Hejsvejs~
#4 Okej då vet jag :)
Men när jag gjort hamsteromelett, har jag använd mig av ett ägg & en halv dl mjölk, & det är ju vanlig mellanmjölk. Har inte märkt nåt på mina hamstrar.
hur gör man en hamsteromelett??
Blanda 1 ägg & en halv dl mjölk.
Sätt in de i mikron i 45 sekunder & ta sedan ut & rör om. Sätt sedan in den igen i 45 sekunder.
Sen klart :).
#8 Oj, det var väldigt konstigt:O
#9 aa :( borde man inte förbjuda böcker som är typ äldre än 2 år? i alla böcker som är äldre än så kan man hitta en massa fel i, vare sig det är om hamstrar eller fåglar :(
En bok jag har här hemma står det bara lögn 
#6 Laktosfri omelett 1 ägg och halv dl vatten, skippa saltet om du skall ha det till hamstern..
#5 En laktos intolerant behöver inte få diarre vid första intag av vanligt mjölk. Första symptom vid intolerans är gasig, och sjuk mage som käns som om man skulle vara svullen,fast man inte är det. Fortsätter man sedan med mjölk efter första signalen av laktosintolerans så kan det slå sig till svår diarre och illamående. Vissa kan till och med börja kräkas av illamåendet på grund av intag av laktos! Så för guds skull skppa mjölken. Skall du ha grädde eller mjölk till hamstern använd laktosfri eller låglaktos i stället. Hälst dock laktosfri… En hamster kan ju inte tala om för dig om han fick sjuk mage av mjölken eller ej,så varför chansa?
För guds skull alla. Laktosintolerans är inte kul,det kan jag lova. Är själv intolerant mot laktos,så jag vet precis vilket helvete det för med sig. Jag får inte diarre alla gånger,men för det mesta får jag diarre. Men därmed desto värre sjuk mage! En hamster kan ju inte tla om för dig om den fick ont i magen av födan som innehöll mjölk. Så för guds skull skippa mjölken! Vill ni ge mat som innehåller mjölk så köp laktosfri mjölk hellst. Låglaktos mjölk går bra det med efyersom det inte inneåller så mycket laktos. Men hällst laktosfri mjölk i såfall…Laktosfria produkter finns att köpas i matbutikerna…
#13 Av någon anledning tänkte jag bara på "extremfallen". Då blir det ju diarréer med en gång.
Bäst att skippa all laktos till hamstrarna iallafall. :)
Hejsvejs~
Läste i en bok att man kan je hamstern filmjölk…?
<3 Dreams don't turn to dust <3
#15 Naturell Youghurt, filmjölk och fil går att ge så länge det är latrosfritt el låglaktos. Valig youghurt skall man inte ge då det innehåller en rejäl dos socker. Jag äter det inte själv,tycker youghurten är alltför sötad..HUADÅ! Naturell youghurt är osötad och betydligt godare,när man själv får lägga bär eller vad man vill inne i youghurten, samt hälsosammare för hamstern..
Är själv laktos + mjölkproteinallergiker… Vet hur det är att dras med magont efter att ha fått i sig mjölk. :(
#17 Att vara mjölkprotein allergiker är värre eftersom det är så svårt att hitta föda som passar att äta,så så gott som alla föda innehåller mjölkprotein…Jobbigt!
Förstår inte varför man ska envisas med att ge sina hamstrar mjölkprodukter.
Eller ja, som sagt, något djur över huvudtaget. Då det kommer till gröt så funkar ju havregrynsgröt och rågflingegröt utmärkt, och det är enbart vattenbaserad gröt. Omelett har jag aldrig mjölk i, varesig jag gör till mig själv eller någon annan, så det är också onödigt tycker jag.
Och i övrigt så finns det ju inte mycket som måste ha mjölk i som hamstern äter. Hamstrarna mår ju inte bra av det, och precis som tidigare har sagt så är laktosintolerans inte roligt och verkligen inget att leka med. Man ger ju inte heller en diabetiker socker, liksom.
Hamstrarna tycker säkert att det är gott, men det är ju inte värt att ge dem bara därför.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Då vet jag, från & med nu ges det laktosfritt här hemma om det ska ges mjölk.
#19 det är för kalciumets skull…kalcium är bra för hamsterns skelett. Men man måste komma ihåg att det skall vara latosfritt. Det går med låglaktos men hällst skall mjölkprodukterna vara laktosfritt när man ger mjökprodukter…
Tänk på att "lakosfri" mjölk innehåller socker, så inte för mycket sådan mjölk till hamstrarna.
Det innehåller socker eftersom man tillsätter vissa enzymer till mjölken som bryter ner laktosen (disackarid) till glukos och galaktos (monosackarider). Så blir mjölken laktosfri.
Hejsvejs~
#22 Oftast inte i laktosfritt! Laktosfri mjölk smakar precis som vanlig mjölk! Däremot innehåller låglaktos mjölk ganska mycket socker. HYLA Mjölk är ett bra exempel på mjölk som smakar sött! BLÄ! Valio laktosfri mjölk smakar som vanlig mjölk.
Däremot är det tvärt om med Milbona som brukar finnas i Lidl. Det finns två olika laktosfri där! Den som är UHT laktosfri smakar som HYLA mjölk (Söt i smaken) Den som inte är UHT och laktosfri smakar som vanlig mjölk. Det märkliga är att den låglaktoshaltiga UHT mjölken smakar som vanligmjölk (inte sött).
Valios Laktosfrii mjölk smakar som vanlig mjölk. Men inte Valios HYLA mjölk,den är söt!
Bara man vet vilka fabrikat på laktosfria mjölken som smakar som vanligmjölk (inte söt i smaken) så går det bra att använda om man skall laga något som innehåller mjölk åt hamstern tex risgrynsgröt.

Sedan brukar väl färdigköpt risgrynsgröt dessutom innehålla ofantliga mängder socker?
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
#19 Vem är det som envisas med det?
MVH Wilma
#24 Ja det stämmer bra det,de brukar ha både salt och socker i gröten! Bäst är att laga gröten själv så man vet hur man vill ha det!
tacktack då vet jag