Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 4518 ggr
nakuta
0

Min Hamster tappar vikt?

Jag har på senaste tiden märkt att min hamster kille tappar vikt, han är lite exakt ett år, har minskat från 160g till 126 på typ 1,5 månader, har detta med åldern att göra?
Han verkar för övrigt frisk och kry, lika mysig och underbar som alltid.
Och finns det något jag kan göra för att få upp hans vikt igen? Försöker ge honom lite extra fet mat, men han e lite anti det, utan mest grönsaker och fröblandningen som går ner här =/

Amor vincit omnia

Reggad Uppfödare i SHF under Prefixet Midnattsglimtens

Ellenfyrkant
0

*tassavtryck*

Mvh Ellenfyrkant

Roxie
0

En dån drastisk viktförändring är inte normalt. Har du kollat så tänderna ser bra ut? Så dom är raka och fina. Känn igenom hela kroppen. Tryck försiktigt på magen, den ska vara helt mjuk. Vad ger du för mat? Har du provat ge Barnmat som finns att köpa på burk?

// Sofia

nakuta
0

Hans tänder ser hur fina och bra ut som helst, och han känns mjuk och så i magen, har känt försiktigt på han, och han som e så snäll, accepterar det utan några som helst protester.
Han får en fröblandning som jag köper i lösvikt i djuraffären, och en hel del grönsaker.
Har prövat en hel del olika saker, mjen är en kräsen kille jag har =/
Han va inte intresserad av Barnmat när han va yngre, men kanske värt ett försök att ge honom det nu för att se om det hjälper =/

Amor vincit omnia

Candela
0

Nötter är det ju ganska mycket fett i, ratar han även det?
Grönsaker som inte enbart innehåller vatten (gurka och sallad ger inte så mycket t.ex.). Ärtor, majs?

nakuta
0

Nötter äter han ibland, men inte alldeles för ofta, har nog en av världens mest kräsna hamster :P

Han får ganska stor variation på grönsaker, även ärtor och majs =)

Amor vincit omnia

UlrikaD
0

Grönsaker är ju jättebra men ingenting de lägger på sig i vikt av.

Du får försöka få i honom mer kolhydrater. Just angående Barnmat finns det ju en uppsjö av sorter. Gillar han inte pasta med köttfärssås kanske han gillar kalops med potatis osv.

Havregrynsgröt och barngröt är också nyttigt och bra. Mer "vanlig" mat helt enkelt.

1 år är ingen ålder på en hamster så viktnedgång ska inte ha med ålderna att göra.

Amun-Ra
0

Men kom ihåg ingen kryddad mat allstå mat utan salt och kryddor! Kokar du gröt,pasta,potatis mm skippa kryddorna och saltet om det är emnat för hamstern…Skrattande

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Amun-Ra
0

Du kan även köpa en liten buk sheba kattmat med nötkött och ge honom lite kött så han får i sig lite proteiner att bygga upp muskler med…

Kolhydrater finns i potatis,pasta (spagetti,makaroner och vitt ris),vitt bröd,morötter,rödbetor för att ge några exempel på kolhydrat rika födoämnen.

Alla rotfrukter som växer under jorden innehåller kolhydrater. Inklusive potatis,pasta,vitt ris och vitt bröd.

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

nakuta
0

Okej, tack för alla råd, gör allt för att få upp han i vikt igen, så alla tips och råd tas tacksamt emot

Amor vincit omnia