Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: hälsabeteendekosthållningroborovski
Läst 1564 ggr
nisseochfidde
0

2 frågor. hoppas ni kan svara!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

första frågan är om min hamster verkligen är en roborovski?:) har inte sett en enda bild på nån som är "jättelikt". inte för att det spelar suuperstor roll för jag älskar min och tycker han är suuupersöt!! bara kul att veta:)

sen undrar jag vad era hamstrar äter? för min äter ju vanlig hamstermat då såklart:) men utöver det har jag provat ge honom knäckebröd, äpple, gurka, morot, päron, majs…och han äter det inte:o  vill ju så gärna kunna ge honom något riktigt smaskigt som han gillar:D

Ellenfyrkant
0

ja, det är 1 roborovski, varför bara 1?? Du får nog bara prova dig fram.

Mvh Ellenfyrkant

UlrikaD
0

Ja, din hamster är en roborovski.

Hur gammal är han? Robbar är ju de dvärghamstrar som mest behöver burkamrater. De bor gärna med en kompis eller i en mindre grupp för att må bäst.

Du får prova dig fram vad han gillar. Testa alla sorters grönsaker, ärtor, broccoli, färsk persilja och alfalfagroddar är väl favoriten här hemma.

Sen pasta, potatis, gröt, Barnmat osv.

DwarfNome
0

Japp, det är en liten roborovski du har! Anledningen till att du inte har sett några bilder som är lika är för att han har en ovanlig teckning :) Söt är han dock!

Det är bara att prova sig fram. Det som mina brukar tycka är extra gott är havregrynsgröt, mjölmaskar, 'yoghurt drops' från djuraffären (fast ge bara en i veckan!), hirskolvar och annat smått och gott. Prova med lite andra sorters grönsaker ochså. Ruccola och paprika brukar slinka ner ganska snabbt.

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

Charlie2006
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja han är en roborovski, ser ut att vara brokad agouti ;). Är han ensam? om han är det skulle jag köpa en kompis till honom, då roborovski är i stort behov av sällskap.

Jag ger mina utöver grönsaker och torrfoder, rått nöttkött, fisk, kyckling, ägg, potatis, ris, pasta, barnmat m.m ;)

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

nisseochfidde
0

när vi köpte honom på en djuraffär så var han helt själv. det var liite därför vi tog honom istället för en annan ras som fanns där. Så vi tänkte att vi kollar på andra djuraffären om dom har roborovskis där. men det hade dom ej, vi har nu bara haft honm i en vecka så vi letar efter en till faktiskt=) hade läst innan att dom helst lever tillsammans.

på djurarfären sa dom dock att vi INTE skulle ha flera tillsammans, men jag vet ju hur vissa på djuraffärer är…vet INGENTING. men finns det risk att dom bråkar?

Wand
0

#5 Anledningen till att de säger åt dig att dvärgarna inte ska ha sällskap är för att folk kommer till dem och klagar för att deras hamstrar bråkar. Det finns en risk för att de bråkar, men sålänge du vet vad du gör och sätter ihop honom med en ung hamster så bör det gå bra. Enligt svensk lag så måste han få sällskap.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Ellenfyrkant
0

#5 japp, de kan mycket väl börja bråka, så det ska man vara beredd på. Men roborovsski är den arten som har lättast att acceptera nya kompisar. Dock råder jag dig starkt till att försöka hitta en bra uppfödare framför djuraffärer.

Mvh Ellenfyrkant