Snea tänder
Sötnosen Eternitys undertänder har börjat att växa ifrån varandra. Nu är dem inte jätte snea än, men jag kan tänka mig att med tiden så kan de nog bli väldigt snea och skava. Nu skavar dem inte eftersom hon lika glupskt äter upp alt snabbt och har inte problem med att tugga.
Hon har ju inte för långa tänder, utan bara snea.
Borde jag boka en tid hos veterinären nu i veckan som kan klippa hennes undertänder? Eller borde jag vänta och se tycker ni?
Kanske det finns något annat smart sätt att göra, som att ge något hårt till henne att tugga på som knäcka bröd m.m.
Mvh Alicia.
Ja jag hade låtit en veterinär klippa tänderna :)
Men vad är det för knöligt hon har under hakan? Det oroade mig nästan mer än tänderna. :O
// Sofia
#2 Knöligt? :S
oh jäklar… :O
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#2 Ja då får jag väl boka en tid hos veterinären. Är nog inte så superdyrt att klippa tänderna kan jag tänka mig.
Hon har inget knöligt under hakan, måste vara bilderna som luras. Hon har likadan haka som mina andra hamstrar :)
Mvh Alicia.
#6 Hm, har inspekterat henne nu och hon har slät hud där och verkar inte knölig. Men för säkerhets skull så kan jag ju be veterinären checka att hon är okej där :)
Mvh Alicia.
Kan vara så att du behöver klippa tänderna fler gånger. Beroende på hamsterna ålder skulle det sammanlagt kunna bli ganska mycket efter ett tag.
Om du är tillräckligt säker själv kan du ju klippa tänderna själv sedan, under förutsättning att hamstern går att hålla still.
Jag har varit till vetten två gånger för tandklippning, andra gången råkade vetten klippa i tungan vilket inte var vettens fel då musen inte ville vara med helt på noterna och just då sköt fram tungan.
Tredje gången testade jag hemma själv med att sätta en nagelfil ungefär som en hund håller i ett hundben - bara för att skydda tungan. Sedan klipper jag ner tänderna lite med en nagelsax. Brukar funka utmärkt men det är alltså inget som jag skulle rekommendera osäkra att göra. Då är det bättre att först ta hjälp av veterinären o kanske lära sig något trick av denne.
Ja,de tänderna måste defenitivt klippas! Dom är en aning för långa,så det är bra att boka tid till tandläkaren (veterinären).
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
#7 Ja det är säkert ingen fara, kan ju vara att hon hålls konstigt och huden veckar sig, eller nåt. Så ser det slätt ut på riktigt, så är det nog bara bilden som luras :)
// Sofia
#2 Det är väl en rex? Tror att "knölarna" är en synvilla från att pälsen som är lite lockig ser gles ut när man lyfter huvudet på det viset.
#12 Jepp, Eternity är en rex! Så det kan mycket väl vara en synvilla pga krullet.
#8 Jo har aldrig klippt tänder på en hamster förut så bäst är nog att en veterinär gör det första gången :) Hon är väldigt lugn och hade inte så mycket problem med att ligga på rygg igår när jag inspekterade hennes tänder. Visar veterinären hur man gör så kan jag säkert göra det själv sen. Har ju klippt några hamsterklor, fast det är nog inte helt samma sak :p
Mvh Alicia.
Jag ser verkligen inga knölar eller annat konstigt under din hamsters haka… Hon är ju hur slät som helst under haka o bringan. Däremot är pälsen lite glesare där pga hårlaget. Vet inte om andra ser det som en knöl? Hade inte oroat mig det minsta för det :P
Igår ringde mamma in och beställde en tid, jag ringde några dagar innan men fick inte beställa en tid eftersom jag är under 18.
Vi fick en tid på måndag halv fyra.
Det konstiga är nu att hon inte har snea tänder längre :O :S jag fattar verkligen ingenting. de kan ju inte bara växa tillbaka igen?
Men frågan är då om tänderna ändå inte är lite för långa och bör klippas, så kanske lika bra att åka dit och klippa tänderna ändå.
Fick inte så bra bilder på tänderna denna gång, men man ser ju att de sitter tätt ihop nu:
Mvh Alicia.
Är det verkligen samma hamster? Konstigt :p
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#18 Jomen visst är det konstigt :/
Ska jag avboka veterinärstiden? Eller tycker ni att tänderna är lite långa?
Mvh Alicia.
!9 jag tycker tänderna ser jättelånga ut :o men jag vet inte riktigt hur långa tänderna ska vara då… jag är inte så erfaren
#19 De är aldeles för långa, så avboka inte utan ta med eternity till tandläkaren. (vetten)
Tänderna är inte alls för långa. Och det är inte konstigt att tänderna ser normala ut eftersom dom nedre tänderna är rätt lösa. När de biter och gnager så är det muskler som stabiliserar tänderna.
// Sofia
#22 Jag skulle klippa nedre tänderna lite grand. För enligt mig tycker jag att det ser ut som om de har börjat böjas nerår lite grand. 2-4 mm skulle jag nog klippa bort.. Ingen av mina hamstrar har sådana där tänder på nedre delen. De har ca 2-4 mm mindre…
Har nu jämfört mina 3 hamstrars tänder noggrannt, de har likadana tänder. Jag tycker inte de har för långa tänder, men kan ju ge mer hårda saker att tugga på till dem.
Men nu fattar jag varför de var snea förut. Om hon håller tungan mot tänderna och trycker så blir de lite snea, när hon inte gör det så är de raka. Även Tom gjorde så, när han trycker så blir de lite snea. Så som Roxie skrev så är undertänderna lösare. Så när de trycker tungan emot undertänderna så blir de snea.
Då är problemet löst :)
Mvh Alicia.
Eternitys dubbelgångare är verkligen en liten latmask….Hon ligger för det mästa och dåsar! Kanske hon har fått höst depression. När man väl tar upp henne och gosar med henne så blir hon pigg…Hon har en hel del leksaker i sin Bur så tråkigt har hon inte. Me lat är hon minsann..En söt latmask…
#26 hahahaha 
#22 coolt! det har jag aldrig tänkt på, att de är så pass "lösa".
Men då är det ju inte så konstigt att de kan se snea ut ena dagen och normala nästa! :D
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Ja om man tänker efter låter det rätt logiskt. De är som flaggstånger, flaggstånger måste kunna svaja lite annars går de ju av när det blåser :)
Mvh Alicia.