Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 1560 ggr
Sagaaa
0

Hjälp?!?

Jag köpte en liten guldhamsterhona i djuraffär för 6 dagar sedan.

Hon är från en uppfödare fast köpt i djuraffär och rena ängelnOskyldig (hon kröp upp i handen och längs armen första dagen och kommer om man "krafsar" lite)

Men igår bet hon mig i pekfingret 4 gånger!

Först när jag skulle städa buren och tog upp henne och skulle sätta henne i hamsterbollen bet hon mig 2 gånger (som hon för övrigt iallafall ser ut att gilla att vara i) men det var ändå förståligt eftersom jag väckte henne mitt på dagen…

Men sedan på kvällen när hon kröp upp i min hand så bet hon 2 gånger då med (på samma ställe) Förvånad

Hon var så st i början och jag förstår inte varför hon bits, är min första hamster också så de är lite svårt att veta.

Om det är någon uppfödare i Göeborg som sålt/skänkt 6 guldhamstrar(3 honor och 3 hanar tror jag) till djuraffär i mitten på vecka 40 skulle jag bli glad om den personen kontaktade mej eftersom jag inte vet riktigt vad jag ska göra..

Hon är ljust guldfärgad med lite "halvlång päls" (inte korthårig iallafall)

Snälla hjälp // Sagaaa

WilmaP
0

Om hon bet dig på samma ställe alla gångerna kan det bero på att du luktar mat eller något annat om händerna.

Sagaaa
0

Tänkte att de kanske kunde va så första gången, men andra gången hade jag tvättat händerna noga och sedan gjort så att jag luktade som i hennes Bur? :S

[Doario]
0

Vilken djuraffär köpte du den ifrån om man får fråga?

Sagaaa
0

I djuraffären på Frölunda Torg :)

Odette
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oj, det lät inge roligt. Ofta kan de ju nafsa till om man luktar mat eller hund (om de inte är van vid hunddoft etc), men jag tycker ändå det låter märkligt att hon ändå Bet. Det är ju skillnad på om de bara nafsar och "säger ifrån", om de är morgontrötta eller liknande.
Men biter de så det blöder så känns det verkligen inte helt okej.. kom det blod eller kändes det mest bara obehagligt?

Jätte svårt att säga vad som orsakat det när man inte vet hur det gick till och så, men mitt tips är att vara lite allmänt försiktig när du hanterar henne så att du inte gör några hastiga rörelser eller liknande.
Smart av dig att "smörja" in händerna i bottenströet, det brukar kunna göra skillnad..

Hoppas du får bukt på problemet, det kan ju vara så att hon bara är obekväm i nya hemmet å då går det ju över med lite tålamod :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Sagaaa
0

#5 Ja de e ju just de att hon verkligen BET började blöda ganska mkt :/

Blev så paff eftersom hon innan varit änglalik :(

Odette
0

Hur mycket höll du i henne innan det hände första gången? Du har ju inte haft henne så länge heller, så tänkte att du kanske inte hunnit hålla på så jätte mycket med henne..?

_

UlrikaD
0

Om djuraffären köpt från uppfödare så har ju de uppgifter  om vem de köpte av. Ring och fråga dem isåfall.

Amun-Ra
0

Jag skulle också tippa att ditt finger luktade för oemotståndligt gott! Kom ihåg att alltid tvätta händerna efter maten så du inte luktar mat i händerna och fingrarna innan du tar upp din lilla dam….

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

Sagaaa
0

#7 Inte alls länge, det går lixom inte Obestämd Direkt när jag tar upp henne från buren vill hon ut och springa, lite för energisk kan jag tycka i vissa lägen, men hon e ju bara en unge så hon kanske blir en aning lugnare sen :

#8 SMART!!! Det har jag ju inte ens tänkt på Skrattande

#9 kanske, men tycker att jag e ganska noga med det men man vet ju aldrig…

Sagaaa
0

Nu bits hon bara man sticker ner ett par fingrar i buren Gråter

Vill verkligen tycka om henne ändå, men svårt när hon blivit så "aggresiv"

Ska ta kontakt med djuraffären och fråga efter en ny även om det inte känns riktigt rätt att bara "byta ut" henne sådär Obestämd Men å andra sidan kan jag ju inte ha en hamster som bara bits hela tiden.

NÅGON SOM HAR EN HAMSTER TILL SALU SOM "SITTER STILL" eller e lite lat?

Känner att jag inte riktigt kan klara av en så överenergisk hamster som bara bits… tråkigt men sant..Rynkar på näsan

Amun-Ra
0

#11 Jag har en social och kelen grabb till salu! Han är långhår och har namnet huligan. Han är nf mörk till färgen och en kraftig och stor kille. Otroligt snäll,social och harmonisk grabb.

Amun-Ra
0

#11 Jag skulle råda att föra henne tillbaka och kräva pengarna tillbaka. Jag har en tjej som hugger en så fort man lägger handen i buren eller om fingrarna av misstag hamnar på gallret! Så jag vet hur du känner dig! När hon väl är ute är hon dock rätt så snäll och lugn. Men hon blir en liten demon i buren…

UlrikaD
0

#11 Jag tror inte du kommer att få lämna tillbaka hamstern och få pengarna tillbaka.

Möjligtvis att du kanske kan få byta mot en annan hamster.

Men vad händer med den hamstern du lämnar? De säljer ju inte en bitig hamster till någon annan. Den går nog inte ett bra öde till mötes är jag rädd.

Finns ju ett helt gäng uppfödare i Göteborg så det var ju lite synd att du tog och köpte från djuraffär.

Sagaaa
0

12# Åhh :3 Men de e ju så att jag helst vill ha en liten flicka :/

Eller är de så att honorna är mer "energiska" och hanarna sitter mer still (över lag):)

Amun-Ra
0

#15 Enligt min erfarenhet så brukar honorna vara lite mer energiska en hanar! Men det finns ju undantag förståss som huligans mamma! Hon är lugn som en filbunke precis som hennes pappa. Medan hennes mamma är mer energisk. Precis som huligans mammas farmor.Glad

Odette
0

finns många honor som är lugna och fina, det är mer individuellt än könsbundet eller vad man ska säga. Det är min uppfattning iaf ;)
en bitig hamster vill ingen ha, man ska inte behöva vara rädd för sina djur. Det blir bara en ond cirkel som brukar sluta med att man inte vill ta ut djuret å då kan man ju aldrig få den tam heller :/

Känner du att du verkligen inte kan få ordning på henne så tycker jag att du gör rätt i att lämna tillbaka henne. Oavsett om du försöker med en annan hamster eller inte, så är det inte roligt att ha ett djur som man inte "klarar av".
Hoppas att du kan få tag på en hamster som är lite tryggare i sig själv, så du inte blir avskräckt :P

Sen tycker jag att om du nu lämnar tillbaka henne- ta redan på vem uppfödaren är så du kan kontakta denne! Uppfödaren kan ju vilja ha en möjlighet att få ta tillbaka sin hamster för att se hur hon är och kanske få till henne, så att djuraffären inte bara avlivar henne för att hon är "elak". Det tycker jag att du ska göra, då kan du ha gott samvete över att du ändå tagit ansvar för att informera om vad som händer med tösen..

_

Sagaaa
0

#13 Ja, tck för förståelse :) Just nu går det faktiskt inte att ta ut henne ens…

#14 Det har jag också tänkt på, tycker det är väldigt fel om djuraffären isånnafall skulle avliva henne, det är ju inte hennes fel :/

#17 Ska ringa till djuraffären imorgon och be att få någon kontaktuppgift till "deras" uppfödare. I bästa fall så kanske hon vill ta hand om henne och styra in henne på "rätt väg" …

Bruden-Mbuti
0

hamstrar är mer lättlärda än vad man tror.

tycker det låter som om hoon fått önskad effekt med sitt bitande och därför fortsätter. låter som okynnesbitande.

bits hon får hon vara ifred el gå ner i sin Bur igen. alltså får hon sin vilja fram.

nu är du osäker på om du ska våga ta upp henne och ni har hamnat i en ond cirkel.

sätt på dej handskar så känns inte betten lika hårt. biter hon sätt inte ner henne utan håll kvar henne. slutar hon bita sätt då ner henne. då lär hon sej att bitandet inte leder dit hon vill. visa att du är envisast.

håll inte hårt utan hon ska kunna röra sej i handen.

sitt gärna på golvet så hon kan gå på dina ben.

Sagaaa
0

#19 ska testa :P