Är det bra att hantera massor?
Hm, detta är en lite konstig fråga kanske, men gör det hamstern tamare att man hanterar den mycket? Kan det inte göra det värre också? Om hamstern är lite smårädd för handen men det kanske inte direkt syns, och så är den nervös då den blir hanterad, kanske den inte blir tamare då? Utan mer och mer osäker?
Vet inte hur jag ska fråga direkt… Men om man hanterar hamstern väldigt mycket, kan man då göra den handvan och tam på det sättet, eller borde man först vänta tills den tycker riktigt mycket om handen och inte alls är rädd osv. innan man börjar hanteringen?
För en hamsterbaby som blir mycket hanterad varje dag börjar väl se det som en självklarhet att bli lyft och hanterad vare sig den är lite osäker i början eller ej. Så med en äldre som inte är van vid hantering från början, kan man vänja den enbart genom att bli lyft, vara i famnen och sånt?
Kaske det blev oklart? Nån som förstår, skulle vara tacksam för svar.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har inget direk svar, utan gör ett tass avtryck 
Okej, någon annan som har ett svar? :)
Mina hamstrar blir tamare när jag håller på med dem. Ett tag så hanterade jag dem inte spå mycket, utan lät dem springa av sig mest. Då såg de inte fram emot handen lika mycket. Nu är jag mycket mer med mina hamstrar och jag märker verkligen att de vill umgås med just mig! De tycker det är underbart :)
Mvh Alicia.
Min erfarenhet är att de blir tamare ju mer man hanterar dem. Även de som är lite rädda i början.
För en massa år sen fick jag ta emot en liten stackars hamster som var vettskrämd. Det var min systers kompis som hade haft honom, men aldrig lekt med honom. Dessutom hade hon katter som brukade sitta på hans Bur..
Han var väldigt väldigt rädd när jag fick honom, men jag mer eller mindre tvingade honom att vara med mig (lite varsamt i början så klart). Han blev ganska snabbt tam och började lita på mig 
Har gjort samma sak med alla djuraffärshamstrar jag haft, som aldrig riktigt har blivit hanterade innan köpet.
Tack så mycket för era svar, det var precis sådana svar jag sökte! :) Vad roligt att det gått så bra för er!
#3 Kan tänka mig att det är en härlig känsla när man märker att hamstern vill umgås med en! 
2 av mina hamstrar står på tå och tittar på en ofta när man går förbi buren. vill de vara med mig då eller ser de det mer somen chans att fly för när de går i sängen så kryper de ju gärna in under kuddar och sånt…?
#6 de är nog nyfikna på dig å vill komma ut ;)
Att de gärna gömmer sig när de är på sängen eller i soffan beror ju på att de är flyktdjur som inte gärna befinner sig på öppna ytor. De känner sig tryggare under en kudde helt enkelt :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_