För långa tänder
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej.
Jag var och hämtade en ur gullig tjej igår på snart 5 månader. Vi låg och myste i soffan till en film, jag tog upp henne och skulle beundra hennes fina päls då jag såg att hon hade dräglat. Som "vana/reflex" kollade jag hennes tänder, jag fick nästan en chock när jag såg hur långa hennes under tänder var! Innan hade hon ätit lite av maten jag gjort, men inte haft ett så stort intresse för maten som dem andra hamstrarna. Jag kände redan då att något var fel, men tänkte inte så mycket på det. Hon har alltså problem med att äta pga, hennes tänder.
Imorgon hade jag tänkt att gå ner till vet. men undrar lite hur jag ska göra med maten, vill gärna inte att hon ska gå och vara hungrig! Hennes tunga var också ganska 'stor' så jag tänkte att den kanske var svullen. Ska jag mosa maten jag ger till henne, eller kommer det bli ett problem med tänderna + tungan?
Sedan undrar jag hur mycket det kostrar att klippa ner tänderna på ett ungefär? Är det säkrast att gå till vetrinären, eller kan man klippa tänderna hemma?
Tacksam för snabba svar
Det enda jag vet är att det är absolut bäst att gå till veterinären för att slipa tänderna - skulle ALDRIG våga låta en oerfaren person göra det på mina djur, i alla fall. Det kan göra mer skada än nytta.
I övrigt så vill jag göra en tass här då det alltid kan vara bra att veta.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#1: Okej, jag vill också gå ner till vetrinären, det var mamma som läste någonstans att man kunde göra det själv. Hon sa att "Men jag tar ju hand om Zigges klor, jag kan klippa." Haha, men jag tror inte det är samma sak. Så det är slipar man gör, inte klipper?

Det beror lite på hur tänderna ser ut om man slipar eller klipper. Dock bör man göra en veterinärskoll först och ska det klippas så kan veterinären visa exakt hur långa de ska vara. Klipper man för mycket så blir det ju galet också.
Man måste även ha en riktigt tång, annars kan tänderna splittras och då gör man mer skada än nytta.
Ge henne mosad mat så länge tills du kommer till veterinären. Barnmat, potatismos, mixa röror osv. Klart hon inte ska vara hungrig.
#3: tack för svar!:) Mamma och jag har jämfört Ofelias och Beas tänder nu ikväll, det är Beas tunga som är hur stor som helst! Den hänger ut lite ur mungipan och ser läskigt ut. Vi ska ner till vetrinären i morgon och se vad det kan vara, tänderna verkar inte vara det stora problemet. Utan att det verkar vara tungan som är svullen, vad kan det bero på? Kan någon lägga ut en bild på munnen/tänderna + tunga, så jag kan jämföra yttligare? :)

Är tungan svullen kan hon kanske ha bitit sig i den? Kan också vara en allergi av något slag, antingen att hon fått någonting annorlunda att äta som hon inte tål, eller nytt underlag.
Okej, för jag har bara givit henne sådant som mina andra hamstrar äter, samt. spån och så.
Min tanke var också att hon bitits sig, men jag slänger upp några bilder. Jag tror att tänderna är för långa också, och tungan är lite ivägen, visst? Bilderna är inte dem bästa, menmen..