FLUGOR!! D:
Är det någon mer än jag som märkt att det surrar runt småflugor i hamsterburarna? Det är himla jobbigt alltså!! Ena dagen städar man burarna, nästa dag är de på burarna IGEN. -.- *suck*
Nej jag har faktiskt aldrig haft problem med flugor :/
// Sofia
Det händer oftast (för mig) att dom kommer när gamla grönsaker/frukter ligger kvar.
Brukar inte hända mig, men jag antar att det är någon period när bananflugorna "invaderar" xP
Har ställt ut ett vinglas då det hjälper för flugorna dras till det och drunknar i vinet.
blanda vatten,äppelcidervinäger och diskmedel. Det gör att bananflugorna drunknar. Diskmedlet gör att dom inte kan "gå" på vattnet.
Vi hade sjuukt mycket bananflugor i vardagsrummet förrut men nu är dom borta, eller dom ligger i glaset med blandningen ;)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dessa förbaskade småflugor kallas för bananflugor. Dessa flugor trivs i fuktiga ställen och älskar färsk mat som grönsaker mm…Jag HATAR DEM! Just nu har jag inte så många som stör! Men fick ta till drastiska åtgerder för att få koll på dem för ca en månad sedan…
och det kan jag lova att blev en rejäl bananfluge massdöd….
Ett tipps är att plocka vitflugsvamp,lägga på sig plasthanskar bryta flugsvampen i bitar ner i ett plastick skål el liknande som man inte skall använda mer.När du sedan brytit svampen i småbitar i den gamla skålen så fyller du den med vatten. Lägg en halv tsked socker i röran,rör om med en gren eller liknande. Lägg skålen med flugsvamsoppan i köket någonstans och servera åt flugdjävlarna! Men gå för guds skull inte i misstag och äta av det!
Denna svampsoppa är extremt giftig och jag skulle inte använda varken skeden eller skålen igen still att förbereda mat med, om har haft med denna svampsoppa att göra!
En vit flugsvamp ser ut som en champion. Med en vit flugsvamp är vit under tratten och inte brun som championen är under tratten.
En röd flugsvamp är inte lika giftig som den vita och är därför inte lika efektiv som den vita.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Mina brukar försvinna efter ett tag..
~Djuren ger din själ en kick~
Har aldrig vart med om bananflugor eller någon fluga alls i burarna.
Men en gång så odlade jag bananflugor i mitt rum av misstag när jag glömt ett gammalt äppelskrutt där. Det blev hundratals som sedan förflyttade sig till köket. Vi blandade saft och diskmedel i ett glas och vi tog många flugor på det viset. Men de var så många så man kunde fånga säkert 3 stycken i handen på en gång.
Vi blev som tur var av med dem med hjälp av diskemdelsaften
.
Mvh Alicia.
Man kan även sätta upp remsor i fönstren, med special klister på. Det funkar ju på vanliga flugor iaf, så ev. även på bananflugor…?
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#7 Mina bananflugor är envisa som synden!
#8 Usch,äckligt! Det påminner mig om min bananflugs infestation för ett tag sedan. Det där med diskmedel och safts skulle jag måste testa…
#9 Jo, jag vet men av någon idiotisk anländning slutar de sälja sådant när sommaren är slut,här i Finland.
Har aldrig haft problem med varken bananflugor eller vanliga flugor, kanske för att jag var förvarnad på det före jag skaffade min hamster. Hela sommaren och in på hösten har jag haft en myggnätsbit som är klippt i duna-burens gallerluckas storlek ovanpå. Är även noga med att ta bort färskmaten som han har lämnat + städa toaletten ofta.
Men när vi spenderade nästan hela sommaren på sommarstugan, då dörrarna för det mesta är öppna, och jag skulle städa buren, hittade jag en äcklig spindel i spånet! :o Det var riktigt äckligt, stackars Diezel som har måsta stått ut med den alltså. Hoppas den inte hade varit där så länge, det var ingen pytteliten spindel …
URS…! spindal är så sjuuukt äkliga!!!!!
Ja du...
Spindlar får gärna besöka mig. Har inget emot dem så länge det inte är fråga om en svart änka eller en tarantella. Flugor,bananflugor,knott och mygg kan dra dit pepparn växer och försvinna.
Håller med #13, dock vill man kanske inte ha de i hamsterburarna ..
MVH Wilma
#8 Har faktiskt nåt liknande just nu….Vårt kök är INVARDERAT av bananflugor och vi har också olika vätskor som har drunknat väldigt många!
// Julia

Jag har också små pytte-flugor överallt i köket ovanför diskbänken. Det är så äckligt så jag dör.