Kvalster Hamster Hjälp!!!!
Hej
Idag när jag städade buren hittade jag svarta kvalster som kryper runt (Det är vad jag tror det är) Sen är de några som ser lite mer vita ut. Har suttit hela dagen vid akvariumet och dödat dom, även dränkt hela akvariumet i diskmedel. Dom verkar odödliga.
Men först och främt vill jag att någon konstaterar att det är kvalster, någon expert vad skulle det annars kunna vara?
Jag kommer ta min lilla hamster till vetrinären så fort det går. Så jag plågar den inte. Jag upptäckte detta idag.
Sen till er andra kan jag aldrig mer rekommendera limmade akvarium till era hamstrar eller smådjur för dom lever under limmningen seriöst! Det innebär att man aldrig blir av med dom.
Kvalsterna som jag tror det är kryper rätt snabbt och dom är väl synliga med ögonen, hamstern har också blivit väldigt aggresiv på senare vilket jag och min sambo undrat över.
Jag vill ha alla förslag jag kan få för och få bort dessa kvalster på bästa sätt, kommer även köpa en ny Bur eller nytt akvarium som inte är limmat imorgon.
Dör inte dessa av att bli dränkta i schampo & diskmedel! OMG
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Usch jobbigt, det är säkert något slags ohyra.
Veterinären kommer säker tipsa om ett bra medel. Men för att veterinären ska veta exakt vad det är för slags ohyra så får du sätta några av "krypen" på en tejpbit, inte boktejp utan helt genomskinlig tejp så veterinären kan titta på det genom microskåp.
När du fått en medel av veterinär så skulle jag ha sanerat hela den buren emd det medllet och även med virkon som är bakteriedödande.
Lycka till, ohyra är verkligen inte kul!
Mvh Alicia.
Jag har en i fångenskap nu på en tejpbit ska försöka lägga upp den här på bild
Jo buren åker till tippen men hade aldrig skaffat avkavrium med limmning om ja visste detta usch.
#4 det kanske är en myra då? hmm.. :s
nä det är inga myror, har vänt på en och det ser mer ut som skalbagge på ryggen. men man ser ju bena på den precis som en myra.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har du en annan tejp? Den där tejpen går inte att använda under microskåp. Jag gjorde fel när jag hade ohyra, då la jag upp dem på en sån tejp. Man ska ha en helt genomskinlig tejp.
Mvh Alicia.
Skulle tro att det är loppor, inte kvalster.
// Sofia
ska försöka få tag på annan tejp, har tyvärr bara sådan hemma nu, kan dessa loppor överföras till oss människor? om det är loppor
nån som vet?
Låter som om det kan vara röda hönskvalster eller tropical rat mites :/
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Jag hade fågelkvalster hos mina gerbiler i somras. Tror inte det är vad du har, då de var ca 0,5 mm stora och mörkröda, men diskmedel kommer inte döda dem. Köp Virkon och skura igenom akvariet noggrant med hett vatten, du kan köpa lusmedel och spraya med också och sedan skura ur noggrant med ajax, diskmedel eller något så det inte är några farliga ångor kvar.
Sedan är ju det viktigaste att du får hamstern behandlad: sålänge hamstern bär på ohyran så kommer den fortsätta sätta sig i akvariet. Flytta över hamstern till en liten Bur eller låda, t.ex samla-låda från IKEA eller något, där den kan vara tills den är ohyrefri och kan flytta till sitt akvarium igen.
Om akvariet behandlas på rätt sätt så behöver du inte köpa nytt, de kommer dö även bakom silikonet som sitter i akvariet.
Vi har ett lusmedel som är skapat för människor som dödar löss och ohyra genom att kväva dem. Både äggen och de vuxna dör av det på 15 minuter, men man bör ändå köra igenom en gång till efter några dagar för att vara säker. Därefter bör de inte leva mer.
Men som sagt, veterinär för hamstervård först och främst!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Update: Har kastat den gamla buren och flyttat min hamster. Men dessa "ohyra" som kanske är kvalster hade flyttat till dammet i hampa ströt som jag använder. Hans bo var inte angripet. Fortplantar dom sig på detta vis? Jag har även kollat han i pälsen och inte upptäckt något på honom men ska börja med behandlig med Exner Petgaurd. Förövrigt har jag köpt ett jätte fint nytt akvarium.