Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 908 ggr
mnia
0

Gnager

Min mamma har fått nog nu. Min hamster bara gnager och biter på gallret hela natten! Hon har även en duna Bur så det ska ju inte vara så jätte lätt för henne .. Har ni några tips att få henne att gnaga mindre?

WilmaP
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Varför byter du inte till dunaburen? Plocka pinnar utomhus ,asp och lönn brukar vara bra. (Värm dom i ugnen först så att du inte får med ohyra in) Så hon kan gnaga på pinnarna. Man kan även köpa gnagar pinnar som heter "kräcker" de brukar vara effekiva,finns att köpa i djuraffär. Det kan också vara ett tecken på att hon är uttråkad? Hon kanske vill komma ut? Du kan försöka ta ut henne lite mer än vanligt eller köpa/göra lite mer,rolig inredning i buren. Kanske köpa en större Bur? Möblera om i buren så hon får upptäcka lite nya saker. Det som hon har byggt med under natten kan du "förstöra" så hon har något att göra på natten.

Lycka till.

dragonstar
0

Köp en stor samlarbox istället för Bur tycker jag. Mublera med minnar kartong och anant som är kul att gnaga på. Toaruller och pringelsburkar är super bra tunnlar.

Hus kan du ta kartong och du kan ju bygga etapper så att hon har oliak höjder och lägga hennes mat så att hon måste gå långt för att nå den och bära tillbaka i huset.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Wand
0

När man har smådjur, såsom hamstrar, marsvin, gerbiler och möss t.ex, så är det väldigt ofta det händer att djuret i fråga börjar gnaga på gallret pga understimulering, och detta kan utvecklas till ett stereotypt beteende som sedan är väldigt svårt att få bort även om man gör mycket roligt i buren. Byt till akvarium eller samla-låda där det inte finns något galler att gnaga på, är mitt råd. Och inred med mycket gnagarpinnar och skojiga saker.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Bibbo]
0

Jag vet att det är en gammal tråd men ändå.

Detta hände mig också men jag la en handuk över gallret och nu kan han inte gnaga :D