Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 4116 ggr
Wand
0

Få bort ohyra ur akvariet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade gerbiler i mitt akvarium i våras/början av sommaren och i slutet hade de ohyra. Detta var antagligen rödlöss eller fågelkvalster. 
I slutet av juli så tömde jag akvariet på spån och möblemang och det har stått tomt och orört så tills igår då jag tog hem det hit till pappa och skurade ur det.
Har nu skurat ur det två gånger med ajax och hett vatten + sprayat paranix lusmedel i det för att vara säker på att jag gjort allt jag kan gör att få det helt ohyrefritt. Detta har jag självfallet skurat bort nu och ska skölja rent med vanlig såpa innan något får bo där för att inte ha kemikalielukt.

Trots detta så är jag lite nojig. Jag vill verkligen, verkligen inte att min hamstertös som anländer i slutet av veckan (antagligen) ska drabbas likt gerbilerna gjorde.

Om det hade varit erat akvarium/eran bur/hur ni nu vill tänka er, hur hade ni gjort då efter min rengöring? Hade ni tyckt att det räckt eller hade ni gjort något mer? Jag har hört att virkon ska vara bra, men det är väldigt dyrt. Tror ni att det kommer behövas ändå? Kan man istället använda t.ex sprit (alsolsprit), eller är det farligt trots att man sköljer bort det efteråt? Kan rödlöss/fågelkvalster överleva så länge utan spån och utan värddjur? Kan de överleva kvävande lusmedel och starkt skurmedel?  

Jag har genomsökt akvariet och torkat med toalettpapper längs alla lister och under kanterna, hittade inget levande, men några små, röda och döda ohyrekryp fanns kvar.  

Tacksam för svar, tips, åsikter och råd!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[squash97]
0

jag skulle tro att det räcker med det som du redan har gjortGlad

Wand
0

#1 Alright, tack så mycket! Glad Jag körde med lusmedel en gång till bara för att vara säker, men nu är det nog helt fritt och rent!

[GeeGee]
0

Du kan hälla i sprit om du har lite över =P Haha…

Michaela-N
0

Tror det räcker så… Fick du din hamster?

guanabana
0

Har du varit så nogrann så tror jag du har fått bort allt.

Men är du riktig nojjig så kanske du kan prova röd cederspån? Jag brukar använda det i buren delvis för att det luktar gott utan att det stör min guldhamsterhona, och delvis för att jag själv är nojjig.

Röd ceder är ett effektivt naturligt medel mot pälsängrar men också en del andra ohyror som man kan få hemma. Det finns massor med dyyyra röd ceder-produkter, som oljor och träbitar som luktar röd ceder, men ingen pratar nånsin om billig (nåja, mindre dyr) röd cederspån som man kan köpa i djurbutiker till sina burar. Jag köpte en 40liters påse för 139kr för ett halvår sen och jag har hälften kvar.

Pälsängrar lever främst av animaliska tyger (ex: ull) och animaliska rester. Spånet är nog egentlingen tänkt att användas för den goda doften, men varför inte slå två flugor i en smäll? Jag har sluppit pälsängrar i Bur men också kläder efter att jag satt små skålar med spån i garderoberna. Jag gjorde det efter att jag fått några presenter som tyvärr hade pälsängrar i sig som en oväntat överraskning. Så om det är spånets förtjänst eller min sanering, det vet jag inte, men det funkade. Glad

I djurbutiker kan man hitta påsar med röd cederspån. Det kan hända att det bara står "cedar", men kolla nogrannare i innhållstexten så ser du "red cedar". Jag blandar typ 5 liter vanlig spånpellets med 1-2 liter röd cederspån, det behövs inte så mycket. Jag vet inte om röd ceder avskräcker/dödar det du hade problem med, men det är ju bara att du googlar. Tungan ute

Röd ceder är främst avskräckande och passar i förebyggande syfte, för när man väl har fått ohyra (som pälsängrar) behövs det mer. Då måste man göra som du har gjort och sanera allt som har drabbats av ohyra. Du har redan gjort det bästa man kan göra, så jag tror faktiskt inte det behövs mer. Men nu har du i alla fall lite tips om du fortfarande känner dig nojjig. Kolla dock upp först att röd ceder verkligen hjälper mot den ohyra som du hade.

Wand
0

#3 Jag tänkte tvätta med alsolsprit, men jag har inte haft pengar till att köpa det ännu, så det fick vara. Har dock inte funnit någon ohyra där nu så jag är ganska säker på att det är borta!

#4 Vi får hoppas det, ja det fick jag! Jag kom hem med henne för 20 minuter sedan. Oskyldig

#5 Tack så mycket för tipset! Det ska jag absolut prova. Jag tvivlar på att våran djuraffär har det, de har ett oerhört dåligt utbud av bursaker, men vet du om Granngården har? Eller så kanske man kan be dem beställa hem(alltså djuraffären)?

guanabana
0

#6 För det första: Ursäkta för att jag inte svarade på ett tag, har varit sjuk hela förra veckan och är det lite fortfarande, har nästan inte orkat med nått. =P

För det andra, din fråga. Alltså, jag har faktiskt ingen aning om granngården har det inne. Jag har inte besökt min lokala Granngården alls sen jag flyttade till Umeå, borde nog göra det snart då de faktiskt säljer en del djurgrejer till bra priser. Du kan ju kolla upp med de, annars så är det väl bara att fråga butikerna om de tar in.

Men som sagt, jag tror faktiskt du har gjort det nödvändigaste när du har sanerat buren så pass mycket. Skulle det bli dyrt att be butiken ta in spånet åt dig så är det ju upp till dig att överväga om det är värt det. Min spånpåse kostade 139kr för 40liter, så då har du ju något att gå efter (priserna varierar säkerligen). Och som sagt vet jag inte om det hjälper just mot rödlöss/fågelkvalster, så kolla upp det först.

Jag tror inte du ska oroa för mycket. Se bara till att buren är ren och att din bostad också är rengjord, ända in på listerna. Vet nu inte hur envisa rödlöss/fågelkvalster är, men pälsängrar lägger gärna sina ägg längs lister och hörn. Vore ju inte så kul om det fanns nån rackare kvar nånstans i rummet som buren är. =S

guanabana
0

Ville bara tillägga att röd cederspån dammar inte (om än väldigt lite).

Slipper irritation i näsa och ögon för både mig och min hamster. Glad

Wand
0

Alright, tack så mycket! Jag har haft min lilla hamsterflicka i akvariet sedan i lördags nu, och har inte sett spår av kryp, och är ganska säker på att jag fick bort allt. Nu ska jag bara se till att vara riktigt noggrann med saker jag stoppar ner där så det inte kommer nytt. 

Jag vill även säga att jag läste lite om röd ceder och hittade endast negativa saker om det. Att det är jättejättefarligt för smådjur och t.o.m är giftigt för människor? Förvånad

Carjos
0

#9 Ja precis min tanke nu när jag läste detta, har alltid hört att ceder är giftigt för smådjur.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

guanabana
0

#9 Whaaaaat! Har inte hört talas om det, känns jätte konstigt för det går att köpa i djurbutiker. Förvånad

Märket jag använder heter EasyClean, och spånet heter bara Cedar (men kollar man noggrannare i innehållstexten ser man att det är röd ceder). Det står dessutom ideal for hamsters, gerbils, hedgehogs… etc. Ja, ganska många gnagar och smådjur var uppräknade.

Jag har använt det i ett halvår och min guldhamster (OCH jag själv för den delen) har inte tagit skada av det, men jag ska ha i åtanke vad du just har sagt.

Jag googlade själv lite nyss och såg inget om att det är giftigt meeen jag såg att det är allergiframkallande (i alla fall för byggnadsarbetare som använder det i husbygge). Det gör bara saken ännu mer konstig, för jag själv är allergiker och astmatiker och jag har inte haft besvär av det. Kanske för att det just inte dammar, då utsätts jag inte så mycket för det. Men konstigt att min hamster inte har mått dåligt av det som gillar att gräva så mycket. Kanske det inte är så farligt då… Obestämd

Nåja, det har gått bra för oss hittills, så jag kommer nog fortsätta använda det. Men tack för att du sa till -  om jag nånsin skulle upptäcka nått konstigt hos min guldhamster så vet jag att jag åtminstone kan testa ta bort spånet och se om det gör skillnad. Men så länge det funkar så får det vara som det är. Glad

guanabana
0

Nä nu vet jag inte, googlade lite mer och hittar fler hemska texter om ceder. Det har aldrig slagit mig att det kan vara farligt då det säljs av djurbutiker och påsarna är just riktade till smådjur.

Nu har jag en riktig funderare att tänka på. Läste något om att det är farligt för smådjur då de har svårt att smälta spånet om de äter det. Och om de kissar på det så reagerar urinet med cedern och bildar giftiga ångor. Kanske jag inte har märkt nått problem för att jag har en välventilerad Bur och för att jag aldrig har sett henne varken kissa på spånet eller äta det.

Bra att veta ändå nu, för skaffar jag en ny hamster i framtiden som gärna kissar lite varstans eller äter spån så kan det kanske bli problem.

Eftersom jag har hittat senast i sommar en pälsänger i lägenheten så vill jag gärna fortsätta använda spånet ett tag till i alla fall. Pälsängrar har en väldigt lång livscykel, typ ända uppemot ett år senare kan ett ägg kläckas som man missat när man städat - och så är man tillbaka på ruta ett.Skrikandes

Så länge det går bra med min hamster så använder jag det, typ till jul kanske räcker för att vara på den säkra sidan med ohyran. Det bästa hade varit att få läsa vad en veterinär tycker, de är säkert kunniga på sånt. Det mesta som skrivs om det verkar vara på forumtrådar och privatsajter känns det som.

Wand
0

#11-12 Tja, sålänge varken ni eller djuren besväras av det så är det kanske ingen fara. Men jag tror jag ska lägga idén med ceder på hyllan tills vidare, ska också rådgöra med en veterinär något i framtiden. Det är väl antagligen "det farliga" i ceder som håller ohyran borta också kan jag tro. Förvånad Läste även någonstans att det endast är spånet som är farligt, inte t.ex möbler gjorda av röd ceder. Kanske för att de lackeras och stänger inne "det farliga"? Tja, jag vet inte. Men det låter som sagt helskumt att det säljs för smådjur.

Å andra sidan så får man ju även tänka på att t.ex hamstervadd säljs och rekommenderas…

Jonaflax
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Nu är det ju inte aktuellt längre, men ett saneringstips för just akvarium kan vara att skura ur med nåt starkt, skölja och fylla helt med rent vatten och tillsätta en rejäll skvätt Ajax, eller ännu hellre klorin, och låta stå ett par dar innan man sköljer ur alltihop.

Skulle inte tro att kryp överlever både dränkning och en massa kemikalier. Blanda dock inte klor med andra medel, då kan det bildas gas som är giftig att andas in.

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

Wand
0

#14 Jag tänkte skura med alsolsprit, men jag fick aldrig tillfälle att köpa hem det i tid så jag tog några ajax-kurer och lusmedel som sagt. Tror det blev rent, men jag är inte helt säker på att det fanns något levande kvar innan "saneringen" heller, dock alltid bra att göra lite extra liksom. 

Hade dock ingen aning om att klor blandat med andra medel kan bli giftigt, värt att tänka på för framtiden!

Wand
0

Förresten, nu när vi ändå diskuterar att skura ur akvariet och det känns lite onödigt att starta ny tråd för detta, hur brukar ni göra när ni städar buren/akvariet? När ni byter spån, brukar ni skura ur med klor/något skurmedel innan ni lägger i nytt, eller skurar ni bara ur ibland? Och hur ofta städar ni? Kommer byta sandskålen varannan dag, och det är ju där hon kissar, men ja.

guanabana
0

#13 Ja, precis, tänkte också på att det säljs hamstervadd trots dess farligheter. Tungan ute

Och som du säger är det nog just det farliga i cedern som håller borta ohyran.

Ceder verkar vara farligast för människor när man andas in det, och möbler gjorda av ceder dammar väl inte så mycket. Byggnadsarbetare som arbetar med ceder och borrar i det riskerar andas in rätt mycket damm, så det är klart att det är inte så bra för dem. Så, det kanske inte är själva spånet i sig som är farligt utan hur stor risk det är att man andas in ämnen från cedern.

guanabana
0

#16 Jag har en guldhamsterhona i en typ "mellanstor" Bur (större än minsta kravet, men inte jättestor bur).

Jag har två städformer

Storstädningen: då jag städar ur allt, rengör med diskborste, oparfymerad diskmedel, varmt vatten och ibland ajax allrengöring. Jag vill inte använda för kraftfulla grejer som luktar eller på annat sätt kan ge irritationer. Just ajax har funkat bra, hon verkar vara ok med det. Storstäder gör jag varannan vecka. Jag vet, det kanske känns som lite länge men det funkar med min renliga hamstertös. Hon kissar bara i sandskålen och så småstädar jag därimellan. Med min burstorlek funkar det och den rikliga spånmängd jag ger, men hade jag haft mindre Bur hade det varit varje vecka.

Småstädning: Jag skopar ur bajs, byter/lägger till mat, kollar efter eventuell färskföda som hon kan ha gömt undan… Det gör jag då och då. Småstädningarna förlänger tiden mellan storstädningarna.

Och så klart rengör jag sandskål och vattenflaskan varje dag. Jag testade rengöra sandskålen varannan dag som jag fått som ett pengasparande tips, då det sägs gå bra för hamstern, men jag tyckte hon fick så ovårdad päls när sanden inte byttes dagligen. Jag rekommenderar att byta dagligen, men visst, ibland händer det att jag hoppar över nån dag och det går ändå bra. Du kan ju testa varannan dag och märker du om hennes päls blir ovårdad är det bara att byta oftare. Glad