Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 795 ggr
Rebbie
0

Lämplig mängd barnmat? (+andra matfrågor)

Hej, jag undrar hur mycket Barnmat som är lämligt att ge hamstern? Är det ok att ge bara Barnmat som dagliga mat (förutom gnagarblandningen) eller borde man ha med t.ex. grönsaker? Har hört att barnmaten är fet och vill att min hamster ska ha en hälsosam vikt. Hur ofta bör/kan man ge Barnmat, och hur mycket är lämpligt per gång? Min hamster är snart 1 år om ålder har någon skillnad.

Och andra frågan, är det ok att ge hamstern 1. paprika och 2. tomat? För jag har läst att man kan ge det och att man inte kan ge det, från olika håll. Vad stämmer angående dessa?

Tacksam för svar :)

goldenhamsters
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Barnmat är precis som du skrev, fet mat. Så det ska man inte ge varje dag om inte hamstern är väldigt underviktig.

Men en gång i veckan ungefär går det bra att ge ca 1-2 tsk Barnmat.

Jag brukar frysa in Barnmat i så kallade iskuber och ge en iskub varje lördag som lördagsgodis Glad.

Tomat går bra att ge och paprika med, fast grön paprika ska man helst skippa men de andra fägerna går bra.

Mvh Alicia.

Rebbie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Okej, tack så jättemycket för svaren! :) Vilken kul idé att frysa in maten i kuber som lördagsgodis Skrattande Kanske ska införa det här hemma om jag får stjäla idén från dig!

Odette
0

Ja det var ett bra tips faktiskt, att frysa in och ge som godis! Lördags snack Tungan ute För mig som har många hamstrar är det lite annorlunda dock, en stor burk Barnmat går åt till ungefär halva gänget så lite beroende på om jag har ungar och ungdjur/gamlingar hemma går det åt lite olika mycket. 
Men det är bra att ha som princip att det ska vara tillskott, inget man ger varje dag med andra ord :)
Och gärna i mindre portioner så att man inte övermatar de små liven.. vet själv hur lätt det är att ösa matskålarna överfulla haha

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_