Ny med hamster ,tänkte para min hamster.
Hej! Imorgon eller om några dagar så ska jag köpa en rysk vintervit dvärghamster! (: Jag är ny med att ha hamster,har aldrig haft det förut men jag har en kanin och har haft massor med möss! Hamstern jag kommer köpa är ju då en unge men tänkte para henne när hon är ca 4 månader? Mina frågor är ; Ska jag köpa hanen efteråt då eller samtidigt?, Har hört att många säger att det blir bråk mellan hanen och honan om de inte har varit med varandra sedan födseln eller liknande. Men vadå ? Man måste väl kunna para dom även fast att de inte har träffats förr? Lite förvirrad. Min andra fråga är; Är det väldigt jobbigt? Har avlat med möss och så förut, någon som vet om det är likadant ungefär? Är det lätt att se om det är hona eller hane?
Tacksam för svar! Ha det gött :D
MVH Wilma

Kan väl börja med att säga att dvärghamstrar enligt lag ska bo två och två. Så min rekommendation är väl att köpa två honor till att börja med.
Sen tar det ju till hamstern är fyra månader innan hon kan paras och under tiden bör man ju ta sig en funderare om hon är bra avelsmaterial
Köper man hos uppfödare bör man se till att stamtavlan är bra och under tiden kontrollera så hamstern är frisk, sund och trevlig.
Sedan kan man börja koncentrera sig på en hane. Han ska ju funka i färg med honan, beroende på vad man har för avelsmål med parningen. En kompatibel stamtavla, så det inte ligger släkt eller sjukdomar bak i linjerna.
Men jag tycker inte att man köper in ett nytt djurslag med siktet inställt på avel. Utan man skaffar dem först och ser ifall djuret ens passar för en, och ser om man trivs tillsammans.
Sedan kan man börja fundera på avel.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja,jo det har du helt rätt i. Men jag undrar, kan man köpa en hane efteråt, som aldrig har träffat honan ?
MVH Wilma
*putt*
MVH Wilma
#1 Innan du ens funderar på avel så borde du läsa allt du kommer över om den hamster sorten du tänker skaffa.
Jag håller helt med Ulirika.
Möss och hamstrar är ju heller inte samma sak, dom har olika genetiker och levnadsätt.
Inrikta dig först till att ha dom som sällskapsdjur sen när du kommit underfund med att detta är ett djurslag som passar dig, då kan du börja fundera på avel.
Ok! Har läst så mycket jag bara kan hitta. Tack för svaren.
MVH Wilma
Jag ska köpa min hamster/ mina hamstrar idag. Men frågan är, (jag ska köpa hona) Ska jag köpa två eller en? Kan de leva en ? Några som jag vet har hamstrar,de har bara en. Vissa säger att man ska ha två o vissa säger att de oftast biter ihjäl varann om man har två, varesej det e två honor eller två hanar.
MVH Wilma

Återigen hänvisar jag till lagen om att dvärgar ska bo i par. De går under samma lag som råttor och marsvin.

Allt du frågar om är sådant man borde ha klart för sig ett bra tag innan man skaffar hamster. Tycker det är synd att läsa om folk som är så dåligt pålästa.
Dvärghamster ska enligt lag bo i par eller grupp. Så köper du hona bör du ju alltså köpa 2 honor. Ska du köpa egen hane bör du alltså köpa 2 hanar. Och dessutom vara beredd att sära på dessa om de börjar bråka så i "värsta" fall vara beredd att sitta med 4 olika hamsterburar. Att ha inställningen att "det är bara att sälja om…" tycker jag inte är okej.
Mvh Ellenfyrkant
Nej herregud! Jag har verkligen inte inställningen "det är bara att sälja om" Är beredd, har flera olika fina hamsterburar i värsta fall. Jag visste att det var enligt lagen att ha två,vet varför inte riktigt varför jag frågade,kanske för att de i djuraffären sa att det var bäst att ha en även fast att lagen lyder minst två
Jaja, nu vet jag att jag ska köpa två st. Tack för svar!
MVH Wilma

#9 Menade inte nödvändigtvis att du hade den inställningen men jag vet att det är en vanlig inställning ovch tycker absolut du bör vara beredd på att sitta med 4 hamstrar i varsin Bur i värsta fall. Det är ju också möjligt att låna hane utifrån.
Sen är inte allt vad lagen säger helt korrekt så man behöver ju eget vett också. Men personalen på djuraffärer brukar inte vara några duktiga uppslagsböcker, de kommer allt för ofta men fel info.
Mvh Ellenfyrkant
#10 Ja,precis. Men jag ska inte avla på mina hamstrar ännu, utan jag väntar och lär känna de lite bättre och ser om de är okej att avla med.
MVH Wilma
#11 Blir väldigt glad att se någon som tar till sig råden istället för att strunta i dom och bara köra på endå. *Tummen upp*
jag har en snart 2 ryska vintervita dvärghamster hanar och bor strax utanför göteborg
om du vill låna alltså men ingen av dom är reggad, har stammtavla eller något sådant men det är bara att säga till så kan vi nog årdna det
menade inte stammtavla m.m. utan att låna kom på efteråt att det lät lite fel
Får jag fråga varför du ska para hamstrarna?
Det är nog det som de flesta här undrar med sina frågor. Vad vill du komma med i din avel, varför borde just dina hamstrar paras?
Du skriver även att du läst så mycket du kan om det men ändå frågar du många väldigt vanliga frågor som lätt går att hitta svar på.
#16 Har du inte läst mina andra inlägg? Jag ska inte avla på min hamster ännu.
Det var fel av mig att köpa hamster innan jag hade läst tillräckligt,men nu är det gjort. Dessutom har jag läst mer nu, och kan hyfsat. Jag lär mig nog mer och mer med tiden.
MVH Wilma