Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningvintervit
Läst 1755 ggr
Jonaflax
0

Ensam=olycklig? Funkar ny kompis?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag blev tvungen att sära på våra nya dvärghamstrar då det visat sig att de trots allt är av olika kön.

Suck…

Finns det en chans att de skulle kunna trivas ihop med nya kompisar om vi köpte varsin ny åt dem? De är bara knappt sju veckor.
Inte helt lätt iofs, då jag bor tokigt. Inga uppfödare här, och 15 mil från närmaste zoo-affär.

Har hamstrar annars glädje av att bo i en avdelad större Bur, där de kan nosa på varann genom galler?

Blir de olyckliga av att vara ensamma? Jag har ju läst mig till att alla dvärghamstrar inte bryr sig om att de lagligen ska leva i par :-)
Antar att det ofta inte funkar, eftersom djuraffärerna avråder från att ha två, men jag ville ju att mina skulle få leva ihop.

Vill gärna höra om era erfarenheter av att sätta ihop hamster med ny kompis (vintervita).

**Besök mina kaniner på hemsidan och i bloggen. **

mocchino
0

Det är jätte svårt det där. Det kan verkligen gå åt vilket håll som helst. Själv har jag mer lr mindre bara hona/hane som bor ihop. Har sedan 4 bröder som bor i grupper om två. I ena buren är dom jätte mysiga med varandra och sover ihop och gör mer lr mindre allt ihop. I andra buren så sover dom aldrig ihop och de smågnabbas mer lr mindre varje dag men jag har inte hittat några småsår på någon av dom.

Systrarna till dessa 4 grabbar satt ihop men dom bråkade så pass mycket att dom var tvunga att säras på. Ena honan sitter numera ensam då jag inte har nån att sätta ihop henne med och sen så vet jag inte heller hur gammal hon är så vill inte sätta in en ung hona lr hane till henne då jag inte tror att det skulle sluta så bra. Andra systern fick flytta in till en hane, båda för gamla för att få ungar.

Sist jag var i göteborg köpte jag och en kompis med oss fyra hamstrar med hem. Två mandariner som var systrar och två pearl som var systrar. Hon tog en mandarin och en pearl och jag gjorde likadant. Då dom bara var ca 6-7v så satte vi ihop våra honor dom hade ju trots allt precis blivit av med sin syster så dom var ju vana att bo ihop med nån.

Mina var jätte söta ihop och sov ihop och jag hörde inget bråk alls under hela natten och hela dagen. Kollade till dom innan jag åkte till jobbet och allt var frid och fröjd, sen när jag kom hem från jobbet, dvs ca 4 timmar senare så var pearl honan ihjälbiten.

Kompisens två honor bodde däremot ihop utan problem och det var inge bråk alls så där gick det hur bra som helst! :)

Så det kan verkligen gå hur som helst. Det är jätte svårt att ge ett bra tips. Det finns ju inga garantier åt varken något håll kan jag tycka. Bara önska lycka till!

// Nathalie

Jonaflax
0

Hm, kanske ska låta det vara som det är…
När det nu ändå är ett lotteri.

Tack för din input!

mocchino
0

Folk får mig att känna mig så hemsk när jag sitter och säger att de flesta dvärgar faktiskt inte funkar ihop och det är så att jag själv börjar tycka det är lite hemskt att jag mer propsar på att man ska köpa EN dvärg hamster än att köpa två men det är ju inte så att jag säger det för att vara elak mot hamstrarna utan det är ju av både egen erfarenhet och andras som dom delat med sig av!

Visst hade det väl varit bäst om dom nu varit så gulliga och trevliga mot varandra som lagen säger att dom ska vara!

// Nathalie

Jonaflax
0

Ja, det vore ju roligast. Jag hade med i planeringen att jag skulle kunna bli tvungen att sära dem nån gång, men nu blev det ju väldigt snart när jag tyckte att den ena började få kulor.

Verkar som om honorna är svårast att samsas?

mocchino
0

Ja jag tycker nästan det. Fast hanarna kan bråka bra dom med.

// Nathalie

WilmaP
0

Jag har en dvärghamster. Jag har hört så många som har sagt (och jag har fått rekomendationer) att det är bäst att ha en. Jag ville inte riskera bråk,som kan leda till döden. Ägnar mycket tid och kärlek åt hamstern istället.

[Emma--]
0

Och jag hör till gruppen som tycker hamstrarna ska få en chans att bo med någon.
det är synd att djuraffärer ska göra såna misstag.

Sen kan jag ju tänka mig att det är ett större lotteri när man köper från djuraffär. För då är det nog inte alla som är så noga med vad dom avlar på för temperament.

Charlie2006
0

Ibland funkar det och ibland inte, sen kanske det funkar med ena hamstern men inte andra, det är kemi där också. Har själv lyckats sätta ihop bebisar med 4månader -1 års hamstrar, utan störe problem. men då är dom äldra oftast dom jag själv fött upp, som är avlade för att gå i grupper.

Jag är även sån som vill ge dvärghamstrarna en chans att gå i par, gärna i grupp. Då det är vad dom gör i det vilda. Har även haft hamstrar som blir deprimerade och slutat att äta när dom lever ensamma. Då människor aldrig kan ersätta en hamsterkompis.

Har själv en grupp på 5 stycken i samma Bur, och man ser värkligen hur mycket dom trivs tillsammans. Har aldrig varit bråk i den gruppen.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Jonaflax
0

Kanske har det också att göra med vilken storlek på Bur de har, och möjlighet att gå undan osv…

Vet inte än hur jag ska göra. Beror lite på om jag kan få tag i någon mer hamsterunge. Jag tycker ju också att det vore bäst om de fick ha kompis.

Tänkte snickra till en riktigt stor Bur, med två fack. Håller på att klura ut hur jag ska få ihop den :-)

Där blir iallafall redigt med yta till de små.

[squash97]
0

det är ju jobbigt att många i djuraffärerna är så okunniga då det får konsikvenser för dom som köper därifrån vad det än är…Obestämd

[Doario]
0

Jag har en ung hona och en hane i samma Bur (ej syskon). Dom trivs jättebra med varandra och har aldrig hört dom skrika. Visst det blir lite gnäll om vem som får mörkaste hörnan i huset men annars så sover och leker dom ihop.

Det handlar nästa bara om tur. Det funkar ju aldrig att ha två olika kön i en Bur utan att det blir ungar 24/7 men de trivs ihop utan att ha gjort något sexuellt :)

goldenhamsters
0

Men många djuraffärer köper från grossister och där är faktiskt dvärghamstrarna mer aggressiva för det mesta. Då är det mindre chans att de klarar av att bo med någon. Det slutar ofta i bråk, ibland stora bråk som leder till döden.

Därför rekommenderar djuraffärerna att de ska bo en och en. Annars får de klagomål för att dvärghamstrarna inte klarar av att bo tillsammans. Men visst borde de ändå få en chans, det står ju ändå i lagen.

Jag tycker att man ska försöka ha dem minst två och två och endast avla på dem som klarar av det (kanske vid 4 månaders ålder) och inte avla på de dvärghamstrar som lever ensamma och som inte är vana med en dvärghamsterkompis eller som inte klarade av att leva med någon. Tror det blir lite så att man avlar bort flockdjursegenskapen då. Fast det är ju många uppfödare som såklart tänker på att bara avla på dvärghamstrar som bor tillsammans med någon. Men jag tycker fler borde tänka på det. Glad

Mvh Alicia.