Lite problem med min hamster ..:s
Har vissa "problem" med min guldishane kan man säga och jag tänkte ifall jag kunde få lite hjälp härifrån.
Han är en Djuraffärshamster och har inte blivit hanterad så mycket under sina 4 första månader (före vi fick honom). Han biter inte, fräser inte eller hackar med tänderna (? vet inte om hamstrar gör det? iaf marsvin) MEN han är inte social. Han gillar inte att bli lyft, söker aldrig närhet och så vidare. Han är redan 10 månader och vet inte om det går att få honom social? Är det för sent eller går det ännu? Vill gärna få honom att uppskatta närhet eller hur man ska säga. Att han själv ska tycka om att vara med människor (främst mig alltså). Har försökt att ha något gott i handen, han kommer fram och tar det om han är i buren men springer bort om han är utanför buren, om han tar det går han bara fram och tar biten och sedan direkt tillbaks in till huset. Han kommer inte fram till handen annars bara, och kryper inte upp i handen liksom. En liten godbit i handen intresserar honom inte när han är ute (har läst att man ska få honom att förknippa att komma fram till handen med något bra). Om någon har socialträningstips som är effektiva tas de tacksamt emot!
Någon som kan hjälpa? :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har han en stor Bur? I fall han har det kan han tycka att din hand är ointressant.
När jag lär hamstrar att klättra upp för handen så brukar jag ha armen i buren så det blir en bror upp från buren. Jag lägger hamstern rätt högt upp på armen så den kan komma ur buren med hjälp av att klättra lite på armen. När det fungerar så lägger jag hamstern lite längre ner på armen så hamstern för klättra lite mer för att komma ut. osv. Till slut har jag bara armen där. Förhoppningsvis har hamstern lärt sig att armen är en rolig klättersak som gör att man kommer ut från buren
. Det har fungerat superbra för mig!
Hoppas det fungerar för dig
.
Mvh Alicia.
#1 Tack så jättemycket för tipset, väldigt smart ju!
Har inte testat det förut men ska prova så snart som möjligt.
Nej han har ingen stor Bur, han har en Mini Duna men jag försöker inreda den så roligt som möjligt förstås. När jag sätter ner handen brukar han först komma och lukta lite, ganska försiktigt i och för sig men ändå. Sedan brukar han gå och göra nåt annat…
Men som sagt ska testa :D
..putt
någon som har ännu fler tips? (:
Bra fråga, det där med hur pass sociala de är har ju ganska mycket med personligheten att göra också. Har själv haft en hamster som var totalt ointresserad av mig och hon var så livet igenom.
Det enda tips jag kan ge är väl att umgås med honom, ju mer desto bättre. Men funkar det inte så är det nog inte så mycket att göra åt tyvärr. En del har helt enkelt inget intresse av sin husse/matte, å det heller ju inte bara hamstrar.
Men visst är det tråkigt med ett djur som inte vill ha någon direkt kontakt, lite uppmärksamhet vill man ju ändå få :/
Hoppas att ni kanske kan komma varandra lite närmare iaf, önskar dig lycka till. Tålamod är alltid bra :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#4 Tack så mycket, jag hoppas också att vi kommer varandra närmare så småning om. Ja, problemet är inte så stort om det är så att han bara har en sådan personlighet som gör honom osocial och inte intresserad av mig, men däremot ser jag det som ett stort problem ifall detta beror på att han förknippar händerna (osv…) med något dåligt! Alltså att han har blivit rädd för att hanteras och ser det som en "fara". Han går att lyfta upp, bits inte men han tycker nog inte om det. Vet inte om han är direkt rädd men han trivs mycket bättre i sitt hus än utanför buren, vill inte direkt komma ut tror jag.
Tack för tipset som sagt #1, försökte men tyvärr funkade det inte så bra med just Diezel. :/ Men tänker från och med nu få honom att förknippa händerna med endast något bra! Dom enda gångerna han ska ha att göra med min hand är när den är i buren helt stilla (t.ex. i någon ställning som han kan krypa under, leka vid liksom) och kunna i egen takt gå och lukta osv. Sedan kommer jag också att ha en liten godbit på handen när jag har den stilla i buren, så kan han förknippa det med något bra att komma och undersöka handen… Hoppas detta fungerar! Sedan blir det mer "hanterings-övningar"…
Ja men det tycker jag låter bra, att han kanske kan lära sig att det åtminstone är bra att gå fram till handen och kolla om den har med sig något gott. en osocial hamster som inte riktigt känner sig bekväm i ens närhet behöver inte alltid vara rädd. Utan mer obekväm med situationen. Kan man jobba bort det så han kan springa i buren och bara reagera på ens närvaro på ett positivt sätt så är det toppen!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jag köpte en djuraffärsguldis för runt 2 år sen.
Mot mina principer eller vad man ska säga, tycker inte om att köpa
djur från djuraffär. Men till sak.
Han var riktigt sådär att nuddade du honom så la han sig i "anfalls ställning" och nästan bets. Jag trodde efter även ett bra tag att han var ett hopplöst fall och att han alltid skulle vara så att jag inte kunde ta i honom och sådär.
Nu efter runt, eller över, 2 år så är han min underbaraste guldis.
Han älskar när man klappar på honom, dock vill han bli uppbärd först. Och är hur trevlig som helst.
Han blev mycket bättre med tiden, man måste väl helt enkelt ha tålamod!
Lycka till!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Tack så supermycket för tipsen! :)
Ja nu börjar det gå bättre, i samband med att jag testade hamster/smådjurs-agility här en kväll :) Det var så roligt att hålla på med, äntligen ett sätt att aktivera sin hamster tillsammans med en själv. Annars brukar jag mest sätta honom i bollen och så får han springa runt men detta var ju något vi båda kunde göra. Och samtidigt vänjde han nog sig att vara nära handen som visade sig ofarlig, och att det betydde en liten mandelbit att komma fram till den. Han vågade vara nära, vågade undersöka och säkert första gången som han ordentligt kröp upp i min hand. Är jätteglad att det funkar. Ska fortsätta med smådjursagility definitivt.
Men han ÄLSKAR mandel, dock är det ganska fett för hamstrar har jag läst ( + att om man ger en hel mandel sätter han den direkt i kindpåsarna) så jag började skära mandel i små små bitar som man kan ge ur handen, då kan han äta upp det och så fortsätter vi med träningen istället för att han ska hålla på och spara godbitarna… Då är han i alla fall motiverad att komma fram till handen.
Hoppas han blir mer social (också utan godis) och ni får gärna komma med tips fortfarande om ni har några!