Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 906 ggr
[Momiji]
0

Hjälp med Freedom

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I april i år köpte jag min guldhamster Freedom. Han hade nyss kommit in till djuraffären så personalen hade inte hunnit börja hantera honom. Alla andra djur som jag köpt där har varit mer eller mindre handtama när jag köpt dom så jag vet att dom behandlas bra av personalen. Men jag får aldrig Freedom tam. Jag har haft han nu i snart 5 månader, och jag har verkligen försökt. Jag har haft buren stående så han ska kunna vänja sig vid att jag är i närheten, hanterat honom och sett till så att han har ordentligt med aktivering. Men det går inte.

Har ni något tips på hur jag kan göra?

kaizoR
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur visar Freedom att han inte är tam egentligen? Beskriv hur han reagerar när du sträcker in handen i buren, tar upp honom och vad han gör när ni är ute tillsammans för aktivering.

[Momiji]
0

Han bits, hårt! Sen springer han iväg och gömmer sig. Detta händer varje gång. Är altid försiktig när jag går fram till honom och pratar lungt för att inte skrämmas, och jag väcker han aldrig när han sover. Detta har funkat med dom andra hamstrarna och efter bara ett litet tag har dom självmant kommit upp. Ville(som nu tyvärr har dött) klätrade upp på min axel så fort jag öppnade buren, och jag hade han lös i lägenheten utan problem. Nog för att han vart otroligt tam och jag förväntar mig ju inte att Freedom ska vara likadan(2 helt olika individer). Men det känns så hemskt när man ska ta en ordentlig myskväll med alla djur och Freedom bara bits och springer iväg. Försöker alltid börja med han så jag inte ska lukta så mycket från dom andra djuren om det är det som skrämmer honom(har ju inte ut alla djuren tillsammans). Det känns så orättvist mot honom att dom andra djuren får så mycket uppmärksamhet och han bara sitter i buren och inte vill vara med. Han har ju sina tunnlar, Hjul, bollar och gungor, men det känns ändå så fel på något sätt

Roxie
0

Det är jättesvårt med sånt här. En av anledningarna till att jag avråder från att köpa på djuraffär. Det kan mycket väl vara så att hans föräldrar och eventuellt släkt bakåt har varit aggressiva, men detta är inget som grossister uppmärksammar, utan de avlar ändå. Tyvärr.

Jag vet inte vad mer du kan göra, faktiskt. Tror inte du kommer kunna få honom mer tam eftersom det gått 5 månader och det inte gjorts några framsteg. Mycket tråkigt :(

// Sofia

Roxie
0

Det är jättesvårt med sånt här. En av anledningarna till att jag avråder från att köpa på djuraffär. Det kan mycket väl vara så att hans föräldrar och eventuellt släkt bakåt har varit aggressiva, men detta är inget som grossister uppmärksammar, utan de avlar ändå. Tyvärr.

Jag vet inte vad mer du kan göra, faktiskt. Tror inte du kommer kunna få honom mer tam eftersom det gått 5 månader och det inte gjorts några framsteg. Mycket tråkigt :(

// Sofia

Roxie
0

Hoppsan, blev massa dubbelinlägg!

// Sofia

[Momiji]
0

Jo, misstänker att det kan vara något genetiskt eller att han kanske blev dåligt behandlad innan han kom till affären. Något av det måste det väl vara eftersom han blivit behandlad på bästa sättet från att han kom in till djuraffären fram tills nu. Får väl se till att han har det så bra han kan under resten av sitt(förhoppningsvis långa) liv. Känns dock synd att inte kunna kela med han, för jag är otroligt fäst vid han.