luktar hamstrar?
en lite dum fråga kanske *s*
nu ska jag ju bara ha en guld, kanske max två (i olika burar förstås) åt gången så jag oroar mig inte ett dugg för hamsterlukt.
men jag undrar, ni uppfödare som har ganska många hamstrar, luktar de mycket? hur ofta städar ni till hamstrarna & hur gör ni då?
själv har jag ju möss & råttor så en hamster lär inte märkas här.. men vet att det kan vara knivigt ibland att hålla djurlukten nere..
höll på att städa lite nu och frågan bara ploppade upp och nyfiken som jag är så måste jag ju fråga… *S* har ju bara träffat hamstrar enstaka gånger och har inte tyckt att de luktar något direkt..
Har haft tjejhamster och killhamster, tyckte faktiskt tjejhamster luktade mer .. allafall under brunst xD Blev tillochmed allergisk >.<
Honor luktar mer än hanar, men de luktar lååååångt ifrån lika mycket som möss och definitivt inte som råttor.

En hamster som bor i en Bur som hålls ren luktar inte. Honor luktar när de brunstar, några timmar vart fjärde dygn. Inte ens vårt hamsterrum, där det bor både guldar och dvärgar, luktar någonsin otrevligt. Hur ofta man byter Bottenmaterial är lite olika beroende på vad man använder för sort (spån byter vi oftare än toalätt t ex), om hamstrarna använder sin toalett behöver man inte byta bottenmaterialet lika ofta. Men dagligen går man ju där och plockar bort färskfoder som inte gått åt, byter Sand i toaletterna, fyller på vatten etc.