Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 7231 ggr
Chie
4

Bada hamstern?

Hejsan!

Jag har hört att man kan bada sin hamster,men jag har aldrig vågat prova med Chie.

Är det nödvändigt att bada sin hamster? Har ni gjort det?

Jag tycker synd om dom stackars hamstarna på youtube som hela tiden försöker komma upp till kanten på badkaret,

är det djurplågeri?:S

Saraah-s
0

nej såklart du inte ska bada hamstern !
dom kan ju ha sandbad men inget annat

http://www.scattred.snabber.se

Vintervit
0

nej! jag tycker inte att du ska bada hamstern. sandbad räcker.

[LoveNasse]
2

Klart man kan bada sin hamster :) Ni vet väl att hamsterns kindpåsar är till för att både förvara mat i och användas som flytkuddar med luft i om hamstern ska passera en bäck eller liknade i det vilda. Jag badar min guld ca 1 gång i veckan och det funkar jätte bra. Både bra motion och han blir renare. Ni vet väl föresten att det säljs speciellt hamster schampoo i många djuraffärer. Använder inte det själv men att det finns är ju ett tecken på att man kan bada sin hamster.

Var bara noga att torka den JÄTTE noga efter :)

Royalz
0

#3 Herregud! Man ska verkligen inte bada en hamster! Det är stor risk att dom blir sjuka och kan tillochmed dö!

Allt som säljs till djuren är inte alltid bra, som tex hamster vadd.

Så bada för guds skull inte din hamster.

Saraah-s
0

Nej man ska ju inte bada en hamster … :o
kan dom änns simma ?

Chie
1

Tack för alla inlägg allihop! Hamstern är väll väldigt renliga djur?

Så det är hamstersand som gäller,Puh villken tur att jag frågade först! Eftersom 3/4 sa att man inte skulle bada sin hamster så tror jag nog på det.

Tack allihop för svar<3

Bella-R
0

#3 Låt bli o bada hamstern, det är helt onödigt! Att dessutom bada hamstern så ofta som en gång i veckan är ju helt galet.. Hamstrar ska inte bada!

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Chie
0

#5 (länk borttagen enligt regler ang djurplågerivideos/bilder)

Håller ni med om att det ser ut som djurplågeri?…:S

Royalz
0

#6 Japp hamstrar är renliga djur :) Tvättar dom sig inte är det nått som är fel. En skål med Sand funkar aldeles utmärkt för att dom ska hålla pälsen fin :)

Saraah-s
0

#6 japp det är bäst med sandbad och så håller dom sig ju oftast rena själva ;)

Bella-R
0

#8 Shit, hon låter ju helt sjuk! Sjuka människa.. helt vansinnigt! Hon använder ju dom som leksaker. Hamstrar ska INTE bada! En skål med Sand är allt som behövs för att hålla pälsen fin. Den människan kan inte vara frisk i huvudet.

Chie
0

11# Nää,tyckte också att det såg hemskt ut! Uh,räknas det som djurplågeri? det gör det enligt mig :S

Tur att jag hörde med alla här först,innan jag gjorde någonting,för lilla Chie betyder mest för mig.

Royalz
0

Vilken hemsk video :(

UlrikaD
0

Tycker det var jättebra att du frågade först. En hamster ska absolut inte badas i vatten. Den tvättar sig alldeles utmärkt själv.

[BARABAZ]
0

Normalt ska en hamster inte behöva badas, det bör i möjligaste mån undvikas. OM man nu verkligen måste det så är det inte det lättaste. En liten våt, hal hamster är det lätt att tappa om man inte är väldigt van, och efter badet är det otroligt viktigt att man ser till att den är helt torr innan den sätts tillbaka i buren. De är så små och blir lätt nedkylda. Så i första hand ska man alltid försöka lösa det på något annat sätt.

Ebba-A
0

Har badat min hamster en gång. Och det var efter hon haft diaré, luktade illa och man kunde inte ta i henne för hon var helt kladdig. 

Men inget man ska göra normalt, hamstrar har en ovanligt bra hygien och badning är bara onödigt då de dessutom kan dra på sig en ordentlig förkylning.

Värd på Choklad iFokus

emma071
1

putteliputt ;D

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

[catrud]
0

Det är ganska bra att bada hamstrar och andra gnagare eftersom att många hamstrar bajsar bättre både medans de badar och efter att de har badat.

Royalz
0

#17 Du behöver inte putta upp en tråd som det var nån som skrev i för mindre än 10 minuter sedan.

chocomian
0

Ett undagtag har gjorts här hemma också och då är det givetvis i nödfall man får "bada" dem.. men inte liksom lägga ner dem i föremål eller så, utan mer "badda" av smuts m.m från kroppen.

När Inis hade sin kull och de vad precis 5 v lade hon sig pladask i vällingen, och fick det i näsan, ögon osv.. och det är inte så bra, så jag tog ljummet (kroppstempererat) vatten och tog med handen lätt vatten och "sköljde" av henne försiktigt. Torkade henne REJÄLT efteråt så hon var torr och höll henne väldigt varmt efteråt.

Så enbart i nödfall man kan "badda" av ens hamster med ljummet vatten.

Ebba-A
0

#18 Nej, hamstrar ska inte badas förutom vid specialfall. De kan bli ordentligt sjuka. Då är det bättre att tvätta analöppningen med en bomullstuss med ljummet vatten om det nu skulle vara så, vilket jag inte tror på.

Värd på Choklad iFokus

[BARABAZ]
0

#18 Man ska absolut inte utsätta en hamster för en (för dem) så traumatisk sak som att badas bara för att de ska bajsa! Är de förstoppade finns det andra metoder.

UlrikaD
0

#18 Skulle vara intressant att veta varför du tror att det är så?

[catrud]
0

Man behöver ju inte lägga dom i mycket vatten och så torkar man dom ordentilgt efteråt och hamstrar i det vilda badar faktiskt i vatten då och då.

UlrikaD
0

#24 Undrar fortfarande vad du grundar det på att det är bra för dem?

nonisaga
0

I det vilda är ju en annan sak som gäller.

Har faktiskt skett undantag här hemma med, kommer inte ihåg varför för det var rätt länge sen. Men om det absolut inte är nödvändigt så ska man INTE bada dom. Dom kan bli förkylda och det kan ju leda till en sorgsam död. Så avstå från att bada hamster.

Bella-R
0

#12 Detdär är i mina ögon djurplågeri, ja!

kajsa08
0

Tur att jag inte hann se videon! Puuuh! Som många säger så är de väldigt renliga och har man en ren Bur och tillgång till sandbad så håller de sig rena!

De är som katter, väldigt renliga djur.

Imasy
0

Det där med att "bada" vid bajsning kopplar jag mer ihop med kattungar ;)

Fast då tar man ju en tuss tex och tvättar vid öppningen, och det gör man oftast när ungarna av någon anledning inte har en mamma, för då sköter ju hon bajsningen åt dem :)

bblomquist
0

Nej nej, alla som tror att hamstrar ska eller gillar att bada har fel..
Som alla andra säger; endast vid behov

[LoveNasse]
0

Min ena gillar det faktiskt. När man sätter honom på kanten hoppar han själv i vattnet. Trots att han kan gå upp fortsätter han att simma runt. I buren sätter han sig även ofta i vatten skålen. Konstigt but true. :)

Ebba-A
0

#31 Men det betyder inte att de är bra för de…

Värd på Choklad iFokus

UlrikaD
0

#31 Små barn skulle hellre äta glass och godis dygnet runt istället för vanlig mat. Betyder inte att det är bra för dem….

[LoveNasse]
0

Men varför skulle det vara "farligt" vatten är ju helt naturligt? En hamster dör väl inte direkt av att det regnar i det vilda eller?

UlrikaD
0

Det är otroligt stor skillnad på vilda djur och tamdjur. Vi har domesticerat våra tamdjur under väldigt lång tid. Det tar bort mycket av deras naturliga beteende.

Är som att släppa ut en chihuahua ensam mitt i skogen och tro att den ska klara sig. För vilda vargar överlever ju.

[LoveNasse]
0

nja det kan jag inte påstå är samma sak, men det är kanske som att släppa ut en Sibirien Huskey och den skulle nog överleva :P

bblomquist
0

Men LoveNasse, just hamstrar är det väldigt stor skillnad på tam eller vild..

Saraah-s
0

altså hur kan du sätta den i vatten ? eller änns låta den bada ?

[LoveNasse]
0

men shit, herregud mina eller jaa min den andra har jag ju inte kvar har badat hela tiden när jag haft den 2-4 ggr i månaden och han är fulltfriskt

[BARABAZ]
0

#39 Var glad för att han är det, men gör inte så i fortsättningen. Hamstrar ska inte bada i onödan, punkt slut.

emma071
0

#39 ska inte lägga mej i men för guds skull,Inger mer bar det är livshotande! man tror intte det men om den ser ut att gilla det nu men hur blir det sen,det kan ge efterskador har jag hört D:

Stå på dig,annars gör någon annan det

www.nouw.se/fuckingfuckface

kajsa_karin
0

Nej bada skall de inte göra. Okej har man ohyra så kanske man måste.

men inte annars. Var med om en tjej i vår parklek för massa år sedan som slängde i sin kanin i en Vatten pool. Klart att kaninen simma för att överleva. Men fy så elakt. Det är möjligt att en hamster kan simma i det vilda men jag vet faktiskt inte. Måste vara fruktansvärt stressade för en hamster att bada.

Bulba
0

#42 usch!

Jag badar inte mina hamstrar. Jag har badat Laban en gång då han hittat en nymålad teckning (vattenfärg). Han blev helt rosa på magen och det tyckte jag verkligen inte att han skulle slicka upp själv så då fick han ett bad :)

Chie
0

Hamstern kommer ju från "de vilda" det vill säga öknen.Där det är väääldigt varmt,då om det regnar. Villket det inte ofta gör.Så gräver dom väll ner sig?

Och om dom badar i öknen torkar dom väll ganska fort?

Jag har hört att man inte ens ska ta ut en hamster om det blåser lite lätt ute…

Royalz
0

Ta ut hamstern bör man bara göra när det är vindstilla och över 16 grader varmt.

Afrejd
0

Gammal tråd men tänkte fråga vad anväder man för Sand till sandbad? =) Min hamster är vit lh o ser ganska skitig ut i pälsen tips på hur man får han ren? =)

Amun-Ra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

46# samma Sand som du använder till chinchillor. Nu minns jag inte vad sanden kallas. Men de finns att köpa i djuraffärerna.

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

mjuhm
0

#47 Chinchilla Sand :)

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

[Bibbo]
0

ja använd tandborste som kam

[aammE]
0

Jag "badade" hamstrar på djuraffären där jag praktiserar. De brukar vanligtvis inte köpa in guldhamstrar från IMAZO men gjorde detta nu i alla fall för att efterfrågan var så stor, det var dock inget smart drag då ALLA som kom in hade jättemycket diarré så de hade bajsat ned varandra totalt (långhår dessutom). Så jag tog en blöt handduk och torkade dem rena med.

De är alltså INTE ute i butiken nu utan är i personalrummet så länge de äter medicin och ska sedan ut till försäljning när de är helt friska.

Lojs
0

#50 Var praktiserar du?

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[aammE]
0

#51 Gbg zoologiska, hurså?

Lojs
0

#52 Bara nyfiken, jag har precis börjat plugga i gbg och tänkte efter hand besöka alla djuraffärer som går att nå med spårvagn. =)

Lite mer on topic så använder jag sandlådesand till mina hamstrar, hade det funnits billig chillasand i lösvikt i närheten så hade jag hellre köpt det.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Amun-Ra
0

Man skall vara vaksam när hamstrar får diarre. Kan vara vet tail och detta är mycket smittsamt och i värsta fall dödlig….

[aammE]
0

#54 Ja, de äter medicin för just det. Vi kontaktade veterinär när de blev sjuka och det är därför de bor i personalrummet och inte med de andra hamstrarna.

Amun-Ra
0

#54 Det var ju bra att de är i ett annan rum!

Men då borde man säga det till kunderna att de har haft det och att det ev kan komma tillbaka om de utsätts för mycket sträss eftersom stress brukar vara pricken på iet om de har anlag för wet tail så att säga.

Jag fick hem en hamster en gång med wet tail och jag kan lova att jag blev arg när de inget sa om det i djuraffären. Jag åkte  tillbaka till djurraffären och krävde en ny hamster! En vecka senare när den ny vackra blackyellow hamster hanen kommit hem så var den död. Gissa om man blev förbannad. Från den dagen svor jag att alldrig köpa en hamster från djurraffär igen.

[aammE]
0

#56 Jadå, det ska jag säga åt dem. :) Ska jag alltså säga att de ska vara extra noga med att inte stressa hamstern då dessa har större risk att få diarré nu när de har haft det tidigare?