Dilemma på praktiken :/
Tycker att zoobutiken som jag är på är en relativt bra djuraffär, med undantag för vissa brister som jag upplyst dem om (men vill ej tjata för mycket, det är en praktikplats som jag är SÅ tacksam över att jag har för jag trvis verkligen med personerna som jobbar där, stämningen och gemenskapen är suverän). Problemet är att jag inte FÅR rekommendera två dvärghamstrar efter som att det har varit så många mammor som kommit in fly förbannade på oss när dvärgisarna har slaktat varandra och barnet blivit "skadat för livet" av synen.
Vad ska jag göra?
Hur är det om man säger att föreskrifterna säger att dvärghamstrar ska bo minst 2 och 2? Eller blir det samma sak? Det blir ju inte direkt rättvist mot djuren bara för att djuraffären vill slippa skäll. Men det kanske inte dom arga mammorna bryr sig om heller… Svårt det där :/
#1 Det brukar jag säga, att de är flockdjur men att det finns risk för att de dödar varandra eller behöver separeras. Då brukar köparna antingen köpa två dvärghamstrar och två burar eller bara köpa en dvärghamster.
Brukar rekomendera guldhamster om man bara vill ha en också.
Jag har mina dvärgar ensamma endast och rekomenderar det på jobbet också då i alla fall så har jag upplevt att det inte funkar! Har faktiskt aldrig varit med om att det funkar
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Är det inte med dvärghamstrar som med många andra smådjur? Att de bör sättas ihop med småttingar för störst chans att gå ihop senare och att de behöver vänja sig vid varandra? Eller finns det risk för farliga bråk ändå? Tycker det känns synd att man inte kan förse sina djur med en artfrände om de lever så naturligt. Man får väl skaffa större yta till dem då.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 Det är precis som du skriver och jag håller med i det. Men hos hamstrar kan även kullsyskon ryka ihop efter några månader, men jag ser det som att det är den risken man får ta när man väljer dvärghamster, annars bör man välja guldhamster anser jag.
Till TS: är djuraffärsägaren medveten om vad lagen säger?
Mvh Ellenfyrkant

Jag anser att det är en skyldighet att upplysa blivande djurägare vad lagen säger.
Man kan ju inte medvetet stå och ljuga en person rakt upp i ansiktet, som säljare har man ju ett ansvar. Även om många verkar strunta helt i det.
Affärer brukar ju tyvärr allt som oftast rekommendera fel saker, för små burar är ju en klassiker t.ex. Ska man då säga till folk att det är ok att ha kaniner i hamsterburar också? Marsvin och råttor ska ju också bo två och två, ska man säga till folk att man bör ha dem ensamma också för det finns risk för bråk? Det finns risk för bråk mellan alla djur, likaväl som människor.
Sätter man två människor ihop på för liten yta så kanske de också börjar bråka efter ett tag. Se gifta par.
Men skämt åsido, jag tror storlek på buren spelar stor roll. Om folk slutade trycka in dvärghamstrar i små safariburar så skulle de nog också ha bättre lycka med sina ihopsättningar.
Jag måste ha haft väldig tur med mina dvärgar. Har haft vintervita och robbar och alla har gått i par eller mindre flockar hela deras liv.
Har haft ett robbe-bråk men då bytte jag grupper och då fungerade de alldeles utmärkt ihop istället.
#5 Alright, var inte helt ute och cyklade då! Ja, jag skulle aldrig våga skaffa två djur som ska bo ihop utan att ha extra Bur ifall de inte skulle gå ihop. Sådant får man ju räkna med, och det bör man även upplysa köparna om. Annars som sagt bör man ju hellre rekommendera guldhamster som faktiskt ska leva ensamma.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#5 #6 Ja, som jag skrev ovan så upplyser man ju kunderna om vad lagen säger men jag får inte riktigt rekommendera två ändå, alltså jag får inte säga "Man måste ha två för lagen säger så, men det finns risk att det bråkar och man måste sära på dem." utan snarare säga "Det är lag på att dessa ska vara två, men det är stor risk för att de börjar bråka och troligtvis döda varandra om man inte särar på dem, därför rekomenderar vi en."Rekomenderar alltid som minst miniduna till dvärghamster och mellandunan till guldhamster som absolut minimum, säger alltid att det är bättre ju större de har efter som att det är aktiva djur, sedan är det "tyvärr" upp till kunden att själva välja Bur. 
Det kan ju vara så också att man får hem två alfa hanar.
Och det är ju inte kanske det bästa med tanke på att ingen ger upp.
Men de ska som sagt vara 2 o 2. Tycker faktiskt det kan räknas som djurplågeri om man inte i alla fall försökt.
Men alla är individer, vissa funkar inte ihop helt enkelt medan andra tvärt om inte klarar sig ensam.
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Men om du nu rekommenderar två och köparen köper två + två burar då borde ju djuraffären tjäna ännu mera på det?

O jag är ju den där "elaka" människan då som helst har mina vintervita dvärgar själva… har sett allför många exempel på att det inte fungerar, trots ultimata burar och inredning. Går det, så självklart ska de bo ihop! Men risken att det inte fungerar när de blivit könsmogna är för mig större, så jag väljer att ha ensam.
Att jämföra en vintervit dvärghamster med marsvin/råttor tycker jag är lite missvisande då de arterna verkligen är utpräglade flockdjur och mår dåligt utan sällskap, en dvärghamster kan må lika bra själv som i par/flock.
Jag tycker kanske att problemet ligger i att man har fel typ av djur och säljer, vintervita är par/grupplevande och ska enligt lag också hållas så.
Men kruxet är att man har avlar på fel individer och avlat bort egenskapen att fungera väl i flock. Vintervita (hybrider) som ju är vanligast på zoo är svåra att hålla på rätt sätt och då kan det vara lämpligt att bara ha en, men som zoo butik ska man alltid hänvisa till vår svenska lag oavsett om man tjänar på det eller inte. Sen är det upp till köparen om denne tänker följa vad lagen säger och zoo butiken rekomenderar.
Campbells och roborovski har inte lika stora svårigheter att bo ihop även fast det händer att fel individer hamnar i samma Bur.
Ska vi sen kolla på kineser så anser iaf jag att dessa inte ska bo ihop om man inte har en familjegrupp som går ihop.
Håller med #11
MVH Wilma