Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningcampbells
Läst 2128 ggr
mjuhm
0

Viktökning

Mina två honor, Paris & Liebe, är för magra.
Paris är gammal, 2½ år & hon var en riktig liten köttbulle när hon var liten, men med åldern minskade hon. Hon äter normalt så jag vet inte om man kan göra så mkt åt det.

Men min andra hona, Liebe är snart 5 månader gammal & det är snart dags för hennes första kull. Jag köpte henne från den superbraiga djuraffären inne i stan & då var hon väldigt mullig. Eller mullig & mullig, hon såg riktigt bra ut! Tills hon kom till mig. Jag ger henne precis samma mat som på djuraffären, dessutom samma mängd grönsaker/frukt & så som dom gav henne men hon ser ut som ett skelett! Hon är pigg, äter normalt hon med, men väger ca 15g. Dock är hon ganska liten. Men jag vill att hon ska vara i perfekt form inför hennes första kull.

Så vad ska jag ge för fet mat till dess två damer för att dom ska gå upp lite? Paris vet jag inte, men åtminstone Liebe.
Tacksam för svar!

mvh

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

mjuhm
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på henne dagen jag fick hem henne.

mjuhm
0

& såhär ser hon ut nu.

mjuhm
0

#2 fel bild,

Amun-Ra
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du skall försöka ge henne fetare mat som ex babymat nu en vecka framöver tillsamman med lite afalfagroddar,frukter grönsaker. 2 gånger i veckan lite kött produkter som ex rå nötmaletkött, eller kattmat av kött.  Som bebymat använd för 4-5 månader eftersom dessa är fetast samt inte innerhåller kryddor! Köp babymat som är gjord av rotfrukter. Istället för rå maletkött kan du ge babymat som innehåller kött. Babymat i frukt och bärform skall du avstå eftersom dessa är för söt.

Fast jag skulle rekomendera att du tar henne till veterinären för en kontroll så hon inte går och gömmer en sjukdom från dig (när hon väger så lite!

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

mjuhm
0

#4 Tack så mycket! Ska jag värma upp barnmaten så den är lite ljummen, eller ska den serveras kall?

Vetrinären ska jag prata med & framförallt besöka innan parningen. Men hon är liten, om man tittar på henne ser hon inte fullvuxen ut, som min hane gör som är ungefär lika gammal.

Alalfa groddar, vart får man tag på sånt?

Amun-Ra
0

#5 Afalfagroddar hittar du i matbutiker vid grönsaks och fruktavdelningen! Barnmaten serveras kall eller som rumstemperatur.

mjuhm
0

#6 okej, tack så mycket. Ska upp & handla redan nu:)

mjuhm
0

Har nu varit och köpt två burkar med Barnmat. Hittade ingen Barnmat gjord på rotfrukter, så det fick bli Kalops med potatis och Stuvade grönsaker med köttbullar. Tror ni det är bra?

Samt lite mysli som innehåller havre, vete & råg, som jag tänkt blanda ner i deras mat.

Amun-Ra
0

Jadå det vlir ok, Man kan även laga havregrynsgröt av laktosfri rödmjöl, men skippa saltet,servera kall. Man kan även blanda laktosfri matgrädde/grädde i vattnet som du lagar gröten av. Dock måste mjölken vara laktosfri annars kan hamstern få diarre som jag när jag dricker vanlig mjölk eftersom hamsterns kropp inte är gjord att tåla mjölksocker även känd för sitt namn laktos. Du kan även blanda laktosfri grädde i vattnet när du gör omelett till dem. Men som nämts tidigare glöm saltet och kryddorna.Skrattande

goldenhamsters
0

Vi kan byta hamstrar… Jag verkar ge alldeles för mycket och för proteinrik mat för mina hamstrar är tjockisar!

Ge mycket proteinrik mat som ärtor, ägg, syrsor, gräshoppor, mjölmaskar, rå köttfärs m.m. Barnmat är fet mat så det kan man också ge (fast ge helst i Barnmat för ofta ändå, det är lite som att äta bullar varje dag för att bli fet, fast det innehåller ju mycket bra ämnen också) Flört.

Mvh Alicia.

mjuhm
0

#9 När jag lagat omelett till mina har jag alltid använt den vanliga mjölken vi har, och mina har inte fått diarre Förvånad.
Men tack för tipsen!

#10 Haha.. De flesta av mina hamstrar har varit tjockisar, min hane som jag har, han är en riktig liten tjockis & väger ca 49g!
Vart finns mjölmaskar å så att köpa? Bara i djurbutikerna eller?:)
Men tack!

goldenhamsters
0

#11 Ja, men jag tror det går att köpa döda i vanliga affären också.

Men i djuraffären är det bara att lyssna dig till syrsorna som låter Tungan ute. Men de brukar hålla insekter vid reptilerna.

Mvh Alicia.

mjuhm
0

#12 Okej, tack för hjälpen!

mjuhm
0

Kan nu meddela att Paris har gått upp 5g!
Medans Liebe har jag inte hunnit väga, men ser tyvärr ingen skillnad på henne.

CamillaS
0

"Hon är pigg, äter normalt hon med, men väger ca 15g."

Menar du verkligen 15 gram? eller skrev du fel?

[Maijah]
0

Jag undrar samma som #15 ?? 15 gram är helt sjukt lite för en 5 månaders hona, och en kull ska hon inte utsättas för om hon verkligen är i så dåligt hull..

Mina leveransklara bebisar (5-6 v) vägde 15 gram när de kom. (Campbells). De ökar stadigt i vikt för varje dag.

CamillaS
0

Ja precis, min 5 veckors råttbebis som är ungefär lika stor som en hamster unge väger 99g Jag har mycket svårt att tro att du menar 15g isåfall är det alldeles för lite och en hona ska vara i bra hull för att få en kull.

mjuhm
0

#15, #16, #17, Jag har ingen aning. Hon väger säkert mer än så för min våg är ganska gammal & kan mycket väl luras. Ska köpa en ny våg & som jag skrev så ska jag besöka vetrinären innan parningen. Dessutom är hon otroligt liten gemfört med min andra hona & hanen. Så jag ska inte para henne förrän hon är i bra hull & vetrinären fått undersöka henne. Och för att vara exakt, är hon inte 5 månader, hon är 4mån. Men jag hoppas ni förstår vad jag menar nu.

[Maijah]
0

#18 Kan ju mkt väl vara så då! För jag tycker det låter jättekonstigt att hona i den åldern väger lika mkt som en normal 5 veckors dvärgbäbis :p

Det är ju självklart inte bra att göda hamstern heller, så ta det iaf lite lugnt med allt extra fettigt, såsom solrosfrön & mjölmask (95% fett i mjölmask!). Hon måste få tid på sig att växa klart i kroppen innan hon får en kull, och om det bara är massa fett på kroppen blir ju risken för komplikationer högre. Vissa hamstrar är så gott som fullvuxna vid 4-5 månaders ålder medans andra kanske behöver 6 eller t.o.m 7 månader innan de slutar växa Glad Tycker dock det är väldigt konstigt att hon inte verkar växa ordentligt, så du gör nog rätt i att ta henne till veterinären. Hon kanske mår dåligt? Håller tummarna för att det inte är något, kanske är hon bara otroligt segt utvecklad.

Väldigt fin är hon måste jag säga! :-*

mjuhm
0

#19 Okej, litar på vad du säger så ska följa dina råd. Glad

Hennes syster var lika liten när jag hämtade henne. Och jag har haft hamstrar som varit väldigt små, & dom har blivit över 1 år gammal. (Hade 3 stycken). Men jag ska se, & ifall hon inte kommer klara av en kull, så fixar jag en ny hona & använder Liebe till sällskap.

Ja, visst är hon! Kyss

[Maijah]
0

#20 Låter bra Glad

Djuraffärsdjur tenderar ju att leva lite kortare och vara lite mindre, men det är inte så konstigt då de ofta är väldigt stressade i affären som små, och kommer de dessutom från grossist så är det ännu värre. (Vet du om hon är privatuppföd och inlämnad till djuraffären eller grossittuppfödd?) Så det bästa är ju egentligen att avla på renrasiga djur, med stam så man vet att de är friska.

Gillar verkligen black på dvärgar, särskilt när de har sådär mkt vita tecken Kyss

mjuhm
0

#21 Hon är från en uppfödare, och jag har haft kontakt med uppfödaren. Samma med hanen som jag tänkt para henne med. Hon föder upp friska Campbells & hybrider & på fredag ska jag dit för att besöka henne, och eventuellt prata om Liebes parning och så, samma med hanen. Så det ordnar sig :).

Jo, nog är hon charmig nog med hennes vita där, tkr det är lite för mkt för att vara renrasig, så ska även ta reda på om hon möjligen kan vara HybridKyss

[Maijah]
0

#22 Aha, det låter ju bra! Har för mig att det är inte så ovanligt att svarta Campbells får för mkt vita tecken, så renrasig kan hon nog mkt väl vara ändå :-)

mjuhm
0

#23 Ja, de kan hon nog vara:)

mjuhm
0

Uppdatering:

Ingen skillnad alls, så nu börjar jag misstänka att hon har mask.
Jag och mamma ska ner på apoteket och köpa nån slags av avmaskning, så efter det hoppas jag på förändring. Glad

Carjos
0

Det kan även vara diabetes, så jag tycker du skall testa för det innan avmaskning.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Muppiiigast
0

Tycker du ska kolla med veterinär redan nu och se om dom kommer fram till något innan du sätter egna prognoser på henne. Kolla först - behandla sen!(:

Lycka till med henne! Hon är väldigt söt!

mjuhm
0

Det gick inte att köpa avmaskning för hamstrar på apoteket så vi ska ner till vetrinären imorron.

#26 Ja.. Men vet inte riktigt hur hon kan ha fått diabetes Obestämd Och hon dricker ju inte mke helr.

Carjos
0

#28 Diabetes är i många fall ärftlig, därför testar alla seriösa som avlar Campbells (även vissa fall VV) sina avelsdjur innan kull tas.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

mjuhm
0

#29 ja, ska nog kolla upp det då jag vet att campbells har lätt för att få diabetes (?).

mjuhm
0

Enligt vetrinären kan hamstrar inte få mask.

[Maijah]
0

#31 Suck, vilken bra veterinär då :-/ Alla djur kan få mask! (Även om det inte är jättevanligt på just hamstrar)

Tycker verkligen du ska testa för diabetes, diabetesdjuka djur tenderar nämligen att antingen bli feta eller väldigt underviktiga.

mjuhm
0

#32 Hon är den duktigaste vetrinären i stan. Men hon kanske uttryckte sig dåligt bara & menade igentligen att de inte är vanligt?

Vi ska ge Liebe nån medecin för bakterier i magen ett tag framöver & se om det blir bättre. Och ifall hon ska paras så ska vi ändå in för att testa diabetes.

[Maijah]
0

#33 Kanske det kanske, men jag tycker nog att en "duktig veterinär" ska testa för mask för säkerhetsskull, hon ser ju att djuret är i väldigt dålig kondition men får veta att den äter som den ska - misstanke för mask.

Här står det lite mer om Endoparasiter, Nematoder; (mask) http://hamster.ifokus.se/articles/4d71554bb9cb46222d065a68-endoparasiter-nematoder

Nåja, det är bara min fundering, är ju ingen veterinär direkt ;-)

mjuhm
0

#34 Hon har inte sett hamstern än. Vi var aldrig dit, utan vi ringde.

Mamma förklarade nu att vetrinären sa att dom kunde få det, men det var extremt ovanligt.

Men ska kika in länken/artikeln du länka:)

UlrikaD
0

Du behöver inte åka till veterinären för att testa för diabetes. Såna tester kan du köpa på apoteket och göra hemma.

mjuhm
0

#36 Vad är det för tester? Och hur gör man?

goldenhamsters
0

#37 Det är sånna här "kiss-stickor".

http://www.google.se/imgres?q=kiss+stickor&hl=sv&gbv=2&tbm=isch&tbnid=MpoBVzx-zrfABM:&imgrefurl=http://prickigahundens.wordpress.com/2011/04/26/stickor/&docid=uv6ph1t_0CGZJM&itg=1&w=200&h=200&ei=L15kTv3CJ5HvsgaR4pWvCg&zoom=1&biw=1440&bih=696&iact=rc&dur=589&page=1&tbnh=131&tbnw=131&start=0&ndsp=32&ved=1t:429,r:4,s:0&tx=68&ty=63

Man ska få en speciell färg och så jämför man med andra färger för att se ph värdet. Eller det kanske inte är samma tester, ja sånna testar med ifall att man misstänker urinväginfektion m.m.

Mvh Alicia.

Geishas
1

MAn tar en tom petbox och tvättar ur den ordentligt och torkar den torr.
Sen stoppar man i hamstern i lådan utan ngt strö och väntar tills hamstern kissar. du tar en teststicka och doppar i urinen och väntar så lång tid som det står i beskrivningen (är lite olika för olika märken)

Lotta

mjuhm
0

Okej, tack alla :).