Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 11268 ggr
Ellenfyrkant
0

Stenfrukter

Vad gör stenfrukt så farligt för hamstrar ?
Vad är den gemensamma faktorn som gör både hallon och avocado farligt t.ex. ?

Mvh Ellenfyrkant

Zvintos
0

Det är själva kärnan som är farlig, om jag inte minns helt galet.
Själva kärnan i stenfrukter innehåller någon giftigt, kommer inte exakt ihåg vad det heter.
Men vad jag förstått är det enbart farligt om man biter sönder kärnan.
Själva köttet ska vara OK att ge.

Dock är avocado väldans fett och bör inte ges pga det.

Roxie
0

Har även för mig att skalet på avokadon är giftig.

// Sofia

Michaela-N
1

Päron och äpple är också stenfrukter va?

Zvintos
0

#3: Nej, de tillhör kärnfrukter.
Stenfrukt karakteriseras av att de har en enda stor "stenhård" kärna, därav namnet stenfrukt.
Undantaget hallon, som är lite udda. Tungan ute
Päron och äpple har kärnhus med flertalet små kärnor och tillhör alltså inte stenfrukter.

Zvintos
0

Här hittade jag en lista över alla frukter och bär och vad de räknas som.
Dock är det ju wikipedia, så hur pass det stämmer vet jag inte.

Ellenfyrkant
0

Så varje kärna i hallonet är alltså giftig?
Har aldrig vågat gemina hamstrar stenfrukter eftersom jag inte tagit reda på vad det farliga är. Men har antagit att det varit kärnan eftersom jag inte finner så många andra gemensamma faktorer bland de olika stenfrukterna, de har ju kategoriserats av den anledningen. Men giftet kan inte sprida sig i fruktköttet på något vis eller? Är det instängd i kärnan tills den brister?

Mvh Ellenfyrkant

Zvintos
0

#6: Giftet är instängt i kärnan och sprider sig alltså inte till köttet så länge kärnan är hel.
Dock vet jag inte hur pass stor mängd det krävs för att det ska bli giftigt.
Men jag undviker i alla fall att ge stenfrukter till mina för säkerhets skull.

mocchino
1

Vem kom på att man inte får ge stenfrukter till hamstrar? Skulle gärna vilja läsa källan till det. :) Har alltid bara hört att man absolut inte ska ge; citrusfrukter, avokado och lök. Och så klart stark kryddad mat och så.

Har gett mina hamstrar hallon flertal ggr och dom lever fortfarande. Avokado har jag dock hört att det är för fett så det skulle jag aldrig ge!

Men kärnan är väl giftig för oss människor också? Så att ge en hel persika till en hamster kanske är fel (den hinner ju dessutom ruttna innan dom ens hunnit äta en fjärdedel :P) men att bara ge en bit av köttet borde ju vara okej?

Tycker detta är jätte intressant så skulle gärna vilja läsa mer om det! :)

// Nathalie

Ellenfyrkant
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#8 anledningen till att man inte ska ge avocado är för att det är en stenfrukt sen är den dessutom otroligt fet men att det är en stenfrukt är huvudorsaken. Anledningen till att folk är medvetna om det bygger antagligen på forskning som visar att dessa kärnor och skal innehåller något ämne som är gifitgt. Med hjälp av google kanske du kan hitta någon forskningsstudie kring detta.

Vad gäller om kärnan är gifitg för människan är det inget jag tror på, har aldrig hört att den skulle vara det och om det var det skulle vi troligtvis välja Att undvika frukten. Ämnet som gör kärnan giftig för djur kanske inte är hälsosam för människor heller i stora mängder men troligtvis inte något gift, begripligt om du jämför människans storlek med en hamster.

Vad gäller hallon är det dock något jag fortsätter att fundera på. Jag har aldrig gett mina hamstrar det men vet inte hur hallonet passar in som stenfrukt riktigt om samma sak isåfall gäller det.

Mvh Ellenfyrkant

mocchino
0

Tack så jätte mycket för svaret! :)

Jag får helt enkelt googla vidare.

Anledningen till att jag frågar är just för att jag har hållt på med hamstrar i ca 7år och det är först nu på senare år som jag hört att man inte ska ge stenfrukter. Tidigare har det bara varit avokado, citrusfrukter och lök som man inte ska ge. Därför vart jag så nyfiken på vart det kommer ifrån. Forskningen kan ju inte ha kommit på det först nu på slutet av -00 talet utan det borde ju folk ha vetat längre? Eller så kanske det är först nu som folk faktiskt börjar bry sig om mer om vad man ska och inte ska ge sina hamstrar? :)

// Nathalie

Ellenfyrkant
0

#10 Jag köpte min första hamster -09 så jag ger mig inte på att svara på hur länge man vetat det men det borde uppfödarna med några år på nacken kunna ge dig ett svar på! Men det känns ju ganska rimligt att man vetat längre. Glömde svara på frågan i ditt tidigare inlägg hur som helst ska det inte vara någon fara att ge fruktköttet av stenfrukter utan det är i kärnan och skalet giftet finns, så ger man köttet bör man ju se till att inte ha skadat kärnan med en kniv eller dyl. Det kanske är du som inte vetat förns nu fast kunskapen funnits länge? Sen tror jag hamsterns värde höjts de senare åren, vilket gör fler människor insatta i viktig fakta om arten.

Mvh Ellenfyrkant

Tinwe
0

Har inte läst så mycket av de ovanstående inläggen så jag ber om ursäkt om jag tar upp någonting som redan skrivts, men jag kom bara att tänka på att eftersom hallon är farligt, borde man kanske gå till djuraffärer som säljer hamsterfoder med just hallon i och säga att det är giftigt? ;/ Nu kommer man nog inte så långt med det men jag stör mig jättemycket på att se det varje gång jag handlar foder… Förvånad

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

mocchino
0

#11 Kan mycket väl vara så att det bara är jag som är efter. ;P Haha! Men precis som du säger så tror jag också att hamstrars värde har höjts betydligt på senare år och att det numera inte bara är uppfödare som är måna om sina djur utan även privatpersoner som bara köper till kel vill gärna ha så mycket info om hur dom bäst tar hand om sina djur! :)

#12 Hallon i hamsterfoder? Jag har inte sett ett enda Foder med hallon i? Berätta gärna vad sorten heter! Vart jätte nyfiken! Purjolök har jag däremot hört att det ska vara i sorten ica säljer.

Hallon känns ju inte direkt som en typisk stenfrukt. Själva kärnan är ju inte jätte stenhård så den kanske är en mildare form av stenfrukten och inte alls lika giftig? Som sagt har jag gett mina hamstrar hallon ett par gånger då jag själv älskar hallon så brukar jag köpa färska i affären och när jag tröttnat brukar hampisarna få resten. Senast jag gav dom var för bara nån vecka sedan och det är ju ingen som dött än. :P

// Nathalie

Ellenfyrkant
0

#13 Det är just det jag känner är lurigt med hallon… Att det känns inte som någon stenfrukt och den innehåller ju fullt med småkärnor. Men jag skulle råda dig till att låta bli att ge dem hallon, köp hem ett gäng jordgubbar istället! :)

Vad gäller hallonfodret har jag sett det i min lokala djuraffär, men jag är tveksam till att det är riktiga hallon? "Morotskroketter" är ju oranga klumpar kolhydrater+färgämnen. Jag har fått några såna hallonbitar med i ngt Foder jag köpte och de är ju inte som bären i bärmüsli, utan de är ju mer hmm.. kexiga. Men det är absolut värt att ta reda på om det är riktiga hallon eller inte. tyvärr tror jag inte så många djuraffärer bryr sig. Men undra om giftet förändras när maten blir behandlad? Typ torkad :S

Mvh Ellenfyrkant

Carjos
0

Det är blåsyra som finns i kärnorna som är giftigt, även för oss. Finns även i linfrö och bittermandel.

Angående hallon så har jag hört att de inte tillhör samma släkte som andra stenfrukter t ex plommon, persika mm så därav är inte deras kärna giftig.Fast jag är inte hundra på om det stämmer.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

mocchino
0

#14 Jo det är ju dumt att sitta och fortsätta ge dom hallon när man vet att det bör vara dåligt för dom. Jordgubbar får dom mellan varven också men det är inte lika gott enligt mig så därför blir det inte lika ofta jag köper hem det. ;P Dom får ju annat så det är ju inte direkt så att dom blir lidande för att dom inte får hallon mera. ;)

#15 Tack Caroline! :) Har hört om blåsyra i linfrön och att man inte ska ge det till råttor(borde ju vara samma matmässigt till råtta/mus/hamster) pga det men har inte hört att det är samma i stenfrukterna så jätte tack för det svaret! :D

// Nathalie

[Jessica_91]
0

http://gerbiler.ifokus.se/discussions/4d7141d8b9cb46222d057315-giftigtfarligt

#4 :)

Mina gerbiler får hallon ibland utan problem. Om det inte är giftigt för gerbiler kan man ganska säkert anta att det inte är det för hamstrar heller då gerbiler och hamstrar verkar vara känsliga mot samma saker, citrus, stenfrukter, lök osv.

mjuhm
0

Dehär kanske är en lite udda fråga, &jag BARA undrar.

Men jag tänkte dehär med avokado, ifall sin hamster är väldigt mager & så, kan man ge väääääldigt lite avokado för att hjälpa den att gå upp i vikt?

Jag har ingen mager hamster & jag tänker inte ge nån avokado. Som sagt så undrar jag bara.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Ellenfyrkant
0

#18 Ja det borde vara okej om man ser till att inte få med skal och inte ger kärnan. Och om man råkat skära i kärnan när man delar avokadon är det mindre lämpligt, jag vet inte hur giftet funkar men då det är instängd i kärnan skulle jag vara rädd att det "förgiftat" "köttet". Skulle nog heller inte ge den delen av frukten i yttersta lagret, som legat tätast intill skalet. Men det är jag. Onödigt att utsätta djuret för dumma risker. Glad Annars finns det ju mängder av feta mumsiga fröer att ge exyra av.

Mvh Ellenfyrkant

Crazzy
1

Tror ni man kan köpa Barnmat med t.ex Mango i? :/

mocchino
0

#18 Som Ellenfyrkant säger så finns det så otroligt många andra saker som feta fröer, Barnmat och andra feta saker i matväg som man kan ge så det är ju faktiskt rätt onödigt att välja just den enda feta sak som faktiskt kan vara dålig för dom.

Då är det bättre att ge dom typ barngröt och blanda ner lite extra feta fröer i maten än att ge dom avokado. :)

#20 Är det inte bättre att ta det säkra före det osäkra och köpa Barnmat som inte innehåller stenfrukter, lök och citrusfrukter? :) Självklart upp till var och en men det är min åsikt iaf.

// Nathalie

mjuhm
0

#19 & #21 Okej, då vet jag:)!

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

goldenhamsters
0

Avokado är ingen stenfrukt. http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_frukter. Jag skulle inte ge avokado alls även om min hamster var smal. Då ger jag helst annan mat som är lite fetare och ger mer näringsrik mat. Glad

Avokado är en frukt som är farlig för många djur. Det är dödligt för strutsar. Det var någon gång som några strutsar i en djurpark fått avokado och dagen efter var många av dem döda. Något som är dödligt för så stora djur som strutsar skulle jag inte våga ge till mina hamstrar då man ofta hört att det inte är bra för hamstrar. Glad

Mvh Alicia.

Ellenfyrkant
0

#23 Avokado följer den stora gemensamma nämnaren för att vara stenfrukt så för att tro att det inte är det skulle jag välja en säkrare källa än Wikipedia. Men det kan mycket väl stämma. Dock är wiki ingen källa man ska förlita sig på.

Mvh Ellenfyrkant

Tinwe
0

#13 Jag vet tyvärr inte vad det fodret heter då det är en blandning som en djuraffär har som lösvikt man kan köpa, tycker det är jättemärkligt, men jag köper aldrig det fodret iallafall.

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Trollhassel
0

Alltså, summan av tråden är att stenfruktens kärna innehåller blåsyra (cyanid). Fattar jag rätt om köttet från stenfrukterna är ofarligt då. Har inte läst hela tråden. Även äppelkärnor och päronkärnor innehåller cyanid, om jag inte är ute och cyklar.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Ellenfyrkant
0

#26 Korrekt. Det är den kunskap jag fått av all info jag letat angående stemfrukter men här hemma undviker jag dem över huvud taget, känns ju mycket som onödigt risktagande bara när det finns så mycket annat. :)

Mvh Ellenfyrkant

Forgetful
0

Om någon inte redan nämnt det (har inte läst jätte noga) så det här med hallon och varför det är en stenfrukt :) själva hallonet är inte EN frukt utan varje liten "klump" på hallonet är en frukt och räknas därmed som stenfrukt :) och varför man inte ska ge dem köttet är att man har hittat spår av kärnan (blåsyra) i köttet med ^^ detta är vad jag har läst till mig iaf :P

//Forgetful

Ellenfyrkant
0

#28 Ah! Har aldrig fattat det där med hallonet. Jag låter själv bli stenfrukt för det mesta men kan ju inte neka att jag gett dem någon äppelbit ibland, mer sällan. Det är ingen stenfrukt men blåsyra i kärnan för det.. Är det alltså farligt på samma sätt, någon som tror sig veta?

Mvh Ellenfyrkant

Forgetful
0

Tror inte det finns i andra frukter, inte samma mängd iaf för en stenfrukt har en så pass stor kärna och utgör ju en stor del av själva frukten och äpple har ju ytters lite kärnor om man tänker storleksmässigt xD Råttor får nämligen inte heller äta stenfrukter men andra frukter är helt okej (förutom en del som citrusfrukter, grön banan m.m) x)

//Forgetful

[Bibbo]
0

avocado är giftigt för ALLA djur de dör öm de får i sig av det

Forgetful
1

Vi dör inte? O.o vi är djur?

//Forgetful

Forgetful
0

"Avokado bör helt undvikas som föda till djur. Det gäller nötkreatur, hästar, getter, kaniner, fåglar, hundar, katter, och även fisk som kan skadas allvarligt eller till och med dödas. Giftet sitter i blad, bark, och själva frukten. Avokado innehåller ett giftigt fettsyre derivat kallas persin. Många djur organisationer rekommenderar att helt undvika Avokadon. 

Symtomen är gastrointestinal irritation, kräkningar, diarré, andnöd, förstoppning, vätskeansamling runt vävnader i hjärtat och kan leda till dödsfall. Fåglarna tycks vara särskilt känsliga för denna giftig förening."

Det är många djur men inte alla.

//Forgetful

Ellenfyrkant
0

#33 Med det iofs inte sagt att det inte är skadligt för fler djurslag än de som nämns. Men nu pratar vi också om olika ämnen, det du tar upp nu är persin, vad som diskuterades tidigare var blåsyra.

Mvh Ellenfyrkant

Forgetful
0

Kärnan innehåller blåsyra, persin finns i hela avocadon om jag fattat rätt

//Forgetful

Ellenfyrkant
0

#35 Okej! Så skulle detta med persin enbart gälla avokadon eller även andra stenfrukter?

Mvh Ellenfyrkant

Forgetful
0

Persin tror jag bara är i avocado, har inte läst runt på andra frukter men jag tror det iaf xD men blåsyran är väl det man brukar se upp för mest och för att folk ska veta att kärnan är det som är farligast i frukten :)

//Forgetful