SM 2011 Svenska Hamsterföreningen
Vår inbjudan till SM 2011 ligger nu ute, kolla in vår hemsida:
Påminner även om att på sm måste man vara medlem i föreningen för att få ställa ut 
Tog mig friheten att ändra rubriken lite samt klistra denna tråd så den kanske syns lite tydligare ;)
/ Imasy
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Åh äntligen! Mitt första SM hihi ^^
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
För långt att åka, annars skulle jag tagit med ett gäng hampisar. Får vänta tills det kommer närmare.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Jag funderar på att åka, trots att det är långt. =)
#2 Vi kan väl samåka? Billigare och roligare, jag åker ändå förbi Göteborg om jag åker. =)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

#2 Sofia ska åka också, tror hon och några skulle hyra buss.
Jag har heller inte råd att ta mig tyvärr.
Japp vi ska hyra minibuss. Eventuellt att den redan är full, men ska kolla upp det så lägger jag upp info om ev. Lediga platser :)
// Sofia

#5 Eller så får ni hyra lastbil istället.

#5 Åh, vad skoj, hänger gärna på i så fall. =) Kan hjälpa till med körning. =)
Medis på akvariefisk.
Dit ska jag absolut nu! hade inte tänkt åka dit nu när jag bara har en passande hamster att ställa ut då Eternity är dräktig och Ella gammal och tunnhårig. Men blev taggad på det nu när jag vart på hamsterträffen.
Tom ska jag ställa ut där
.
Mvh Alicia.
Jag kommer oxå, vem vill missa SM
Bor ni i närheten av Motala får ni mer än gärna samåka med mig och gubben 
Kan vem som helst vara med då??

#10 Om du är medlem i hamsterföreningen så vitt jag förstår.
Medis på akvariefisk.
När det gäller SM och titelutst måste man vara medlem i föreningen för att få ställa ut.
Vad kul !
Synd att Kokos har brytit svansen bara
Hoppas det läker snaaart! 
OJ då ska jag nog bli medlem har ändå funderat på det :)
#14 Du är så välkommen så, det är alltid kul med utställningar och alla söta medlemmar 
#15 Ja! Verkar ju jättekul! :D Är du ofta på utställningar och sånt?? :o
Vart någonstans var denhär? :o
#16 Haha, jag åker på alla, kan inte låta bli 
Denna utst är i Kallhäll 

Jag fick visst annat att göra det datumet, får nöja mig med Mariestad i oktober. :(
Medis på akvariefisk.
Jag vill gärna ställa men skulle vilja samåka med några dit. Någon från Örebro-Karlskoga-Degerfors med omnejd som vill dela bensinpeng?
-Jag kan köra 
Hör av dig i så fall
liselott.aronsson (a) telia.com
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Men såååå svårt! VILKA ska jag välja att ställa?! 

// Sofia
Vart i landet kommer detta hålla till? 
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Står i inbjudan ;) Men det kommer vara i Kallhäll, utanför Sthlm.
// Sofia
Jag kommer!
Med Kokos och hennes dotter Cola.
Någon som vill ta med två hamstrar och ställa ut?
. Tror inte jag kommer komma till utställningen. Men skulle vara roligt att se hur det går för dom på utställning.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Någon från Göteborg som ska åka och kan tänka sig att ta med en bonushamster? (Om man nu får skicka en hamster med någon annan?)
Jag är som sagt upptagen den dagen, men har en hamster jag gärna skulle vilja ha med. =)
Medis på akvariefisk.
Cola är inte registrerad. När man ska anmäla sig så kommer det upp "registrera djur" när man klickar på "ej registrerat djur". När man har gjort det, får man ställa ut den hamstern i SM då? Eller får man bara göra så annars? Haha, nu har jag krånglat till det!
Gärna snabbt svar! ;) Hoppas ni förstod vad jag menade.
Jag måste få mitt medlemsnummer för att kunna regga online…
Alla hamstrar och gerbiler måste vara registrerade i SHF för att kunna ställas ut på SM.
Sen får du självklart skicka med din hamster med nån annan som ställer ut den åt dig, se bara till att den personen verkligen tar ansvar för ditt djur under dagen.
Tack för svar!
Jag är registrerad i SHF. ;) Men när man "registrerar djur" samtidigt som man anmäler sig till en utställning, räknas den hamstern som "registrerad i SHF" då? 
Du menar att du är medlem i SHF, haha, vi registrerar inte människor, enbart hamstrar och gerbiler
Nej den är inte reggade för att du skickar in reggen samtidigt, du måste registrera den före du anmäler eller efter du anmäler, när den sen läggs in av vår registrator, då är den registrerad och kommer stå som det till utställningen
Hoppas du förstod allt svammel 
Oj, haha! Skrev lite fel. 
Ah, nu förstod jag ;) Då får det räcka med en hamster den här gången ;)
NU är inbjudan uppdaterad, kika in på hemsidan 
Anmält min lilla söti-pöti nu :)
Detta ska bli sååå spännande! Det blir faktiskt första gången jag stället ut ett av mina EGNA hampisar :D
// Sofia

Tänkte faktiskt bara ta med mig egenuppfödda djur.
Plus Be-Bopz prinsessan då, annars får jag väl inte komma in.
#35 Japp det kan du räkna med, det står en stor skylt, ULRIKA NEKAD TILLTRÄDE PGA AV DUMHET!! 
Hahaha, nej men det vore superkul om du valde att ställa henne, alla i kullen blev ju så underbara 

#36 Självklart tar jag med henne, vågar inte annat. Det blir hon och ett gäng av mina egna.
#37 Tummen upp! 

#38 Nu ska jag bara välja vilka av mina som ska få följa med.
Ser nu att jag skrivit helt galet.
Det ska stå att det blir första gången jag ställer ut några av mina egenuppfödda. ^^
// Sofia

#40 Vi är så smarta så vi fattade det ändå.
Hoppas jag kan ta mig upp då med
Vet någon vilka domare det är som dömer? Utländska eller Svenska? 
Vad kan man göra om man inte hittar stamtavlan?
Försökte anmäla min Molle men när man skulle välja djur så skrev jag in Molle och hittade inte honom där. Han är född 2011-01-15 men hittade en annan Molle som var född 2011-02-15 Kan det vara han och att det råkat bli fel månad vid reggningen? Eller så är det en slump att det fanns en till hamster som heter Molle och är född samma dag bara månaden efter.
Jag tror det kan vara honom, att det är fel månad bara. Men kolla på den Molles reg nummer. På hamstrar som är långhåriga rex står det alltid LRX först. För om det står det så är det troligen din Molle
. Tror inte att det finns en Molle född exakt en månad efter som också är långhårig rex.
Mvh Alicia.
#45 jopp det gör det.
Men hur går det då? Då är han ju fel reggad. 
Kan vel inte anmäla honom förrens det är fixat?
Molle
11-LRX13
Hane
2011-02-15
Maila vår registrator, ett tips när det gäller frågor om regg osv, kontakta SHF 
#43 På guld standard har vi en engelsk domare
Allt står i inbjudan 
Tack, har gjort det nu. 
#47 Hmm oops jag tror att jag har mailat till dig?
Trodde att detta var registratorns adress. linda@hamsterforeningen.se
Vilken är den rätta adressen?
Jag vidarebefodrar det till honom åt dig 
He he åh tack så mycket.

Nu är han anmäld till standard och Pet. ^^
Härligt 
Vart ligger det ?
Japp!
#54 Kallhäll, det ligger i stockholm.
Vad bra då kan juh jag komma :)
Kanske kan komma nu. Pappa har skjutit upp sin resa 
#57 Gud vad kul! Vill se Tutte i verkligheten och se hur lika Tom och Tutte är
.
Mvh Alicia.
Påminner igen, djuren måste vara registrerade i föreningen och du måste även vara medlem för att ställa ut 

En liten snabb fråga, kan skicka till dig privat men tänkte nån annan kanske funderade på samma sak.
Om man kommer på nu att man har en extra snygging hemma som inte är registrerad, kan man regga den nu och hinna få den i systemet så man kan ställa ut den?
Du hinner gott och väl att regga din hamster innan sm
Tänk bara att sista dag att anmäla är på söndag, tills dess ska hamster vara inreggad.

Att jag inte tänkte på det innan! Har ju en herre jag skulle vilja ställa men han är ju inte reggad än! :O Han vart bara 1år i april.. Haha! ;P
// Nathalie

#61 Men vad bra, tänkte att jag skulle få hoppa över den hamstern. Men då behöver jag ju inte det. Vad glad jag blev nu. När jag ändå ska åka liksom.
Är ute i sista sekunden men hoppas det ordnar sig. :-O Har anmält Bambis Vitsippa idag. Har även betalt in medlemsavgiften idag så jag hoppas det funkar och hon kommer med. ;-)
Vad jag har fattat det som så säljs det även hamstrar på utställningarna. Har jag rätt?
#65 Ja det händer att vissa uppfödare har med sig ungar dit. Jag kommer ha det bland annat.
// Sofia
Har lite ändrade planer, så kommer inte på SM. Kommer istället den 30 oktober. Blir enklare och bäst så för mig. Lite tråkigt att missa en så stor utställning, men jag ställer ändå bara ut en hamster och det är ju rätt stor konkurrens på SM också
.
Mvh Alicia.
Glöm inte att sista anmälningsdagen är idag!!!
#67 Fy vad tråkigt. Men vadå jag ställer ju också bara en hamster. 
Passa på att anmäla för dessa mkt kompetenta domarna.
Andrew Bryan på guldhamster standard och
Niina Eskelinen på Dvärghamster standard
Så skynda och anmäla om du inte redan gjort detta :)
Sitter och går igenom alla hampisar en gång till.. IFALL man hittar en till som är utställningsduglig ;P
// Sofia
Har anmält mitt lilla fultroll här hemma :) Är alltid ute i sista sekunden >_> (Fast jag anmälde för flera timmar sen iaf :P)

#72 Jag anmälde 23.50. Som vanligt med mig. Men nu är vi anmälda och klara iallafall.
Bambis Vitsippa kommer oxå. 

Var sugen på att ställa tre men två av dom är inte reggade (än) så det vart bara en. ;P Skönt med bara en att hålla reda på.
Anmälde vid 23.30-tiden och allt bara bråkade med mig så det var ett under att jag inte slog igen datorn och kastade ut den genom fönstret! :P
// Nathalie

#75 Vilka två ville du haft med? Hoppas det inte var nån av mina för jag reggade alla igår så de skulle komma in i systemet. B.la Krusbär då jag ska ställa syskonen Mango och Kiwi.
Jag hade också skitjobbigt med att anmäla, allting bara hängde sig hela tiden.
Hmm, ni är fler som haft problem med detta, och beror detta med anmälan på systemet så är det bara att höra av sig till mig, ni är inte ensamma och jag försöker hjälpa alla så gott jag kan nu 

#76 Nej utan det är en egen uppfödd och en som Eva fött upp. ;)
Hade däremot tänkt ställa lillasysters hamster som hon sa egentligen heter Galetea men när jag fick upp den så stod hon reggad som rex och det är inte hennes hamster så det har väl blivit nån förväxling med namn nånstans på vägen men nu så ska lillasyster göra annat på lördag så det var ju tur i oturen att jag inte anmälde henne. ;P Hon får följa med nästa gång. :)
#77 Jag fick bekräftelse på mailen så det borde ju gått felfritt i slutändan då? :)
// Nathalie
kostar det något för att gå in och titta? Skulle nämligen vilja kolla på tillbehör som jag vet vissa kommer sälja.
Någon som vet? (:
Nej det kostar inget att du kommer inte och kikar :)
Du är så välkommen! 
Vad bra!
Taack! vi ses där (:
Jag har inte fått något nummer till buren…?
Hehe, är lite komplicerat. Men jags ak ställa ut Tom imorn i alla fall. Så jag kommer! ;)
Mvh Alicia.
ååH jag vill veta hur det går för er på utställningen!
Tänkte ju komma och kolla, men blev ändrade planer i sista minuten tråkigt nog.
Får man veta vem/vilka som vann klasserna?
Eftersom jag inte ska ta med Tom hem utan det ska Artlink göra (hon lånar hnm för parning), så behövde jag inte vara där så länge. Hon har ansvaret över honom där nu.
Väldigt spännande tycker jag. Blir väl inte prisutdelning förens vid sex tiden. Så ikväll kommer nog vi alla tidigast få veta reultatet
.
Mvh Alicia.
Pratade nyss en stnd med Artlink och jag fick reda på att Tom fått 3 A:n i pet-klass, och ett cert i standard
. Men tråkigt nog så hade han en bruten svans
.
Hon kom inte riktigt ihåg vem som vann. Men Beb-Bobz fick en hel del placeringar tydligen. 
Mvh Alicia.
#86 grattis :D Tråkigt med bruten svans :(
#86 Tom såg jag! Han var jättefin!
Tutte fick ett CK och AAA ^^ Får jag ett till CK och A så kan jag regga honom som svensk/internationell (?) premier och silverpet
Tom tyckte jag var snäppet mörkare och lite större, fast väldigt lika var dom annars 
#88 Jaha, vad kul!
Jag var ju inte där så länge så jag hann inte se Tutte irl
.
Och ett ck har du ju nu fått av en engelsk domare, det är ju ännu bättre
.
Är cert bättre än ck? Eller är det tvärt om? Blandar alltid ihop dem.
Mvh Alicia.
#89 Mja fast eng domaren dömmer inte som vi i sverige. Så de han tycker är bra gör inte vi osv.
Cert är bättre än CK
Be-Bopz Just Mine (Henkes) Blev SM vinnare och vann en massa annat (förutom på lotteriet
)
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Nu är jag och djuren hemma och Tom har fått sin nya Bur med mat, vatten och gott om bomateral att krypa ner i. Både han och min Xamba ( eller…kolarängens Xamba ;) ) fick Cert och AAA. riktigt kul att den Engelska domaren gillade dem :D Nu ska de få sin skönhetssömn, det behöver de efter den här dagen :)
#90 Haha, japp en mycket stolt Henke med hamstern Be-Bopz Just Mine blev SMvinnare 2011, jag är stolt uppfödare
.
Hans kille blev även 2:a i pet, så Henke är måttligt dryg här hemma nu kan jag lova 
Domaren för dagen dömde enligt den engelska standarden som skiljer sig en del från SHF:s.

Nu är även jag hemma efter att ha varit vaken i 36 timmar och alla är instoppade i sina burar.
Amarula Cream blev BIS-2 junior med cert och min Mango blev bästa OST med ck. La Brea och Aramis fick också ck. Alla dessa är uppfödda utav mig.
Hade även med mig Princess, uppfödd av Be-Bopz, Blunder uppfödd av Lena, Fanta, Kiwi och Mufasa uppfödda av mig. Alla de fick kvalitet 1.
Ställde bara i standard inte i pet.
Fick även med mig hem mina två kineser och två natalmöss hem.
Vill tacka Roxie, Artlink och Daniel för trevligt sällskap tio timmar i bilen!
Nu är även jag hemma! Min importhona från Holland, BeLaisa fick CERT och blev Bästa Veteran samt BIS 4-senior och i pet fick hon AAA. Min egenuppfödda Sulfidas Amazing Amber fick CK i standard och AAA i pet. Sulfidas Bandbox Boman, också egenuppfödd fick Kv1 samt AAA. Jaguar fick Kv1 samt AAA. Har verkligen haft en trevlig dag, tack alla!! :D
// Sofia
På vilket sätt skiljer sig engelska och svenska standarden?
Grattis ni med hamstrar som vann!
Var verkligen ursnygga prisrosetter! 
Oj, det var en hel del, vissa underfärger, vissa färger har de inte alls i england tex, ja det var en del, massor att lära och Andrew var en helt underbar människa 

#96 Tyckte han var så söt att varje gång han öppnade en transportbur så sa han "hello" till hamstern innan han lyfte upp den. Han var väldigt trevlig.
Ja jag gillade också honom väldigt mycket. Otroligt underbar mot djuren, och som Ulrika skrev att han sa "hello" till alla innan han tog upp dem :)
// Sofia
Instämmer, väldigt rar mot djuren och oss andra oxå såklart, hihi.