Köpa dvärghamster(Roborovski)?
Då jag först kollat runt för ev. illerköp och sedan insett att det är något som kommer få vänta i några år så har jag funderat på om jag istället ska skaffa mig en dvärghamster "nu". Jag har nyligen förlorat mina gerbiler och var tvungen att lämna bort mina chinchillor pga höallergi (jag har för mig att hamstrar INTE ska äta hö?) och nu känns det väldigt tomt och tråkigt här hemma utan småttingar att pussa på.
Jag har kollat runt här på hamster iFokus sedan jag blev medlem på iFokus och får alltid en sådan mysig känsla i kroppen då jag ser alla små söta, fluffiga hamstrar som ni alla har!
Det jag främst har funderat på är att skaffa Roborovskis, jag har inte funnit så många uppfödare här i Sverige men om jag känner att det verkligen är något som jag vill genomföra så importerar jag gärna om tillfälle ges. Ska vänta med det eventuella hamsterköpet tills efter jul i alla fall, då ekonomi och boendesituation har ordnat upp sig.
Finns det någon här som har erfarenheter av Roborovskis eller övriga dvärghamstrar som skulle vilja ge lite tips och råd? Vilken uppfödare tog ni kontakt med, hur stora akvarium/burar har ni, hur ser en dags matranson ut på ett ungefär, osv? När kom ni på att ni ville skaffa era första hamstrar?
Sedan har jag fått höra att hamstrar inte är flockdjur och hellre lever (helt) ensamma. Är detta korrekt eller bör jag kasta informationen right away? Jag förstår också att de kan leva två och två trots att de inte är flockdjur, men det jag menar är att de "ska vara helt solo".
Jag har vänner som har/haft hamstrar, men detta har då varit djur köpta från djuraffär som spenderat sina liv i springhjul och med gnagarblandning från zooaffärer. Jag vill inte be om råd av sådana djurägare.
Tacksam för all hjälp och info!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Guldhamstern lever alltid ensam. Dvärghamstern, iafall vintervita (tror det gäller alla utom kines men är osäker?) är det lag på att de ska leva i par MEN man KAN ha de ensamma. Jag har min ensam och det verkar funka bra. Anyway, jag vet faktiskt ingen som föder upp robovski men jag ska förmodligen ta en kull på min vintervita o de kommer precis efter jul. Men är det absolut bara robovski du vill ha ?
MVH Wilma
#1 Okej, ja, det kan ju vara så också. Nu när jag tänker på det så är det nog bara guldhamstern som jag har hört något om!
Nej, jag har funderat både på Roborovski och Vintervit faktiskt beroende på uppfödare och liknande. Jag är i varje fall säker på att det är dvärgisar som jag vill ha!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Dvärhamstrar, förutom kinesisk ska leva minst 2 och 2 då dom är flockdjur, och även lag på det.
Just roborovski vill gärna leva i flock, men går såklart i par om man vill det. Ensamma roborovskis ska man aldrig ha, om då inte det är en som bråkar med alla h*n ser. Har själv en tjejflock på 5 stycken, och dom trivs otroligt bra :).
Är du ute efter att ha som sällskap?, då skulle inte jag rekomendera just roborovski, då dom är mera titta djur. Är svårare att få dom tama. Men sen bitts dom inte, utan det är att dom är snabba. Fast om du tar kontakt med en uppfödare som håller på med dom dagligen sedan ca 1-2 veckors ålder, så är dom rätt tama.
Kommer inte ihåg vem jag tog kontakt med först, har själv varit roborovski uppfödare, men slutade med det i våras, och övergick till guldhamster istället.
Till 2 dvärghamstrar, tycker jag inte mindre än ett 60 akvarium/terrarium. Sen ju störe, ju störe chans att dom kommer kunna leva fredligt med varandra.
Det var länge sen jag kom det på
, när jag var 5 år hade jag min första.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Ok, hoppas du hittar någon bra uppfödare då. Kan ge lite tips om burar och mat mm? Till min dvärgis har jag just nu en dunabur. Den funkar bra, har hört att akvarium och samla-lådor (finns att köpa på ikea) ska vara väldigt bra. Jag föredrar faktiskt inte gallerbur men det är ju helt upp till en själv. Just nu har jag plast hus till min *skäms* ska snart fixa ett nytt,man ska alltså inte ha plasthus till hamstrarna då de kan få hudproblem mm. Som torrfoder till min hamster andvänder jag just nu en blandning som heter "hamster crispy" finns att köpa i djuraffär, många rekommenderar den o det gör jag med. Den ska ha tillgång till grönsaker ex sallad, ärtor ruccolla sallad. Pasta och kött är också bra att ge ( inte för stora mängder) Hoppas du fick lite hjälp. :)
MVH Wilma
#3 Alright, tack för infon!
Jag har ett akvarium här hemma som är ca 90x40x40 cm stort om jag inte missminner mig, där jag hade mina 3 gerbiler förut. Jag skulle gärna ha en liten flock hamstrar!
Jag vill ju såklart ha dem som sällskap, men jag njuter lika mycket av att kolla på dem som att pussa på dem. 
Dock så vet jag som sagt ännu inte vad det blir! Kan också hända att jag plockar hem Vintervita.
Redan vid 5 års ålder? Gud så mysigt! :D
Och bilden var ganska mysig den med.. 
#4 Tack så mycket! Det var väldigt nyligen som jag lärde mig att hamstrar även är "köttätare", hade faktiskt aldrig tänkt på det förut.
Har som sagt akvarium, och då det gäller möss/gerbiler/hamstrar/etc så föredrar jag akvarium! Gallerburar är så stökiga och inte alltid så bra. :(
Förresten. Jag har fått för mig att hamstrar tycker om att gräva (läste någonstans här för länge sedan att i naturen så kan de gräva sina hålor 2 meter ner i marken), är de som t.ex gerbiler och vill kunna gräva i buren eller räcker det med mycket aktivitet och ett "normalt" lager spån?
Ditt akvarium låter ju kanonbra till en liten grupp. Jag hoppas att min man ska få med sig ett vitrinskåp hem till mig i helgen.
Ikea har ett som heter Detolf (fast jag hittade på blocket som jag vill köpa).
Skrev om de skåpen i Ikea-tråden:
http://dvarghamster.ifokus.se/articles/4d7138d9b9cb4622440505b4-ikea-for-dvarghamstern#discussions-1
Kommer bli riktigt snyggt!
Var i kontakt med en tjej som hade en flock Roborovskis till salu för några veckor sen.
Kan pm:a kontaktuppgifter. Hon kanske har dem kvar fortfarande.
Det låter ju toppen! Ska du då dela upp det och ha olika fack liksom eller blir det en hel jättebur? Värsta hamsterpalatset då ju.
Ja, det vore ju kanon, men tyvärr så kan jag verkligen inte förrän efter jul då jag har det väldigt tight med pengar fram tills dess pga lite onödiga inköp, haha!
Jag får helt enkelt spåra upp några uppfödare.
Jag har dock även börjat spekulera lite över om inte en kinesisk dvärghamster skulle vara lite mysigt också. Har ju dock några månaders betänketid vilket är bra med tanke på min impulsiva hjärna!
Ja,hamstar ska INTE ens ha hö i buren. :) Det kan sticka hål på deras kindpåsar.Dvärghamstrar ska leva 2 och 2,så länge det inte blir slagsmål.Roborovskis har det aldrig varit problem med att ha ungefär 4 i samma Bur för mig. ;)
~Djuren ger din själ en kick~
Åh jag känner mig som en dålig hamster ägare nu. Min dvärghamster lever ensam och har inte ens fått ett försök att leva med en annan. Gud :''( Men jag ska ta en kull på henne om ca 3 mån och då ska jag behålla en av honorna och ha tillsammans med henne.
MVH Wilma
#9 Åh, vad trist haha! Men det blir nog kanon med den nya "buren" eller vad man nu kallar det!
Mja, det var det jag hade för mig. Det är bra, för jag och min familj är väldigt allergiska emot hö, det var därför jag fick göra mig av med mina chinchillor nyligen.
Mja, jag skulle så gärna ha en liten flock med Robbar, men jag har också börjat känna att jag vill ha en kines, men de bör bara leva solo om jag inte tar helt fel? Och jag tycker så mycket om att ha mycket liv och rörelse i akvariet haha!
Vi får se vad det blir helt enkelt.
#11 Jag tycker att du ska skaffa en vän till din lilla flicka nu, annars är hon ju så ensam. :(
#13 Om jag köper en ny hamster nu och har den tilsammans med henne är det väldigt stor risk för bråk som leder till döden. Om man ska ha två dvärghamstrar ihop ska de helst vara tillsammans från födseln (kullsyskon) eller mamma och dotter. Eller ja, helt enkelt sätta ihop två när de är riktigt små. Hoppas min lilla tjej kan vänta 3 månader.
MVH Wilma
Du får gärna kika runt lite på Dvärghamster iFokus också, kanske hittar du någon mer bra artikel före ditt hamsterköp! Lycka till!
#15 Jag har varit inne där lite idag och kikat! Då jag såg att det fanns en dvärgis-sida så kände jag mig tvungen att gå dit.
Jag har dock nu haft kontakt med uppfödaren som jag köpte mina gerbiler av, och hon har erbjudit sig att låta mig ta över en av hennes guldis-avelshonor om jag skulle vilja, bara för att hon vet att jag är en duktig och seriös djurägare.
Hon föder upp guldhamstrar och gerbiler, u see. Hon är en riktigt bra uppfödare och har underbara, söta små djur!
Så nu har valet blivit ännu svårare….. 
Det är så grymt svårt att välja art när bara kan ta en! Haha.
Roborovski var det som jag också hade tänkt från början, men efter ett tags funderande ville jag ha något som gick lättare att ta i än robbar. Ville även ha fler än 2 (och de som går bäst ihop i grupp efter robbar är just Cb), och därför blev det fyra små Campbells-tjejer för mig tillslut :-)
Det absolut bästa du kan göra är att antingen besöka uppfödare av den art du är intresserad av, eller åka och kolla på en utställning, där finns det ju oftast både guldar och dvärgar, och massor av olika färger och teckningar som man kan kika på.
#17 Ja, eller hur! Jag skulle vilja ha kanske 10 akvarium med flockar och solitärer haha. <3 Men det går ju tyvärr inte.
Jag ska nog åka hem till Lotte och kika på hennes guldisar, sedan ska jag se om det finns någon ägare eller uppfödare i närheten som har några dvärgisar av olika raser. Hela idén med Robbar har jag nog slopat dock, då jag insett att jag nog vill ha något mer gosigt efter att ha haft spralliga gerbiler och chinchillor.
Så nu lutar det mer åt kineser och guldisar. Eller Campbells eller ryssar…………….