normal vikt??
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
vad är normal vikt på en 9 månaders guldhamster?
Det är alltid olika från djur till djur, och beroende på hur stora föräldrarna är osv.
Men idealvikten för en vuxen guldhamster är 175-225g. Honorna brukar oftast väga runt 200g medans hanarna något under.
// Sofia
Vikten skiljer sig rätt mycket. De som är från grossist brukar väga lite mindre än de hamstrar från uppfödare. De från grossist brukar ligga på 100-150 gram ungefär.
Hamstrar från uppfödare skiljer sig väldigt mycket från varandra, vet hamstrar som vägt 270 gram! Medans vissa ligger lite över 100 gram de med.
Fast vanligast är väl ungefär 160 gram.
Honor är större än hanar och väger mer än hanar.
Korthåriga hamstrar brukar väga lite mindre än långhåriga hamstrar också, eller för det mesta.
Mvh Alicia.
#3 Honor vet jag kan väga väldigt mcyket nära. Men i och med att din hamster är en hane så tvekar jag lite om det verkligen stämmer. Är du helt säker på det? Testa att väg upp ex. ett mjölkpaket som man vet väger 1 kilo och se om din våg stämmer, kan ju vara att din våg inte är nollställd från början.
Mvh Alicia.
Min långhåriga guldishane, som fyller ett år om ca två månader, blev vägd första gången idag och han vägde ca 138 gram. Vet inte om det är normalt men jag tror nog att han är varken under- eller överviktig.
OT: hur ser man om en hamster är under/överviktig?
100-150 g tror jag :D
#6 När du tar i en hamster så ska man inte känna revbenen och så. Man känner enkelt om en hamster är underviktig.
En överviktig hamster brukar gå rätt långsamt och man kan se rätt tydligt att den är fet. Det brukar vara rätt mycket fett under armarna.
Det här var Eternity när hon var överviktig. Hon var 2,5 månader och vägde 195 gram!
Men hamstrar brukar ofta klara av att äta så de varken är under eller över viktiga. Se bara till att inte lassa in med fet mat som Barnmat och ärtor
.
Mvh Alicia.
#8 tack så mycket :)