Viken ras är bäst ?! (=
Hej ! min hamster går bort snart ska skafa 2 nya hanar men viken ras ska jag ha dvärghamster eller guldhamster , just nu har en dvärghamster . 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är ju en smaksak.
Guldhamstrar lever ensamma men är mycket större och kan vara lugnare.
Dvärghamstrar lever oftast minst två och två. Det finns undantag. De är ju mycket mindre än guldarna också. Var länge sedan jag hade en dvärg så jag vet inte riktig hur de är på kelfronten.
Fler har ju guldhamstrar här på forumet. Så fler kommer nog rekommendera guldar. Men jag vet att många som har dvärghamstrar gillar dvärgar väldigt mycket.
Svårt att säga vilka som är bäst, de är ju båda bra.
Mvh Alicia.
Båda är lika söta men passar guldahamstrar tillsamans om du kommer från sama familj 
Guldhamstrar ska bara leva ensamma som goldenhamster sa men du kan ha två dvärghamstrar tror till och men att det e lag på det . Men det som e felet med två dvärg hanar är att det kan bli stora bråk melan dom och då måste du separera dom då jag rekomenderar att ha två dräg honor tillsammans :)
#2; Nej, det är olagligt att ha guldhamstrar tillsammans efter en viss ålder. (kommer inte ihåg, var det 13 v.?)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
6 v :) Tror jag iallafal ;)
Och jag tror det e lag på att dvärgisar ska vara tilsammans med någon menade jag . Kan inte så mkt om dvärgisar så :O
Finns det olika dvärghamster färger ??. det är det att jag vill ha 2 hannar jag vet att dom måste vara sykon
Jag föredrar själv dvärgar, av den enkla anledningen att jag tycker de ä sötare, och för att de är flockdjur! Är mkt roligare att ha 2 eller flera som kan mysa med varandra och busa :-). Är även lag på minst två på dvärgar, guldhamstrar måste bo ensamma. Men de är ju trevliga de med!
Visst finns det olika färger på dvärgar, Campbells är den art som har flest. Gå in på www.hamsterforeningen.se och kolla!
Viktigt att tänka på ifall du vill ha dvärgar är att köpa från en seriös uppfödare som avlar på temprament, då ökar chansen markant för att djuren trivs med varandra livet ut. Hanar eller honor är det ingen större skillnad på i hur de går ihop, men till viss del så funkar honor bättre ihop i grupper över 2 st. Syskon kommer bäst överens. Vintervita går bäst i par, Campbells funkar bäst i par eller i grupp, och roborovski går allra helst i grupp. Kinesisk dvärghamstrar brukar föredra att bo ensamma. Detta är vad jag själv till viss del upplevt och läst/hört.
Tack för allas hjälp har fått alla svar jag behöver . nu ska jag bara sänga tråden men vet inte hur man göra 
#9 Du behöver inte låsa/stänga tråden :-)
(Det kan förövrigt bara medarbetare/satjvärd göra - och det görs i princip inte förutom i trådar som ska tas bort)
#3 Nej, det är lag på att guldhamstrar ska bo ensamma 
Jag har 4 dvärgar. En av de är superkelig. (Jag brukar kalla henne för min lilla guldhamster), Haha.
Har haft guldhamster också. Men jag tycker nog att dvärgar är roligast. Mina dvärgar har iaf varit med aktiva på dagen.
Men guldhamstrar är jag också väldigt förtjust i och skulle gärna ha det också om det fick plats.
Jag har fått alla svar nu 
#11 Jag skrev juh det ??
Jag vet, såg det nu först. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vid 8 veckor skall ungarna bo skilda från varandra i varsin Bur! Guldar skall inte bo i samma Bur efter 8 veckors ålder alltså, så säger lagen!
Angående dvärgar så har honor lättare att komma överens med varandra än 2 hanar! 2 hanar fulla med testosteron i samma Bur blir ingen vacker syn till sisst!
Men undantag finns ju! Vissa hanar kan vara lite lugnare än vissa testosteron fyllda hanar. Det är så olika på individerna…
Guldar är vad som gäller för mig! Den rasen tycker jag bäst om! Tycker gulden är en aningen lugnare samt lite mer att hålla i. Gillar när gulden fyller hela min handflata med sin mjuka päls.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Tack #16
guldhamstrar är mer glada för lek om man ska säga så :D