Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödninghybrider
Läst 3295 ggr
mjuhm
0

Hybrid avel.

Okej, nu har jag fått höra blandade meningar om det här med att para Campbell & vintervit, eller campbell med hybdrid eller tvärtom. Vad är det farliga, och vad är negativt med det?

Jag har läst att vissa har avlat på hybrider, & jag ser inget negativt med det. Men jag vet folk som inte tkr att man ska göra det. Och jag fattar inte varför.

Om 1-2 månader ska jag para min agouti (broken, fast han räknas int som en) Hybrid Dante, & min black campbell Liebe. Och om (som jag skrivit i typ 100 inlägg) inte Liebe går upp, kommer jag köpa en en ny hona. Och vänta med Liebe tills hon är max 7mån.

Men det dehär handlar om är vad ni anser om hybrid/campbell/vintervit parning?

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

DwarfNome
0

Ungarna kan få missbildningar eller sjukdomar. Man ska aldrig korsa två raser, eller sådana som inte har stamtavla. För då vet man ju inte om djurets mormor eller pappa kanske hade någon dödlig sjukdom så att de dog i en tidig ålder. Detta kan då hända ungarna, och det kan sluta med sjuka bebisar med kanske bara har ett ben.

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

mjuhm
0

#1 Jag vet vart mina hamstrar kommer ifrån. De kommer från uppfödare. Dantes uppfödare föder faktiskt själv upp hybrider & ev. campbells. Dom är otroligt lugna alla hennes hamstrar & jag vet vilka Dantes föräldrar är & de finns inga sjukdomar bak i deras släkt. Likaså med Liebes uppfödare. Där föder det upp Campbells i färgen black & där är hamstrarna oxå väldigt lugna & otroligt fina. Även där vet jag vilka föräldrarna är & inga sjukdomar bakom sig. Dock har jag köpt båda hamstrara från en djuraffär. Om man nu kan kalla det djuraffär. Den är otroligt seriös & tar till&med in omplacerings djur.

Geishas
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När jag läser detta blir jag bara frustrerad och har lust att skrika.
Campbells och Vintervita är två olika arter.

Det är samma sak som att para en häst med en zebra bara för att man vill ha en randig häst, förstår ni hur jag tänker.
Arter ska inte blandas med varandra.

Tex ska man inte para varg med hund, varför? Jo för att man vet inte vilka instinkter/egenskaper som avkomman får.

Jag ser ingen som helst anledning till att medvetet korsa två arter.

Lotta

mjuhm
1

Men att para Hybrid med nån av dessa raser. Hybrid är ju ingen egen ras, alltså på nåt sett korsar man ju inte två raser, fast man gör det ändå. Typ en fjärdedel;$ Ni kanske inte förstr vad jag menar men jag är värdelös på att förklara Tungan ute

Geishas
1

En Hybrid är ett djur som är en blandning av två arter, alltså onormalt.
Ska man para ett sådant djur med något annat djur?
Det handlar inte om raser utan arter, det är två väldigt skilda saker.

mjuhm
0

Men det finns ju många här på iFokus som avlar på hybrider?

Nu försvarar jag litegrann upptäckte jag;$..

Forgetful
0

Jag har inte hamstrar eller så men jag läser biologi på universitetet och jag kan tycka att om det går att para två arter så är det okej. Det går bara att para två olika arter och få avkommor OM de har så pass lik DNA och vissa hybrider (inom andra arter förutom hamstrar) kan inte få mer avkommor, men jag kan också tycka att om hybriden är fertil och det är ett bra avelsmaterial så är det helt okej. Menar arterna kan paras, då är det naturligt.

//Forgetful

mjuhm
0

#7 Dante, min Hybrid är en avelshamster. Glad

Forgetful
0

#8 Då tycker jag att du ska få avla på den för om en Hybrid är fertil tycker jag man ska kunna avla på dem :) typ mulåsnor och de hybriderna är inte alltid fertila och då är det kanske ingen idée där men om en Hybrid är fertil tycker jag det är natuligt :)

//Forgetful

Be-Bopz
0

Ser heller ingen mening med att avla med hybrider och campbells/vintervita medvetet…

Varför inte hellre köpa en annan campbell till din campbell?Flört

mjuhm
0

#10 Det är superovanligt med Campbells uppe i Skellefteå, & efterssom Liebes uppfödare ligger i Lycksele har mamma ingen större lust att åka dit..

Forgetful
0

#10 Varför är det ingen mening för dig? :O ska inte vara på och klaga bara undrar liksom :P

//Forgetful

Be-Bopz
0

Transport brukar annars vara ganska lätt att fixa med tycker jag, om du vet att du väldigt gärna vill avla och sen spara avkomma och avla vidare så måste det ju ändå vara roligare för dig att göra det bästa av det hela från första början….

mjuhm
0

#13 Ja, transport funkar oftast.. Men jag tkr det är lite synd då jag köpte Dante (hybriden) för parning. Och efterssom han är både lättlärd, rumsren och gudomligt lugn & tam & springer inte omkring som en galning tkr jag det är lite synd att måsta "kasta" bort det som kunde ha blivit något riktigt bra..

Jag respekterar era åsikter, och jag ska fundera vidare på detta..
Men efterssom jag vet att det finns folk, även här på iFokus, som avlar på hybrider (även då Dantes uppfödare) så skulle det vara kul att para lille Dante. Men ville höra era tankar kring Hybrid avel. Fast jag vet inte riktigt om jag kan kalla det avel, då jag endast ska testa en kull nu & förmodligen behåller jag hela kullen för att jag har så svårt för att sälja djur då jag blir snabbt fäst vid dem.

Ska kolla vidare. Fråga vår "djuraffär" även vetrinären & se ifall det är nånting som skulle vara okej. Även höra vidare om vad ni säger.

Roxie
0

Kan tycka att om man avlar på hybrider så förstör man det som de "riktiga" uppfödarna jobbat hårt med. Att få så rena och fina arter som möjligt. Dessa undivker ju totalt att avla på hybrider. Tycker också det är så sjukt onödigt och dumt att para två olika ARTER med varandra. Detta är alltså inte raser, så det går inte att jämföra med en blandrashund. Detta är något helt annat. Visst, det kan gå bra att göra en hybridparning, men det kan också gå jäkligt fel. Så tänk dig för ordentligt. Som sagt. Transport går att ordna lättare än man tror. Dock är det väldigt lätt att göra det som är bekvämt. Kanske låter lite brysk. Men tycker verkligen inte detta är okej.

// Sofia

Forgetful
0

Ursäkta men blir bara lite upprörd nu.. Vi har fått fram ALLA våra hundraser idag tack vare korsningar och jag tycker inte vi ska vara så emot dem för det är också lätt att avla sönder en ras så den förstörs och får sjukdomar

//Forgetful

Lojs
0

För det första så har inte alla hundraser kommit fram genom korsning, det finns väldigt gamla raser som sett likadana ut i tusentals år, som inte korsats fram, utan renodlats ur ursprungliga hundtyper. (Se på faraohunden m.fl)
För det andra så handlar det i hundkretsar om att i så fall korsa raser, inte olika arter som hund och varg, eller som i detta fallet två olika arter av dvärghamster.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Roxie
0

Som sagt så handlar detta om ARTER inte RASER vilket är en helt annan sak. Arter är inte 100% likadana genetiskt, vilket raser är. Jag har absolut inget emot blandrashundar, så jag tror inte du tolkade mitt inlägg rätt.

// Sofia

Forgetful
0

#18 okey ne jag fick för mig att du verkade emot blandningar över huvudtaget men missförstod kanske. Men jag anser bara att om arter kan få avkommor så är det inte fel OM hybriden kan få avkommor för då kommer aldrig arten komma någonstans i utvecklingen i vilket fall men nu går det att avla hybrider inom hamstrar och då tycker jag det är okej, bara min åsikt..

#16 Men det är inte många hundraser som är renodlade ;) tänk, vi hade inte haft border collie (exempel) ena. Jag tycker personligen att man ska avla in nya gener från annat håll då och då i generationerna för många hundraser har fått problem med allt möjligt tack vare våra hårda avelskrav

//Forgetful

Geishas
0

Nu vet inte jag varför man ens jämför hundraser med hamster arter.

Det är skillnad på RASER och ARTER.

Håller själv på med hundar och hamstrar och visst finns det många raser som inte kommit till genom medveten blandning, alla sk urhundar hör till den kategorin.

Men men nu var det hamster vi pratade om här och närmare bestämt dvärghamster arterna Campbells och Vintervit.

Arterna är kompatibla med varandra men vad betyder det? Jo att de får avkommor som är fertila, visst får de det men vad är syftet?
De är inte friskare än de rena arterna, har man två arter med problem får man inte mindre problem om man korsar de med varandra.

Men det stora problemet och det som verkligen stör mig är att man medvetet köper in och planerar att para två arter eller deras avkommor med varandra. Ännu värre är det när man planerar att avla en Hybrid med en ren campbells eller vintervit.

För några år sen försvann nästan båda rena arterna helt pga sjukdomar och pga hybridaveln. Vad blir kontenan av det? Jo vi uppfödare har fått importera hundratals djur på mindre än två år, låter det normalt eller äns bra?

Det känns väldigt tråkigt att man inte istället kan tillföra den rena aveln ngt istället för att förstöra den. I våra rena linjer tar vi inte in zoodjur, vi tar inte in djur från okända uppfödare med ostammade djur bakåt och vi är väldigt noga med vad vi använder i avel.

Både vintervita och campbells har sina beskärda delar av diverse sjukdomar och defekter. Diabetes är en av dem, ögonproblem så grava att ögonen ploppar ut ur skallarna på djuren är en annan (det låter väl trevligt) Om vi ska kunna komma till rätta med alla de problemen som finns hos dessa arter behövs så många friska individer som möjligt gå i avel. Vi har kommit ljusår framåt men vi har långt kvar.

Förstå min frustration när några individer går emot allt det vi står för och jobbar för med dessa två arter. Det är ett BEVARANDE arbete man gör när man avlar och jag ser verkligen inte syftet med att bevara något som kommit till av misstag eller okunskap.

Jag kan tyckas gå på hårt vad det gäller detta men någon stans måste man backa och tänka gör jag rätt för hela hamstersverige? Man ska inte vara egoistisk och tänka på att jag vill para den här individen för att den är så söt eller det vore roligt med ungar, då kan mna lika gärna skaffa sig två av samma art och avla på. Man måste ju ha någon typ av plan med sitt avelsarbete.

Men som sagt detta är mina åsikter och jag är inte den som sitter och håller tyst när jag ser saker som rent av förstör år av hårt arbete och massvis med ekonomiska satsningar. Vi gör detta för att BEVARA arterna CAMPBELLS och VINTERVIT! Och det vore så mkt lättare att bevara arterna om vi slapp planerad hybridavel!

[nadvard]
0

Vad är syftet med din parning då :)?

Forgetful
0

Jag fårstår dig fullt ut, som jag förstår det så föder du upp renrasiga? Men vad jag inte förstår riktigt är "För några år sen försvann nästan båda rena arterna helt pga sjukdomar och pga hybridaveln."

Menar du att också hybriderna hade sjukdomar? För om hybriderna va friska och man avlade på dem så kan jag förstå det med, vem vill avla på sjuka djur? Men jag tycker inte det är fel att avla hybrider för det, vissa avlar på renrasiga och okej, ni gör det ni tycker är bäst för hamstrarna men hybrider som har bra föräldrar är väl också ett bra avelsmaterial om den inte har sjukdomar? Det jag tycker man ska sträva efter är friska och sociala djur först och främst sen kan jag dra upp en massa annat men ja jag säger dem nu och om en Hybrid är allt detta, varför duger den inte att avla vidare på då?

//Forgetful

Geishas
0

Just för att det är en Hybrid, den är varken eller och hör alltså inte till ngn av arterna, det handlar förtfarande inte om raser.

Ja pga att folk avlade in hybriger och korsade arterna med varandra så höll de rena arterna på att dö ut.

Som sagt en Hybrid är en Hybrid den kommer alltid att vara det oavsett hur du avlar.

Forgetful
0

Jag vet att vi snackar arter bara att jag säger "renrasiga" x)

Jag tycker bara att om djuret är friskt och bra avelsmaterial så är det en bra hamster att avla på och sen de som vill ha rena arter får avla på det, det finns väl många nu som vill avla på rena just för att behålla kvar arten men tycker inte man ska döma på arten utan på själva hamstern.

//Forgetful

Geishas
0

Just det du frågade om hybriderna var sjuka.
Om du tar två arter med samma kromosomantal (krävs för att få fertila avkommor) så hur stor är inte chancen att dessa arters sjukdomar förs vidare till artblandningarna (hybriderna)?

Vi har sett att hybriderna haft samma typ av problem som våra rena arter.

Det stora problemet jag har är att man genom att anävnda hydrider med rena djur minskar den rena stammen. Det var det som hände stammen minskade så pass mkt att det bara fanns en handful kvar av den ena arten och kanske det fyrdubla av den andra.

Som du säkert förstår så kan inte alla avkommor gå i avel då arterna är behäftade med diverse defekter/sjukdomar, endast de som är friska och de som lämnat friska avkommor ska självfallet gå i avel.

Nu börjar jag bli för trött för att kunna argumentera för/emot ngt överhuvudtaget. Men som sagt jag ser inte poängen med att avla på ngt som inte är menat att finnas från början.

Geishas
0

Vi är tre registrerade uppfödare på Campbells, dvs tre stycken som avlar och bevarar arten i Sverige, ganska svårjobbat och det mesta sker i uppförsbacke…

Forgetful
0

Jaha du menar att de hamstrar som redan är hybrider avlas med rena arter med? Jag trodde man bara avlade hybrider med hybrider om man väl avlat fram det, men kan verkligen förstå att det blir svårt att ha kvar arterna då man avlar hybriderna med de rena med :O Det borde bli en liten regel kanske att bara para hybrider med hybrider nu när det finns så pass många så KANSKE inom några hundra år (?) blir en egen art :P

//Forgetful

Geishas
0

Precis det är där problemet ligger. Sen har vi dem som skaffar en campbells och en vintervit och parar de med varandra för att de är så söta och självklart ska ha ungar med varandra, suck…

Jag tycker att om man avlar hybrider med hybrider, fine kör på så det ryker men var tydlig med att tala om detta när man säljer ungarna.

Men vad man än gör para inte hybrider med ett rent djur oavsett vilken art den tillhör!

Forgetful
0

Ja Hybrid med Hybrid vore ju en perfekt regel, om det nu finns många av dem så borde det inte vara svårt att hitta avelspartner iaf :)

//Forgetful

Trollhassel
0

Jag håller med Forgetful här. Rent moraliskt förstår jag inte alls vad det är för fel att para två arter som de KAN få friska avkommor. Det är inte mer fel än att korsa två likartade hamstrar så länge man känner till bakgrunden och eventuella genetiska sjukdommar. OM de kan få ungar ihop och OM ungarna lever ett normalt liv och DESSUTOM kan få egna ungar måste man ju dra slutsatsen att det är ok att para dessa.

För det hela är en moralisk fråga, eller?

Om det skulle vara en principsak eller en fråga om vad som är normalt tycker jag man ska ställa sig frågan hur normalt det är att avla fram en hel husdjursart utifrån en ynka kull hamstrar. Dessutom tror jag "fenomenet" linjeavel förekommer i all husdjursavel även om det är lite tabu. Ibland kallas det för "Oj då, hoppsan!" Nu vet jag inte hur det är i hamsteraveln eftersom jag aldrig avlat på hamstrar i och för sig. Gernerellt är det mycket vanligt i djuravel och en metod att föra extrema drag vidare.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

mjuhm
0

Läser igenom svaren snart, måste bara säga att när jag skrev raser, menade jag faktiskt arter :)

mjuhm
1

#21 Det jag vill få fram är färgen black & även broken, då Dante har det i stammen.

Geishas
0

Black och broken är ju båda anlag från campbells.

Lotta

mjuhm
0

#33 Jag vet det :)

&efterssom Liebe är en campbell & har färgen black. Och Dante är Hybrid & har broken i släkten.

Geishas
0

Jag tänkte mer om det är det du vill få fram så kanske det vore bättre med campbells. Finns ju registrerade uppfödare här i Sverige som håller på med denna färg och teckningsvariant. Annars finns det en campbells uppfödare i Finland som har mkt bra djur med.

Lotta

[nadvard]
0

Det kanske kan vara värt att tänka igenom det här ett par gånger.
Vill du verkligen avla, och tror att det är något för dig så kan det kanske vara värt att vänta lite tills du har möjlighet att skaffa lämpliga avelsdjur :)

[nadvard]
0

Blev kanske lite fel med "lämpliga avelsdjur".
Menade att det kanske kan vara bättre med att rikta in sig på en artFlört

mjuhm
0

#37 Jag tänker väl inte direkt avla.. Men ja. Jag ska tänka igenom detta noga. Glad

mjuhm
0

I denna artikel säger hon som skrivit den att hon själv avlar på hybrider.

Nu ska jag berätta vad jag själv tkr & tänker.
Min Hybrid Dante, är som sagt helt frisk. Likaså med min campbell Liebe. De är två lugna & nyfikna hamstrar som är otroligt gosiga.

Jag tkr själv, att ifall föräldrarna är friska & så, och efterssom (vad jag läst och så) är det en ganska liten risk att det blir missbildade ungar, och som jag förstått kan det ju hända vilken hamster som helst. Som med människor. Att jag väljer att ta en kull på dessa två är framförallt deras underbara temperament, men oxå för att det är så ovanligt med färgen black här uppe. Och jag vet knappt om det finns nån hamster som är bärare av broken här. Båda två är "födda" till avel & sällskap.

Nu vet jag att dessa två är olika ARTER, för det har upprepats några gånger här men som jag skrivit två gånger redan typ, så finns det uppfödare som avlar på hybrider och sånt. Jag tkr själv att det borde gå utmärkt med friska föräldrar & så. Och som nån annan här skrev så kanske det i framtiden blir en riktig ras. Skrattande Haha..

Nu säger jag ABSOLUT INTE att jag tänkt ta en kull på dessa två, utan jag ska fundera igenom saken. Risken att jag kommer ta en kull gungar fram & tillbaka på mittenlinjen så vi får helt enkelt se. Förmodligen blir det inte förns i september eller oktober så jag har min tid för att fundera på vad jag igentligen ska göra. Jag ska prata mer med uppfödarna & så. Och jag vet er uppfödare som inte tkr att det är nödvändigt överhuvutaget, men det finns dom som tkr tvärtemot. Så det gör mig fundersam.

Men nu är det så att Dante, han är tam, lugn, rumsren, gosig & lekfull. Liebe är nyfiken, lugn, lekfull & lättlärd så det skulle vara en superbra sak (enligt mig då) att få föra vidare dessa underbara egenskaper. Glad

kaizoR
0

Inget illa menat mot någon, men vilken otrevlig tråd. Har inte sett en sådan på länge här på hamster.ifokus. Tråkigt att folk inte kan ens ta till den lilla gnuttan vänlighet som gör att man faktiskt vill läsa den Obestämd 

Personligen, för att hålla mig till ämnet, så hoppas jag att du gör det du tror är bäst för djuren Glad Lycka till, oavsätt vilket val du gör.

Michaela-N
0

Ser inget fel med det.

Dessutom tycker jag inte argumentet "det är synd om uppfödarna för dom har jobbat med arten länge", jamen det är väl ingen som säger att man inte kan fortsätta med aveln man själv håller på med? Det är ju ingen som tvingar en att köpa en hybridunge. Andra kan väl få hålla på med sin avel så länge djuren mår bra. Att man behövt importera måste ju ha varit eftersom uppfödarna slutat föda upp.

[nadvard]
0

#38 Låter toppenSkrattande

Linda3046
0

Personligen skulle jag inte hybridavla. Ser inga direkta fördelar med det, samtidigt som det blir jobbigt för de som försöker avla renrasigt. Tänk om alla skulle börja hybridavla, då skulle vi snart inte ha några cambell eller vintervita kvar! Jag tycker i alla fall att dom som hybridavlar för att dom "tycker det är för besvärligt att få tag på avelsdjur i samma art" borde tänka över sin avel lite. :/

Emel
0

… Ni verkar ju inte kunna någonting om hierarki osv…

Campbells och vintervit är underarter av varandra. Båda raserna har antagligen samma ursprung men har sedan uppkommit genetiska skillnader mellan dem eftersom dom levt avskiljda från varandra. =Dom har gått en separat evolutionär utvecklingslinje. Dvs, inte olika arter.

Att para en frisk campbells med en frisk vintervit ger friska ungar. Deras genetik är såpass lik att det inte påverkar avkommorna.

Trams av er att bli arga/irriterade på TS bara för att han/hon vill para sina hamstrar… Det är INTE synd om uppfödarna, ingen har tvingat dom att ta in dessa hemska hamstrarna i sin avel. Lägg ner med det.

(Tycker frågan om det är moraliskt rätt att avla fram djur för att sätta dom i en Bur och ruttna bort resten av livet är viktigare:)

MVH

Ledsen om det är lite osamanhängande… Inte helt klar i huvudet.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Michaela-N
0

#44 Är det någon som sagt att det är två olika arter?

EDIT: haha ja. Faktiskt. Roligt också att det är en uppfödare som fött upp ett tag.

[nadvard]
0

#38 vet inte vad som hände med mitt inlägg :P Men toppen! skulle det stå.Skrattande

Hoppas det går bra för dig vad du än väljer att göra!

Geishas
0

Ok för er som inte är så insatta i dessa arter så kan ni gå in och läsa på dessa sidor. De är visserligen på holländska men iaf…

http://www.dwerghamster.nl/

http://www.dwerghamster.nl/wetenschap/PHODOPUS.pdf

Först ansåg man (forskarna) att campbells var en underart av vintervit men under senare år ändrade man (forskarna) uppfattning om detta när man tittade närmare på kromosomuppsättning och hur de såg ut hos de två olika arterna.

Det som skiljer sig mest är platsen och utseende för X och Y kromosomerna. Slutsatsen är alltså att det är två helt olika arter men eftersom kromosomantalet (obs inte platserna) är lika är dessa två arter kompatibla med varandra.

Lotta

Linda3046
0

#44 Alltså den där tonen kanske hör hemma på något forum som Flashback, men definetivt INTE på HiF! Obestämd Och så vitt jag kan se så är de klassade som olika arter. Cambell som Phodopus Campbelli och Vintervit som Phodopus Sungorus. Båda tillhör visserligen samma släkte, men även Roborovski delar detta släkte.

Cambell och vintervit är uppenbarligen ganska närbesläktade eftersom de kan få fertila ungar, och troligtvis är det väl en art som delat på sig ganska nyligen. Så vitt jag kan läsa så har det varit diskussioner hurvida dom är underarter eller arter, men nu är det ju uppenbarligen klassiciferade som arter och då underar jag vad du har för rätt att klampa in och kalla alla "jävla nötter" Obestämd

Michaela-N
0

#48 De är inte olika arter utan underarter. Campbell heter Phodopus sungorus campbelli, Rysk Vintervit heter Phodopus sungorus sungorus och Roborovski heter Phodopus roborovskii

Gemensamt för alla tre är Phodopus, vilket betyder dvärghamster. Sen heter robben roborovskii och campbells & vintervit heter sungorus campbelli respektive sungorus

Linda3046
0

#49. Fast överallt där jag läser så står det att man först trodde att det var samma art, men att de nu anses vara olika arter. Och då står det "species" inte "sub-species". Även i Lottas länkar anser ju forskare (som uppenbarligen kan mer än jag som aldrig haft dvärghamstrar :P) att de är olika arter. Så har du någon källa på att de skulle vara underarter?

Sen undrar jag, om campbell och vintervita har olika sjukdomar och defekter, borde inte hybriderna kunna få sjukdomar/defekter från båda arterna då? Jag tycker personligen att ingen som förespråkar hybridavel har kommit med något direkt skäl till varför man ska välja det före att avla renrasigt (renartigt?:P ), känns som sagt mer som att man gör det för att man inte bryr sig/ tycker det är besvärligt att hitta djur i samma art. Men det är bara den uppfattningen JAG har fått.

Sen det här "synd om uppfödarna".. Jo Uppfödarna kan nog undvika att köpa in hybriddjur, men om alla avlar på hybrider blir det ju svårare att få tag på rätt avelsdjur, vilket gör att de måste inavla mer eller importera så det är klart att det stället till problem för uppfödarna. Själv tycker jag väl inte direkt synd om uppfödarna, men jag skulle iaf tycka att det var väldigt synd om dessa fina arter försvann.. Visst, de skulle ju fortfarande finnas i naturen, och det är väl det viktigaste.. men ändå :P

Michaela-N
0

#47 Två länkar säger mig ingenting eftersom jag aldrig hört det påståendet innan.

Geishas
0

Nej men om man nu är intresserad och vill läsa på så finns det forskningsresultat som visar att det är två skilda arter.

#48 har de rätta vetenskapliga namnen som fastställdes för ett tiotal år sen.

Emel
0

2 olika arter kan inte få fertila ungar. SÅ är det.

#48, Ta inte åt dig om du inte känner dig som  "jävla nötter".  Förlåt, jag ska flytta tillbaka till Flashback.

Hallå! ibland tror folk att mina inlägg inte är seriösa. Det är seriösa inlägg, skulle inte driva med er. Kram

Geishas
0

Nu är det ju forskat på detta och jo det kan de visst, jag tänker inte lägga mer energi på detta läs källorna så ser du själv.

mjuhm
0

Om jag får fråga, vad betyder fertila..?

Roxie
0

#55 Fertil=kan få ungar

// Sofia

mjuhm
0

Men isf säger jag såhär, #53 de är klart två olika hamster arter kan få fertila ungar?

Emel
0

#57 Är det ett påstående eller en fråga?

edit: har tröttnat på denna diskussionen… Så, skit samma

mjuhm
0

#58 Lite både och.

Men om nu Campbell & Rysk vintervit är två olika arter så får dom ju fertila ungar efterssom hybridavel finns.

mocchino
0

Har inte orkat läsa igenom allt utan skriver bara som svar på första frågan vad jag anser om hybridavel:

Själv så avlar jag för att försöka få fram flera svarta "vintervita". Mina vintervita grundar från de svarta vintervita som Imazo sålde för ett par år sedan. Jag tycker dessa små svarta är jätte söta och avlar på att få fram trevliga och snälla sällskapsdjur. Tanken är väl också att försöka avla på djur som faktiskt kan bo ihop.

Jag försöker köpa in nytt avelsmaterial genom att kolla på annonser på blocket, och då letar jag efter trevliga djur UTAN stamtavla.

Jag har själv varit med i SHF i många år och förståt att det är stor frustration bland de som försöker avla på rena vintervita och rena campbells så själv känner jag inte att jag vill "sno" åt mig material som dom kan ha bättre användning för, om du förstår hur jag menar?!

Så för egen del tycker jag att det känns lite onödigt att krossa rena linjer med "orena" linjer, eller vad man ska kalla det för, då det finns alldeles för få rena linjer och tillräckligt mycket annat material för att jag ska kunna avla vidare på. :)

// Nathalie

Ellenfyrkant
0

Jag är inte strängt emot det, jag själv avlar ju på vintervita utan stamtavla så där har ju inte jag några garantier. Men om man vet att man har en campbell och en vintervit vet jag inte varför man skulle korsa dem? Det är ju två olika arter, så varför korsa deras egenskaper och sedan blanda med det rena? Det roliga med olika arter, raser etc. är ju att man har möjlighet att se till vad som passar en bäst. Kan dra en paralell till blandrashundar, om man skulle blanda raser hejvilt skulle ingen veta vad den fick för hund till slut. Men i hundvärlden skapar det inget problem med blandraser då de inte kan reggas i SKK som är föreningen med renrasiga. Hamsterhybrider kan reggas som rena i hamsterforeningen även om de saknar stam, där ligger problemet.

Mvh Ellenfyrkant