Hamster iFokus

Hamster

Etikettrysk-vintervit
Läst 1047 ggr
[Doario]
0

Hamsterns högra undertand halvbruten

Hejsan. Idag så såg jag att hamstern hade en halvbruten tand.

Undertanden till höger är halvbruten på hälften och ja undrar om jag borde göra något åt det?

Kan den fortfarande äta och leva som vanligt? Blev jätteledsen efter att ja såg detta.

[Doario]
0

och där bröts den och kom ut :( får den en ny tand?

Roxie
0

Eftersom tänderna nu är ojämna bör du åka till en veterinär eller en uppfödare nära dig som vet hur man klipper tänder. Så de kan växa rakt och jämnt. Hur kunde tanden brytas? Gnager hamstern på gallret? Isåfall skulle jag råda dig skaffa annan Bur för Att undvika att det händer igen :)

// Sofia

Roxie
0

Kanske ska tillägga att tänderna växer hela tiden så det är ingen fara att de bryts. Men däremot om en tand är längre än den andra, som nu i ditt fall, så kommer de troligen växa ojämnt och kan därför orsaka skada. Bäst att klippa dem jämna :) bäst att låta en veterinär göra det.

// Sofia

[Doario]
0

Denna gnagar aldrig å gallret, vet inte varför den hade en halvbruten tand.

Och angående klippningen, kan jag inte vänta lite tills tanden växer ut innan ja klipper den andra? För om jag klipper den ena nu så kommer den ju inte ha några undertänder :S

Och hur mycket $ tar en veterinär för klippning?

Roxie
0

Vänta kan du väl, men det gäller att ha stenkoll så de inte växer snett eller skadar munnen.

Se till att ge myckter hårda saker att tugga på. Knäckebröd, osötade skorpor m.m.

Vet inte vad en veterinär tar, det är olika hos olika. Har själv aldrig klippt hos veterinär. Men skulle väl räkna med 200kr kanske.

// Sofia

[Doario]
0

Okej då får jag tacka jättemycket för hjälpen! Får se hur den klarar sig med tre tänder.