Smutsig på ryggen.
Min guldis har på senare tid blivit smutsig på ryggen. Pälsen har liksom delat sig och torkat ihop. Antar att han rullat sig i sitt kiss men det luktar absolut ingenting.
Håller god hygien i buren osv, så det är inget sånt.
Han är heller inte sjuk verkar det som, väldigt livlig och äter som han ska. Har testat badsand utan resultat.
Är det någon körtel som spökar eller något?
Vet att man heller inte ska bada hamstrar så känner mig lite maktlös.
Antar att det är urin då pälsen verkar ha blivit lite blekt där. Någon som har något tips?
(han är inte smutsig jämt, han är inte heller långhårig, men kammar ändå igenom för att få ren honom)
Putt!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så länge du håller hamstern inomhus och känner att det är nödfall så kan du ta en blöt handduk eller en blöt papperstuss och stryka på ryggen. Bara du ser till ha hålla honom varm, om han är lugn kan du vira in honom i en torr handduk och sitta med honom tills han är torr, annars får du ha honom innanför tröjan tills han torkar.
Kan du lägga upp en bild på ryggen när den är smutsig?
#2 Precis vad jag gjorde igår, tussade med blöt handduk och kammade igenom lite och hade honom i en handduk/i handen tills han blev torr igen.
Tänkte ta en bild när han vaknar, om han är smutsig då, så lägger jag upp!
Har haft 3 hamstrar tidigare och inget av detta har hänt dem.
Putt.
Har sett att djuraffärer säljer "hamster-shampon" men har alltid trott mig veta att hamstrar absolut inte ska bada?
Nej de ska inte bada.
// Sofia
Har testat med badsand under en tid utan resultat, samt gnuggat honom med sanden. Är lika dagen efter ändå:(
Sorry, såg ju att du skrivit det.
Vad får han för mat? Får han grönsaker? Och annat så som Barnmat, katt- & hundmat m.m? Det kan ju även betyda att han har brist på någon näring.
Körtlar är det inte för de sitter på höfterna, en på vardera sida.
// Sofia
Lösvikt från djuraffären, grönsaker/frukt titt som tätt, ingen katt eller hundmat, är det bra att ge?
#10 Ja man kan ge katt och hundmat! Hamstrar behöver inslag av proteiner de med för att bygga upp muskler mm, Så lite kattmat,hundmat,notmaletkött (rå eller kokad i mikro okryddat och osaltat) Sedan kan du även ge lite kokad fet fisk som lax (osaltat och okryddat,avlägsna ev ben). Du kan värma upp laxen i mikron eller koka den! Skär bort en liten bit lax till din hamster förrän du tillreder laxen som du lagar till dig själv. Så du har en liten bit laxbit som du tillreder åt din hamster eftersom hamsterns fiskbit inte skall vara saltad eller kryddad. Värm den i mikron eller koka den. Servera fisken kall till hamstern men avlägsna ev ben först. Genom fet fisk får hamstern Omega 3 vilket gör att hamstern får bättre hud och päls, samt att det motverkar blodpropp,hjärt och kärlsjudomar precis som hos oss människor! Samt att hamstern blir lite alertare och piggare i knoppen.
Kokad lax (kall okryddat och osaltat) är en stor favorit bland mina hamstrar även en liten bit rå maletkött eller köttbullar ala hamster är stor favorit här!
Köttbullar ala hamster består enbart av dessa ingredienser…
Nötmaletkött, ett ägg, skorpmjöl och vatten (inga kryddor alltså)
Jag steker dem lätt så de blir gyllenbruna förrän jag lägger köttbullarna och koka en stund. Serveras naturligtvist kall.
Annicas Hamsteruppfödning 
http://superpawshamstrar.blogspot.fi/
Ja hamstrar måste få i sig protein. Du kan ge det i form av larver, Barnmat, blötmat för hund el katt, nötkött, kokt kyckling. Sen bör de även få i sig kolhydrater, tex potatis, pasta, ris, linser m.m :) Smidigast är väl att köpa en barnmatsburk (4-6mån) då vet man att de får i sig av allt.
// Sofia
#11 Tack så mycket!