Hjälp, hon bara gräver?!
Hejsan. Jag har en liten dvärgtjej på ca 3 månader, hon bode först i en vanlig hamsterbur av plast med bara galleri taket, och det var grön botten så hon kunde inte se ut, bara om hon stod på huset och kollade. Sen fick hon flytta till ett akvarium, men då började hon gräva jääätte mycket, men bara på natten, då var hon inte så dagaktiv. Hon grävde upp all toa-lätt mot väggarna i buren så det var helt kalt på "bur golvet". Så jag tänkte att hon grävde för att hon ville ut.. Det var ju ett akvarium så hon såg ut hela tiden. Och då flyttade jag tillbaka henne till den vanliga buren. Och nu gräver hon fortfarande, Nästan hela dagarna, då gnager hon även på plasten. Någon som har nått tips för att få henne att sluta gnaga och försöka gräva sig ut??
Hon har förmodligen tråkigt, aktivera henne mer :)
Hon får springa i sin boll ca 2 ggr om dagen i ca 10-15 minuter, och jag har lagit in toarullar och allt möjligt hon kan leka med…
Jag brukade vara "elak" mot min hamster och "förstöra" allt hon har byggt på kvällarna så hade hon det att fixa med hela natten :)
Hon skulle alltid ha allt spån i en hög där hon sov, och maten i en hörna. Så jag stoppade helt enkelt ner handen och virrade runt hela buren så allt såg kaos ut :D
En anledning till att hon gräver upp på sidorna kan vara för att hon boar. Så gör många hamstrar.
Du kan sätta ner nån låda, ganska djup med Sand eller jord i så får hon nånting att sysselsätta sig med. Även Hjul kan vara nånting kul. Äggkartonger, vanliga kartonger, rör osv. Det finns mycket, sånt som man till & med kan göra själv av kartong, trä, tyg osv.
♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥