beslutsångest i val av bur!
Gahhh…blir galen på det här med Bur till min blivande guldhamster!
1.Duna Multy 71*46*31,5. 599:-
Fördelen är:
*Underlaget stannar i buren
*Hamstern har inget galler att gnaga på, om den inte tar sig upp i taket förstås.
Nackdel:
*Ingen lucka fram och eftersom buren kommer stå ganska högt upp blir det krångligt att få ut hamstern.
*Finns inga galler att sätta fast saker i, blir lite svårmöblerat
2.Gallerbur 80*48,5*40. 650:-
Fördelen är:
*Lite större yta
*Lucka fram
*Lättare att möblera med hjälp av galler
Nackdel:
*hamstern kommer troligtvis ha ut en massa underlag utanför buren
*Kan ev bli en del gallergnag
*Klätterapa?
3. Gallerbur 100*54,5*40. 785:-
Fördel:
*Härligt stor
*samma som ovanstående gallerbur
Nackdel:
*samma som ovanstående gallerbur
Priset är ju inte såå stor skillnad mellan de tre, det skiljer 186:- mellan Dunan och den största gallerburen och i sammanhanget så …
Vad tycker ni?
Fördelar/nackdelar kommer ni på fler?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag har gallerbur criketi 15 som är köpt på Bromma zoo. Går även att beställa i deras nätbutik.
Den är stor; stor öppning uppe, rör kan köpas till.
Får plats med mycket saker i buren.
Hög kant så allt strö stannar i buren.
Akvarium! :D Jag har akvarium till alla mina hamstrar just nu, och jag är supernöjd med det!
// Sofia
Hade en liten tanke på akvarium, men blir det inte tungt att lyfta när man ska städa? Och även krångligt att ta upp hamstern om akvariumet står högt upp? Och var köper man gallernät som passar hamster i den här hålan jag bor i tro?
En nackdel med dunabur är att det händer att hamstrar gnager hål i själva plasten och helt enkelt rymmer. Tror inte det är vanligt dock, men det har hänt hos folk.
Ska du ha hamstern i ditt rum? För gallergnagning låter vidrigt, haha :P
40cm är rätt högt, så det får man tänka på när man inreder buren sen att försöka förhindra olyckor. Tjockt med bottenströ hjälper, och då bör det vara något som är mjukare än t ex toalätt (fast det skulle nog ändå bli rätt dyrt att köra i en sån stor Bur, fast det är klart en stor Bur kan man ofta komma undan med att städa mer sällan så länge man håller undan gammal mat och kiss och sånt).
Har buren en hög plast botten borde strötet stanna kvar, fast dom honor jag har haft har haftvissa knas-perioder där de grävt väldigt mycket och så har det såklart åkt ut xD Fast det har ofta bara varat några dagar, men det är lite kul för de hade grävt och möblerat om exakt likadant varje dag xD
#4 Hahaha,nej eget rum var det länge sedan jag hade
Hamstern kommer stå i vårat djurrum så gallergnaget var mer i tanke på hamsterns tänder.
Eftersom hamstern jag ska köpa är korthårig kommer jag ha spån i buren, enklast och billigast eftersom jag alltid har det hemma till de andra djuren. Och egentligen spelar det ingen roll om han gräver ut lite spån heller, de andra djuren spånar ju också till och det är bara att sopa.
Jag tycker alltid det är lättare att hålla en stor Bur ren och jag vill att mina djur ska ha gott om plats i buren, även om dom alltid får komma ut en stund varje dag. Alla tre burarna jag tittat på är ju ganska stora till en hamster, jag kan bara inte bestämma mig om jag ska ta den allra största eller om jag ska ta dunan eller den mindre gallerburen.
Akvarium tycker jag är perfekt. Vädligt fint är det också.
Varför måste man lyfta på buren för att städa? Jag skyfflar upp allt strö ur buren in i en sopsäck (dammsuger de sista smulorna) och torkar ur med trasa, när man vill storstäda är det bara att skura med diskmedel eller likn. :-) Krångligt att ta upp dem tycker jag inte heller det är. Fyrkantsnät som finns på granngården går bra att göra en ram av!
Annars skulle jag satsa på duna. Är ganska emot gallerburar, främst sedan en av mina dvärgar för länge sedan fastnade och hade gjort illa benet. Hittade henne blodig, hängandes i gallret en bit upp :-o Som tur var läkte det & hon klarade sig bra.
#6 Lyfta ner buren måste man göra om den står såpass högt att man inte når ordentligt ner till botten på den. Och krångligt att ta upp hamstern blir det av samma anledning. Det beror ju på hur man har det hemma, jag har ingen låg plats att ställa den på utan den blir att stå högt upp och då är det mer praktiskt när det finns en lucka på sidan och buren är lätt att lyfta.
#7 Ja, absolut, då blir det ju krånligare. Menade bara ifall den står lite längre. Som min gör, då är det inte ett dugg krångligt.
Terrarium kan man öppna framifrån
Medarbetare på Chinese crested ifokus.
#9 Jo jag har övervägt det också, men terrarium precis som akvarium blir ju ganska tunga om man ska ha lite större och jag tror det även blir för tungt där det ska stå. Terrarium är ju också svårare att få tag på begagnat och ett nytt kostar alldeles för mycket i den storleken jag vill ha.
Nej det får bli en av dom jag listat upp, frågan är Dunan eller gallerbur? Om det blir galler ska jag då ta den större eller den mindre? *suck*Varför finns inga riktigt stora dunor till hamstrar?
… *viskar* Större gallerbur… Stöööörree gallerbuuuuur…. *eko*
mmmm…kanske det…jag älskar stooora burar 
# 10 Men det finns en större variant av maxidunan med smått galler, trodde det var den som kallades Multy? Måste kolla vad den hette..den är iaf 99cm lång
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

Jag kan flika in min åsikt kring dunan där. Jag tycker absolut inte att den är svårinredd för att det inte går att fästa saker i galler"väggar". Jag har inrett min med hus som står på marken, skål och rör. Fast alltså flera hus, flera rör etc. Så det är inte tomt. :) Sen vill jag inte ha för mycket "roligheter" när jag har bebisbo i den buren som snart börjar knata omkring, för att minska risk för olyckor. Men som sagt, jag har inte alls problem med att inreda den iaf.
Mvh Ellenfyrkant
#13 Det vore ju inte så dumt med en duna med smått galler som är så pass stor. Har tittat runt men hittar endast denna multy som är 71cm och det känns som om jag vill ha lite större.
#15 Ja denna som jag såg i djurbutiken hette Maxi duna Multy (eller var det Multi) och var 99 lång.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Alltså jag måste nog också rösta på akvarium/terrarium.
Gallerburar är inte roliga alls om ni fråga mig, tycker det ser träligt ut så att säga. Och gallergnag är en dålig ovana, det båda låter illa och det är dåligt för tänderna och ja överhuvudtaget. Tycker det är luftigare och öppnare i ett akvarium eller terrarium. Jag har inget nät på mitt akvarium och det finns inte en chans att han kommer ur och det blir väldigt lätt att hantera hamstern och sådär!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jag har en Duna multy. Känns lite liten. Men det jag saknar mest är möjligheten att fästa rör som går utanför buren. Om man hade kunnat göra det så hade man kunnat frigöra en hel del yta till annat som nu tas upp av rör som ligger på burgolvet.
Men annars är jag nöjd med buren. Bra med stor öppning upptill vilket gör det lätt att få tag i hamstern. Och eftersom buren står i vardagsrummet så är det kanon att inget spån sprätts ut.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Ja jag har en känsla av att jag kommer tycka Duna Multy är för liten. Det lutar nog mot att det blir den största gallerburen trots allt, får hoppas att han inte blir en gallertuggare :)) Får väl se till att det finns massor av annat att tugga på och sysselsätta sig med.Skulle ju gärna köpt en Maxi Duna Multy men den var riktigt dyr! Dubbelt upp mot gallerburen. Och det vet jag inte om det är värt just nu. Även om jag har så jag klarar mig så är jag inte gjord av pengar och det är ju lite mer grejer jag vill köpa till buren.Det ska bli så roligt att inreda åt min lilla skrutt.
varför inte en ikea samla låda 
den största har höga sidor som det går att sätta hyllplan i,fästa hjulet i sidan osv.
när man borrar hål för skruvarna så tejpa stället där man ska borra, då spricker inte plasten. annars kan den lätt spricka om man trycker borren för hårt.
i locket skär man ut så bara ramen blir kvar och sätter in fyrkantsnät.
viola och man har en stor fin Bur för mindre än 300kr.
#21 Har även haft den tanken faktiskt men kom fram till att eftersom jag måste ha buren stående ganska högt upp så blir det bättre med en vanlig Bur så att jag för det första kan se hamstern ordentligt utan att behöva lyfta ner den och så blir det lättare att ta ut hamstern om det finns en lucka på sidan, annars måste jag även då lyfta ner buren.
Det skulle även vara en nackdel om jag köper Dunabur, att det inte finns lucka på sidan så jag antingen måste lyfta ner buren eller ställa mig på en stol för att kunna ge hamstern mat ta ut honom. Blir krångligt och jag vill ha det enkelt och smidigt.
Hm, ja nu ska ni höra. Snacka om att ha svårt att bestämma sig. Nu har jag iallafall fått tag på en bra Bur till min skrutt tills han kommer hem, och gissa vad det blev? Jo ett akvarium…hahaha…ja jag får väl stå på en stol när han ska komma ut inte mer med det. Hittade begagnat på blocket och inte så långt att åka. 75*40*40 är det så det får väl räcka då. Lock med galler fanns det med så det är klart att använda. Ja det blir nog bra 
#23 Hehe, tycker jag låter super! ^^
Japp då har jag hämtat lillskruttens akvarium då. Ser fint ut, ett helglas med gallerlock. Men det är tungt så inte kommer jag orka hålla på och lyfta ner det när jag ska städa heller, nej det får bli att stå på en stol om jag inte hittar på någon annanstans det kan stå.