Hjälp!
Hej! Min hamster som heter Citrus gnager på gallret!! Nu ska jag berätta varför! Jag har precis fått hem min andra hamster som är ca 5 veckor. Burarna som dom har är en Duna fun där det är först plast botten sen galler sen plast och sen galler ovanpå. Så burarna stog bredvid varandra först men Citrus bara gnagde på den sidan som lillen står på! men nu har jag flyttat lillens Bur så dom står ca 1 meter ifrån men han fortsätter!!!
Och när jag låter citrus springa fritt där så står han som fast klistrad vid hans Bur!!!
// Julia
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tacksam för svar!
// Julia

Om han inte höll på så innan den andra hamsen kom kanske du kan försöka ställa burarna så långt ifrån varandra det går och om det är möjligt ställe dem så att de inte ser varandra. Kanske att ha den ena vid fotändan på sängen ich andra vid huvudet på sängen eller något sånt om det funkar. Beror ju på hu rummet är utformat.
Mvh Ellenfyrkant
Hamstrar har superbra luktsinne, så han känner enkelt doften från den nya hamstern. Det är ju en hona också, så det blir ju inte bättre för det
.
Om du kan, så flytta ut en av burarna i ett annat rum. Eller i värsta fall byta Bur helt till Citrus.
Det är inte bra för hamstrars tänder att gnaga i galler, det är inte naturligt för dem. Så om han fortsätter så får du nog byta Bur till en äkta duna Bur, ett akvarium eller en SAMLA-låda på ikea till honom.
Du kan ju testa att lägga ner mer leksaker i buren till honom. Men tror inte riktigt att det är därför han biter på gallret, men testa.
Mvh Alicia.

#3 Det kan ju vara värt ett försök att flytta buren dit han inte ser ändå, då han verkar bita galler precis där nykomplingen befinner sig.
Det tråkiga med sånt här är att även om anledningen till att de la sig till med ovanan försvinner så fortsätter de ofta… just p.g.a. att det hunnit bli en ovana.
Mvh Ellenfyrkant

Ta bort gallerdelen och låt honom vara utan den ett tag. Sen om ett tag kan du ju testa att sätta in den igen och hoppas att det ska funka då igen. :)
// Nathalie
Tror nog jag börjar med att ta bort gallerdelen! Men tack för alla svar!
// Julia