Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: burartillbehörinredning
Läst 1229 ggr
Lillyblossom
0

Akvarie vs vanliga burar?

Hej.

Ja tänkte bara fråga alla er som har akvarium… Är det inte jobbigt att hålla dem rena? Man måste väl byta ut allt innehåll i burarna med jämna mellanrum? Är detta inte mkt krångligare med ett akvarium än med en "vanlig" Bur som är i plast? Hade fiskar förut och tyckte det var meckigt att städa. Var så rädd att ha sönder glaset hela tiden. Så jag har funderat på om ni kanske bara tar bort sånt som behövs eller hur gör ni???? ;P

kraembulle
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hade ett 100liters akvarium förut, och ja, jag tyckte det var bökigt att rengöra det. Åtminstone när det var dags för storstädning, tungt så in i norden. Så jag bytte till en Bur istället, mycket lättare när man ska spola av o.s.v.

[Maijah]
0

Jag har ett 300 L akvarium och tycker inte det är ett dugg krångligt faktiskt. Skyfflar ut allt strö en gång i veckan och torkar ur med trasa & diskmedel t.ex. Man måste ju inte flytta på själva akvariumet egentligen.

Jag tycker akarium är så mkt bättre & snyggare än vanliga gallerburar och dunor. Hade en dvärghona som fastnade i hennes gallerbur en gång, hon bröt benet där hon hängde :-/

kraembulle
0

#2 Håller med dig om att akvarium ser snyggare ut :)

Charlie2006
0

Jag tycker det är rätt enkelt att rengöra, då är terrarium svårare och framförallt tyngre.

Jag häller ut innehållet och sen tar jag akvariumet till duchen och rengör det.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Lillyblossom
0

Ok. Tack för era svar. Just att ta den till duschen och spola av tyckte jag alltid var så läskigt då vi har kakel. Rädd att tappa den lite på ena kanten så det blir sprickor eller liknande. Men tack för era tankar! :)

[Mira Folkesson]
0

Har en stort akvarium till min dvärghamster det finns ju sjlvklart förochnackdeler med allt:

BRA SAKER:

• Lukten stannar i buren det är ju bara ett galler över!
  • De ser ju mycket ut eftersom det är genomskynligt!
  • De kan inte klättra upp i gallret!
  • Det är svårare att smita!

DÅGLIGA SAKER:

•  Det  är ganska svårt att städa eftersom man inte kan ta av ett galler eller så…!
  • Man måste "bygga" ett lock tiil akviumet för att vara på den säkra sidan!
  • Msan måste ha en skål med vatten eller vattenflaska med sugpropp!
Lillyblossom
0

Ah… Bra lista. Men hur ofta tar du bort allting liksom och storstädar?

[Mira Folkesson]
0

eftersom jag har ett stort akvarium och min hamster är ganska renlig av sig… så jag städar kanske varannan vecka, då plockar jag ut alla saker, byter bomaterialet, spånet och byter maten och diskar ur skålarna!!

hoppas du blev nöjd med min "åsikt"

Magda
0

sätter en tass här och frågar om det finns någon som provat terrarium till hamster?

[Maijah]
0

#9 Det vet jag många som använder :-) Funkar det med!

Candela
0

Jag låter hamstern vara nån annastans, sen plockar jag ur all inredning (torkar/tvättar av vid behov) och plockar ner så mycket av spånet jag kan i en plastpåse (som jag låter ligga i akvariet medan jag fyller den, för att få så lite som möjligt på golvet).

Resterna som blir kvar i akvariet tar jag med dammsugaren. Sen torkar jag av med en våt trasa vid behov innan jag fyller på med nytt spån.

Lillyblossom
0

Ah! Vad smart med dammsugaren. :-P Hade inte en tanke på det. Hehe. Tack för allas svar. Kanske inte är så jobbigt att ha hamster i akvarium som det är med fiskar. Verkar ju vara många som har i akvarium… :-)

Charlie2006
0

#9 Har terrarium till en av mina guldar, dock funderar jag på att bytta då hon börjat bita på listen, grr. Hade även till mina roborovskis. Terrarium funkar bra, se bara till så det finns nog med luft håll in.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

kaizoR
0

Jag är nog den ända som gillar riktigt feta gallerburar … Skäms Tycker det verkar vara så dålig ventliation i akvariumen..

[Mira Folkesson]
0

Vad är skilnaden på akvarium och terarium?! är det typ storleken eller?!

Charlie2006
0

#15 skillnaden är att terrarium öppnar man på sidan, akvarium kommer man ovanifrån. Storlek finns det i massa olika på både terrarium och akvarium.

Min hemsida

//Frida

Lillyblossom
0

#14 Är det liten golvyta och väldigt hög kant kan jag också tänka mig det blir lite dålig ventilation. Annars om man har nät över så ser jag inga större problem. Var gränserna går om "liten golvyta vs hög kant" är väl upp till var och en dock. ;-)