Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 4759 ggr
Rebbie
0

Guldhamstern "rumsren" med en låda?

Hejsan, hoppas någon kan hjälpa mig med detta! :)

Har ingen hamster än men ska skaffa om ca 2-5 veckor. Blir nog en guldhamster, helst en långhårig. Nu undrar jag hur man får en hamster att gå till en "kisslåda" i ett hörn, vill helst att den ska ha en plats dit den alltid går. Är det bara att först se vart den av sig själv går och uträttar sina behov, sedan sätta dit en låda? Eller hur funderar det? Hoppas någon kan svara :D

PS ifall någon råkar kunna detta, hur stor ska en guldhamsters Bur minimått vara?

//Rebecka

Candela
0

De flesta hamstrar brukar automatiskt välja ett hörn att kissa i, så när man hittat dennes kisshörna är det bara att ställa dit en sandlåda istället. Efterhand kommer förmodligen hamstern förknippa sandlådan med kiss, och kommer då kissa där även om du flyttar lådan nån annanstans i buren.

Min hamster är dock lite lat, så om man inte har toaletten tillräckligt nära sovplatsen så gör hon en ny toalettTungan ute

aliiciaj
0

Ställer du ner en hamster toalätt med Sand i så brukar hamstern själv gå och kissa där av sig själv. Vissa hamstrar gillar att kissa på andra ställen, gärna i ett hörn.

50x25 cm har jag för mig är minimåttet, men jag tycker det är alldeles för litet så köp gärna en större Bur, gärna en duna Bur som är 70 cm på längden. Köp inte en gallerbur eftersom hamstern gärna klättrar uppåt och de har dålig höjdsyn och kan släppa taget väldigt högt upp och dö när de når marken, har för mig att de kan bryta ben vid 20 cm höjd. Så köp en dunabur, ett akvarium eller ett terrarium ;)

Lycka till! ;)

Rebbie
0

Okej, tack för tipsen :) Japp, det är en duna jag har köpt och måtten är över minimimåtten som tur. ^^
Men jag ska skaffa en låda nu i förväg och hoppas att det fungerar sen.

Candela
0

En vanlig 2-liters glasslåda funkar perfekt som toalett. Bara ett tips ;)

hamster_älskaren
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur får man en hamster att gå till sin kiss och bajs låda vet nån? för att ja gska få en hamster om ca 1-2 veckor! Skrattande