Bits .
Nu börjar jag bli riktigt trött .
Den 10 juni hämtade jag en liten guldhamster kille på 1 år den 12e augusti från Sofia som har Sulfidas uppfödning .
Allt sedan han kom hem så har han bitit mig , och idag var det bannemig droppen . Han bet mig i ögonbrynet , nästan i ögat .
En sådan här hamster har jag bara inte lust att ha hemma . Jag kan knappt ta i honom . Så fort han sitter i händerna på mig så ska han nafsa efter fingrarna , det går bara inte !
och han biter inte speciellt löst heller kan jag ju säga . Jag har inte gjort honom någonting elakt , utan varit riktigt snäll , men det ända jag får är bitmärken ?
Jag har ingen aning om vad jag ska göra , och min mamma vågar inte ta i honom längre .
Svår sits du hamnat i. Jag har tyvärr inte någon bra idé. För min del så har de blivit tamare ju äldre de blev men då har jag också haft dem sen de var små bebisar. Och det här är ju en helt annan sak.
Har du pratat med Sofia själv om det? Det är kanske det första steget du bör göra.
#2 Jag har tagit detta med henne tidigare , men fått svar att det är konstigt att han håller på så , och han var hur mysig som helst hos henne .
Ska dom hålla på så ?
Nästan bättre att du kontaktar mig istället för att lägga upp en tråd här eftersom han kommer från mig och jag känner honom bäst.
Han har aldrig bitit mig eller någon annan, någonsin! Förstår inte varför han börjat nu. I vilka sammanhang har han bitits? Har du hållt fast honom? Kan du förklara?
Självklart tar jag tillbaka honom och buren om du inte känner för att lägga tid på det. Tråkigt dock att det ska vara såhär :/
// Sofia
För att få en hamster att sluta bitas ska du lätt blåsa den på nosen, de skadar inte men de tycker de är obehagligt. Jag gjort så när nån av mina nafsat efter mig och de har slutat nästan direkt 
Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.
#4 Jag kände bara att jag inte ville smsa dig eller ringa dig såhär sent ifall du låg och sov .
Jag har aldrig hållt fast honom . Så fort jag har hämtat honom så tar jag honom till golvet eller soffan så han får springa .
Visst har du kaniner och andra djur också? Tvättar du händerna innan du tar i honom efter att du hållt på med andra djur? Jag själv har ju aldrig haft andra djur än hamstrar hos mig så det kan mycket väl vara det som spökar.
// Sofia
#5 Jag har försökt att blåsa honom lätt på nosen , han slutar direkt men fortsätter senare i samma veva .
Ok. va bra det då. Nej hamstrar ska vel inte normalt sett bitas.
Jag vet tyvärr inte hur man gör med en hamster som bits. 
Min gör det inte iaf.
#7 Jag brukar tvätta mig innan ja , men ibland kan jag glömma av det då jag inte är van vid det , men vanligtvis , ja .
Prova att tänka på det innan och se om det gör nån skillnad.
När du tar upp honom, lyfter du upp honom direkt ur buren eller klättrar han upp i handen själv?
// Sofia
#11 Både och .
Men jag har ju liksom inte kaninerna uppe vid ögonbrynen ? och det var där han bet mig .
#12 Nej jag kan faktiskt inte förklara varför han bits. Har själv bara blivit biten en enda gång av en hamster som var sjuk.
Jag vet faktiskt inte, är minst lika chockad och besviken som du är eftersom jag själv fött upp honom och han alltid har varit en liten goseboll.
Vet inte riktigt vad jag ska säga faktiskt :/ Mer än att jag förstår att du är besviken och kanske inte känner för att lägga mer tid på honom.
// Sofia
#13 Jag ska försöka lägga ner tid på honom , men om det inte hjälper så vet jag inte vad ..
Vattenflaskan .. jag byter varje dag , men han drar och sliter i den ? 
Han har i alla fall börjat springa i hjulet på nätterna , det gnisslar lite .. får smörja den .
Om han drar och sliter i den så är han nog lite rastlös. Kanske prova att ha honom ute och springa längre? Eller släng in lite kartong, pappersrullar, äggkartonger m.m i buren så han har att göra.
Skulle du känna att det inte alls går framåt så får jag komma och hämta honom, inget mer med det. :)
// Sofia
#15 Okej , jag får väl se om det funkar då .
Hör av mig om det inte blir några bättringar ..

Jag undrar hur situationen såg ut första gången han bet dig?
Du har haft honom sedan 10 juni, ca två månader. Hur många gånger har han biti dig? Och vid vilka tillfällen har det varit?
#17 Hur många gånger han har bitit mig har jag inte räknat , men det är väl runt 5 gånger .. när jag hållt honom i handen (haft händerna bredvid varandra och handflatorna uppåt) eller bara haft handen i buren och väntat på att han ska klättra upp i handen . Och då har jag inte ens hållt på med någon av de andra djuren innan det ..

#18 I och med att du skrev att han bet dig hela tiden och det har gått två månader. Då är fem gånger inte så mycket. Naturligtvis är det fem gånger för mycket men mycket lättare att få rätsida på.
Det viktigaste är nog vad som hände första gången han bet dig. Hur länge du hade haft honom, vad du gjorde, vad han gjorde, om han blev skrämd. Det är den första gången som har gjort det här beteendet.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mina hamstrar gillar inte lukt från hund, (då menar jag att så fort det kommer in en hund genom ytterdörren, mina blir helt stela) och kanske är samma att han inte gillar lukten från dina andra djur och biter dig?. bara en gissning.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

Fast de brukar inte vara så doftkänsliga ändå. Jag har 40 hamstrar och huset fullt med andra djur, däribland katter och illrar som då är rovdjur.
Ingen av mina vare sig bebisar eller omplaceringar har brytt sig det minsta om att jag luktat iller.
Det jag undrar över är vad som hände första gången, om det var någonting som gjorde ont på hamstern. T.ex om man tappade den. Att hamstern då förknippar händer med någonting som gör ont och då bits i förebyggande syfte.
Alternativt att den faktiskt har skadat sig så det gör ont när man tar i den.
En hamster bits inte bara utan anledning, speciellt inte någon som har varit helt bitfri i hela sitt liv.
Rättning: Hon har haft honom sen början på JULI :)
// Sofia

Ok, det står 10 juni i inlägget så jag gick efter det.
Nej juli ska det vara, för det var då mässan i alingsås var :)
// Sofia
Hehe , skrev fel ^^
Jaha! Det var därför Bedford blev helt chockad efter vi hade varit på nedervåningen, där hunden håller till. Han blev stel och helt chockad haha sötkillen!
TS, har faktiskt aldrig någonsin varit med om att en hamster har bitit. Min äldsta kille har hotat med att göra det men aldrig gjort det. Han är från djuraffär och det var i början när jag hade honom och då var han jätte rädd så det är ju förståligt!
Alltså när jag har haft djur som bits så försöker jag vara bestämd, såklart, och hålla på med dom mer och mer. Även försöka få reda på varför djurets bits då det alltid finns en anledning.. ett djur bits inte utan anledning. Han har inte ont någonstans? Djur kan ju inte säga att dom har ont utan visar det genom att ex bitas!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Jag provade att tvätta händerna förut , runt 23 tiden , han velade lite med att klättra upp på handen , så antar att allt har varit med annan djurdoft att göra ? 
Nu klättrar han upp på handen som en liten apa .. satte även in en liten låda med chinchilla Sand i hans Bur så han får lite mer att röja med . 
#26 Jag skulle inte tro att han har ont någonstans , har försökt känna på honom men han säger ingenting (typ piper till eller nåt) .

För det första måste jag bara fråga: Hur kom han åt att bita dig i ögonbrynet? Om han nu bitit dig tidigare känns det ju inte jätte smart att sätta honom i ansiktet. ;P Men det kanske bara är jag som tycker. ;P
När djur blir rädda och bits så är det ju oftast nått som står galet till. Vanligast är väl att dom har ont men det kan ju även ha med omständigheterna att göra så som tidigare talare har sagt; tex doften av andra djur. Behöver ju inte vara att du tagit i dom direkt men du kanske har luktet på kläderna för att du varit i närheten av djuren. Han kan även reagera på din parfym om du använder något sånt.
Om han fortsätter att bita dig så tycker jag att du bör sätta dig ner och skriva ner allt du gjort under dagen fram till att han bitit dig och sen efter ett par gånger kan du ju jämföra vad som varit den gemensama nämnaren i alla dagar.
Och om det inte varit det så kanske det helt enkelt är personkemin som inte funkar mellan er? Vet vissa hamstrar som jag inte klickat med som sedan omplacerats och varit som helt andra hamstrar i andra hem. Så det finns såna konstiga fall också. Det är däremot inte jätte vanligt men visst händer det.
Men jag hoppas verkligen att problemet försvinner snart så att du och din hamster kan få massa gos tid ihop framöver!
Sen om jag bara på påpeka en liten sak så tycker jag personligen att det är lite taskigt att sätta sig och peka ut en uppfödare så här mitt på ett forum inför alla andra! Såna här saker bör man antingen ta privat med uppfödaren eller skriva ett inlägg där man inte nämner uppfödaren så personligt som du gjorde i detta inlägg! Men det är bara min personliga åsikt!
Huvudsaken är ju att du får hjälp med ditt problem och det hoppas jag att du fått nu! :)
// Nathalie
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
jag undrar vilken perfume du använder?
innehåller den vit musk så kan endel djur bli rädda.
tom stora snälla ridhästar har blivit galna när de känt doften av musk.
musk kommer från ett hjortdjurs doftkörtel.
det luktar för oss tjejer gott men kanske skrämmande för djuren.
så använder du tvål.hudcreme,deodorant el perfume som innehåller ämnet testa då en annan serie å se om han blir trevligare.
sen är det ju så att hamstrar kan inte säga till när de är trötta och vill ner i buren igen, då kan de naffsa lite för att liksom säga att nu räcker det.
men trivs ni inte med varandra då är det bästa för er båda att ni skiljs åt.