Hamstertoaletter..
Hejsan!!
När jag köpte den första dvärghamstern så fann jag även en trekantig hamstertoalett i butiken. Detta har jag nu även till de andra två. Tyvärr tycker jag bara att den är för liten till Guldisen.. Hon sprätter runt sådant i den att hon trampar sönder kisskluttarna som till de små bara är att lyfta ur. Nån som sett om det finns större toaletter för större hamstrar?!? Det är otroligt vilka renliga djur och de kissar verkligen bara i sin toalett….
Annie
Till de flesta här hemma har jag stora matskålar till tex hundar. De är ca 15-20cm i diameter, med ganska höga kanter. Där kan de gräva och skvätta nästan bäst de vill.
// Sofia
Du kan ha kattsand, men absolut inget som klumpar. För skulle hamstern få för sig att smaka, vilket de väldigt ofta gör, så kommer sanden att klumpa sig i magen och bli som cement. Inte så bra :/
Det finns annars vanlig sandlådesand på tex bauhaus. 20kilos säck för 39kr. Väldigt ekonomiskt och det funkar kanon! Jag använder det, och byter all Sand varje/varannan dag. Det är så pass billigt att man kan göra det :P På så sätt är det alltid rent och fräscht i toan :)
// Sofia
Om jag åker bort över en helg, så använder jag "Miss Cat" kattsand som inte klumpar. Så slipper hamstervakten byta Sand.
Det är ganska stora korn. Men de suger åt sig all fukt, och luktar inget alls.
Men det är inget jag skulle rekommendera att använda på heltid, eftersom det är stora korn, och kanske inte så bekvämt för hamstern att gå i.
// Sofia
Men menar ni att hamstrarna får för sig att äta sanden? När de har såå mycket annat att knapra och tugga på… Trist, jag har använt mig av Pussy i toaletterna och det är såå simpelt att städa
…
Detta är bäst enligt mig, glasslåda o billig biltema sand
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tar upp en gammal tråd i ämnet som intresserar mig.
Nybörjare som jag är (inte skaffat hamstern än) så undrar jag om hamstrar bara vill kissa i Sand?
Vore ju mkt bättre om man kunde ha hampaströ även i toan, för det binder ju lukt bra. Vanlig Sand är ju värdelöst på det viset.
Känns ju dessutom lite ofräscht om de sandbadar i toan? Eller väljer de en skål för varje behov om de har två? Alltså ett bad och en toa.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#9 Jodå, har det till mina. Men det är dyrt om man har många, så ska byta när jag hittar någon bra Sand jag kan använda istället.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Okej, tur. x) Använder det till mina 2 guldhamstrar.