Hamster iFokus

Hamster

Etiketthamster
Läst 1142 ggr
Ellenfyrkant
0

Skötselrådshäfte

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är nyfiken på vad ni som uppfödare ser till att ha med i ert skötselrådshäfte som ni skickar med köparna! Lista gärna! :)

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

*putt*

Mvh Ellenfyrkant

Roxie
0

Jag har med grunderna om allt (förutom avel) Mat, Bur, inredning, hamstern som husdjur, hur man får den tam m.m. Allt detta ihopklämt i en liten broschyr som jag gör i Word :)

// Sofia

Ellenfyrkant
0

Tack, hur får man sidorna  att vända alltså så man kan vika dem på mitten sen när de är utskrivna ? :P Eller är det inte så du gör.

Mvh Ellenfyrkant

Roxie
0

Jo, vi säger att jag ska skriva ut 20 broschyrer.
Då väljer jag att skriva ut endast SIDA 1. Sen när de 20 är klara, så vänder jag på papprena jag precis skrev ut och printar ut SIDA 2 på andra sidan :) Sen är det bara att vika!

// Sofia

Ellenfyrkant
0

#4 Ah okej! men hur vänder man pappret i word så man skriver åt rätt håll ? ;S För jag får ju lov att erkänna att det ser proffsigare ut att lämna med en beoschyr än en häftad bunt även om infon i sig är det viktigaste.

Mvh Ellenfyrkant

Roxie
0

Det finns mallar man kan använda.
När du ska öppna ett nytt dokument så tror jag man kan välja mallar där.

// Sofia

Ellenfyrkant
0

Tack Sofia, får kika på det! Glad

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Det vore intressant med fler "innehållsförteckningar". Glad För jag utgår ifrån att det finns ett gäng uppfödare här som faktiskt skriver skötselråd. ^^

Mvh Ellenfyrkant

Michaela-N
0

#8 Ja, troligtvis eftersom man enligt jordbruksverkets föreskrifter måste det.

Ellenfyrkant
0

#9 Det är ju just vad jag skriver, att jag utgår ifrån det.

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Har hittills med vad man bör täbka på innan man skaffar hamstern att det kostar pengar och tar tid. Att man alltid bör ha en vet. buffet och att man är skyldig att ge sjukt djur vård nämner jag. hamsters ålder. Jag berättar om vad ett lämpligt Foder innehåller och delar med mig av vad jag blandar i mitt. Jag berättar om färskfoder och vad man bör undvika. Burens inredning och lämplig placering av buren. Hur man ska betée sig för att få en bra relation till sin hamster, hur man lyfter, att inte överraska etc. Fördel/ nackdel med olika sorts burar. Fördel/ nackdel med olika bottenströn. Kontaktuppgifter.

Kort förklarat, detta fyller 4 datorskrivna sidor strl. 12.

Har ni något att tillägga eller verkar det omfattande

Mvh Ellenfyrkant

[Maijah]
0

#11 Jag tyckte iaf det lät bra! Du kan ju alltid även hänvisa till olika bra infosidor på internet (-som HiF) och SHF eller likn.

Ellenfyrkant
0

Har också nu tagit med tips på ihopsättning av hamstrar. Som är bra att läsa för om ngn köper en unge med syfte att sätta ihop med en hamster de redan har hemma. Nämner även hamsters hygien, att den sköter sig själv mestadels, ska ej badas. Kan behöva få hjälp med kloklippning och tvättning av doftkörtel. Beskriver även hur man kan gå tillväga för att tvätta körteln.

#12 Tack! Jag tror det är sånt jag tar nät köparen kommer ananare än att skriva ned i häftet, men bra tips.

Några fler synpunkter?

Mvh Ellenfyrkant

Michaela-N
0

3 § Ett faktablad avseende fåglar, däggdjur, reptiler eller groddjur ska innehålla uppgifter om 1. det svenska eller vetenskapliga namnet på djurets art eller släkte, 2. djurets kön i de fall då detta kan avgöras genom en okulärbesiktning eller med hjälp av en enkel undersökning av djuret, 3. djurartens normala vuxenstorlek, 4. djurartens normala livslängd, 5. djurartens aktivitetsmönster och sociala organisation i naturen, 6. på vilket sätt djurets behov av utrymme, inredning, klimat och ljus kan tillgodoses, 7. hur djurets förvaringsutrymme kan göras rymningssäkert, DFS 2005:8 Saknr L 80 8 8. på vilket sätt djurets behov av att vara tillsammans med andra djur kan tillgodoses, 9. hur djuret bör hanteras, 10. hur djurets näringsbehov kan tillgodoses, 11. djurets eventuella dräktighet om det är ett däggdjur, 12. djurets eventuella behov av vintervila om det är en reptil eller ett groddjur, 13. åtgärder som kan underlätta miljöomställningen för djuret, 14. de vanligaste tecknen på stört hälsotillstånd hos djuret, samt 15. eventuella sjukdomar som djurarten är särskilt utsatt för och hur djuret kan skyddas mot dessa.