Dräktig guldhamster
När jag vaknade i fredags hittade jag min guldhamsterhane i min guldhamsterhonas Bur. Hur han kommit dit är ännu ett mysterium men i all fall så har han varit där i minst 6-7 timmar.
Självklart misstänker jag ju nu att min hona är dräktig men jag är inte helt säker.
Honan har börjat lukta fruktansvärt mycket nu sen han var i hennes Bur och jag undrar om de brukar lukta när de är dräktiga eller det är något annat som är fel? Plockar man upp henne luktar hon oerhört mycket 'hamster' men det är även en extrem stark lukt som ej varit där innan.

Hon luktar troligtvis för att hon brunstar. Då är riksken stor att hon är parad. Hur gammal är hon?
Hon har precis fyllt 1 år.
Vet inte riktigt vad jag ska göra. Känner att jag har lite panik för jag kan ingenting om hamsterungar och avel. Har läst på en massa och står överallt att man inte ska ta kull på en hamster över 1 år så vet inte riktigt hur jag ska gå till väga.

Man ska inte ta kull på en hona som är över 8 månader. Men det är inte så mycket du kan göra åt saken nu tyvärr.
Ge henne massa bra och näringsriktig mat nu under tiden. Så får du hoppas att hon inte blivit dräktig.
Finns det något sätt att se om hon är dräktig? Eller det är bara till att vänta de 16 dagar de är dräktiga och se om där är några ungar då?
Kan man ge de vanliga hamsterblandning eller det ska vara något speciellt under dräktighetstiden?

Man får vänta och se.
De ska ha vanlig hamsterblanding men också vanlig mat. Det ger de flesta sina hamstrar i vanliga fall också men är hon dräktig så är det ännu viktigare för att hon ska kunna ta hand om bebisarna.
Proteiner, kolhydrater, grönsaker osv. Är hon smal kan du ge två gånger om dagen, är hon på den runda sidan räcker det med en gång per dag.